شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#آفریقا#ایران

پیامدهای بحران اوکراین بر معادلات امنیتی و ژئوپلیتیک آفریقا

پیامدهای بحران اوکراین بر معادلات امنیتی و ژئوپلیتیک آفریقا

در نخستین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱، گروه نفت، گاز و انرژی های نو مرکز پژوهش های علمی و استراتژیک خاورمیانه به همراه گروه نظام بین الملل انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا، میزبان دکتر محمدرضا دهشیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور سنگال و استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه بود.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از مرکز پژوهش های علمی و استراتژیک خاورمیانه آنچه در پی می خوانید گزارشی از روایت و تفسیر دکتر دهشیری از تأثیرات جنگ روسیه-اوکراین بر معادلات امنیتی – ژئوپلیتیک کشورهای آفریقایی است که با سخنان دکتر دهشیری و با مدیریت دکتر حاجی مینه برگزار شد. در این نشست دکتر قدیر نصری رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، دکتر اسدالله اطهری رئیس انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا و جمعی از پژوهشگران حضور داشتند. تجارب و مشاهدات میدانی دکتر دهشیری در حوزه ناشناخته آفریقا گزارش سخنان وی را خواندنی می کند.

این نشست با مباحث مقدماتی دکتر حاجی مینه و تعیین سه محور کلیدی این نشست آغاز شد. به گفته دکتر دهشیری دیدگاه های کشورهای آفریقایی به جنگ اوکراین را می توان این گونه صورت بندی کرد:

۱) دغدغه ملل و دول آفریقایی که نسبت به بحران اوکراین بسیار متفاوت است؛ ۲۸ کشور از ۵۴ کشور آفریقایی حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند. اریتره از جمله کشورهای آفریقایی محسوب می شود که به این قطعنامه رای منفی داد و باقی آفریقایی ها یا دارای رای ممتنع بودند و یا در جلسه رأی گیری غایب. دکتر دهشیری تصریح نمود که غالب آفریقایی ها برآن هستند که چرا کشتار اوکراینی های سفیدپوست در جهان مهم است اما آفریقایی های سیاه گویا اهمیتی ندارند و کشتار آنها مورد توجه جهان قرار نمی گیرد.

۲) روسیه موفق شده است در آفریقا توان رقابت داشته باشد، به گونه ای که روس ها در زمینه الماس، رسانه، نفت و بخصوص تسلیحات در آفریقا فعال هستند. روسیه نیمی از تسلیحات خود را به کشورهای آفریقایی صادر می کند. از دیدگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، آفریقایی ها خیلی از جنگ اوکراین متأثر شدند. حدود ۶۵ درصد صادرات انرژی آفریقایی ها به اتحادیه اروپا بود و اصلی ترین منبع تأمین انرژی آفریقایی های فقیر از حیث انرژی، روسیه بود که نیازهای انرژی آفریقایی ها را تأمین و در خلال معاملات، روس ها معمولاً تسهیلاتی در خصوص آفریقا در نظر می گیرند. آفریقایی ها معتقدند اوکراینی ها مظلوم نمایی می کنند تا اسلحه بیشتری از جهانیان بگیرند.

۳) از نظر این استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، بحران اوکراین سبب ناامنی غذایی، کمبود غلات و افزایش قیمت نفت شده است بخصوص که اوکراین و روسیه منبع مهم تأمین غلات، روغن و کود شیمیایی جهان بوده اند. در این راستا، آفریقایی ها تلاش کردند از این فرصت بهره گرفته و برای بدهی های خودشان مهلت خواستند زیرا بحران اوکراین را مانع توان خود برای پرداخت بدهی ها عنوان کردند. نکته دیگر این بود که آفریقایی ها بحران اوکراین را جنگ سرد جدید تلقی کرده و درصدد برآمدند وزنه آفریقا را در منازعه غرب و شرق ارتقا بخشند تا جایگاه بیشتری پیدا کنند به گونه ای که لاوروف اخیراً اعلام کرده است سفری به آفریقا خواهد داشت. در نگاه آفریقایی ها بحران اوکراین مجالی است که اتحادیه آفریقا در بین کشورهای G۲۰ ظاهر شود.

۴) آفریقایی ها این حس را دارند که بحران اوکراین موجب افزایش همکاری های دوجانبه و به همین اندازه سبب کاهش چندجانبه گرایی در روابط بین الملل شده است. در حال حاضر آفریقایی ها سعی دارند معاهدات دو جانبه با قدرت های اصلی جهان را بیشتر و فعال تر کنند و این را می توان مهمترین پیامد بحران اوکراین در زمینه آفریقا عنوان نمود.

در انتها دکتر دهشیری پس از پاسخ به پرسش های شرکت کنندگان و در جمع بندی به علاقه آفریقایی ها به خصوص سنگالی ها به انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: برخی از طریقت های صوفیه در سنگال نظیر پیروان طریقت مریدیه در سنگال که ریشه در تیجانیه و قادریه دارد، همگی ارادت خاصی به ایرانیان دارند. وی با اشاره به تأسیس انجمن دوستی ایران- سنگال، برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی و ارتقای پیوندهای مردمی، ایران را به طور کلی در زمینه ارتباط با مردم و افکار عمومی سنگال فعال تر دانست.

311311