شهر خبر

تغذیه‌ای که پایه و اساس زندگی است

تغذیه‌ای که پایه و اساس زندگی است

رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه، تغذیه با شیر مادر را پایه و اساس زندگی برشمرد که می تواند به سلامت فرد در شرایط اضطراری و غیر اضطراری کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، شهنازدلبرپور احمدی ضمن گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر ( دهم تا شانزدهم مردادماه)، هدف از این نامگذاری را تشویق مادران به تغذیه نوزاد با شیر مادر و ارتقای سطح سلامت کودکان در سراسر دنیا عنوان کرد.

 به گفته وی شعار امسال هفته جهانی تغذیه با شیرمادر "قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر: آموزش و حمایت است.

شهنازدلبرپور احمدی با بیان این که همه گیری کووید ۱۹چالش‌های عظیمی برای جامعه جهانی ایجاد کرد گفت: تغذیه با شیر مادر پایه و اساس زندگی است و به سلامت کوتاه مدت و بلند مدت، تغذیه مناسب و امنیت غذایی در شرایط اضطراری و غیر اضطراری کمک می کند.

وی افزود: در پاندمی کرونا، نابرابری‌ها در  همه جوامع عمیق‌تر و گسترده‌تر شد و افراد بیشتری را به سمت ناامنی غذایی سوق داد. علاوه بر این، محدودیت در ظرفیت‌های سیستم بهداشت به دلیل درگیری کادر بهداشتی و درمانی در دوره کرونا و درنتیجه کمبود نیروی انسانی برای مشاوره شیردهی، منجر به حمایت ناکافی مادران  و شیرخواران  شده است.

رئیس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشتی با اشاره به این که حمایت از مادران شیرده و شیرخواران در سطوح مختلف مورد نیاز و ضروری است خاطرنشان کرد: مادران نیازمند حمایت برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی، حمایت در محل کار و جامعه برای تغذیه بهینه شیرخوار خود با شیر مادر و پیشرفت از یک سطح به سطح دیگر  هستند که این فرایند " تشکیل زنجیره گرم حمایت و پشتیبانی" نامیده می‌شود.

شهنازدلبرپور احمدیبا تاکید بر نقش آموزش مادران حین زایمان، بدو تولد نوزاد و پس از زایمان برای شیر دهی موفق گفت:  آموزش فوری باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود و به همین منظور  نیازمند افزایش ظرفیت همه کارکنان سلامت و حامیانی هستیم که در امتداد این زنجیره گرم کار می‌کنند.  

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای آموزش مادران خاطرنشان کرد: در حال حاضر  ۳۹ بیمارستان دوستدار کودک در سطح دانشگاه فعال هستند که به ارایه آموزش درخصوص ترویج تغذیه با شیر مادر در بخش های زنان، کلینیک بارداری، بلوک زایمانی، NICUو بخش اطفال می‌پردازند.

شهناز دلبرپور احمدی با اشاره به آمار  مشاوره‌های شیردهی در دانشگاه علوم پزشکی  شهید بهشتی یادآور شد: در سال گذشته علیرغم اپیدمی کرونا  ۵ هزار و  ۲۶۷ مورد مشاوره شیردهی در حوزه بهداشت و درمان در پورتال اداره سلامت کودکان وزارت ثبت شده است.

وی از دیگر اقدامات مهم معاونت بهداشتی به تخصیص فضایی برای شیردهی مادران در انتظار خدمت اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۴۰ اتاق یا فضای مناسب برای مادر و کودک در کلیه مراکز و شبکه های بهداشت تابعه ( ۵۳ درصد) تجهیز شدند تا مادرانی که در انتظار خدمت هستند بتوانند به سهولت به فرزندان خود شیر دهند.

شهناز دلبرپور احمدی ابراز امیدواری کرد که به تدریج بتوان چنین فضایی را در همه واحدهای ارایه خدمت ایجاد کرد.

وی ترغیب مادران به اهدای شیر به بانک شیر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مراقبت از نوزاد و تغذیه با شیر مادر به صورت حضوری و مجازی برای پزشکان، کارشناسان و مراقبان سلامت، برگزاری کمیته دانشگاهی ارتقای سلامت نوزادان و آموزش و مشاوره‌های شیردهی به مادران به صورت حضوری و غیرحضوری از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر برشمرد.

رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشتی  در خاتمه سخنان خودابراز امیدواری کرد با تشکیل زنجیره گرم حمایت و پشتیبانی مادران، همه کودکان بتوانند از این  نعمت الهی بهره‌مند شوند. 

به گفته وی اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل اعلام شده است.

    ارایه توصیه‌های لازم برای تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان شش ماهگی و ادامه شیردهی همراه با تغذیه تکمیلی تا دو سال یا بیشتر به مادران
    پاسخ به نگرانی‌های والدین در مورد شیردهی و باورهای غلط و اطلاع رسانی برای مادران در خصوص آدرس مراکز مشاوره شیردهی
    شناسایی گروه‌های حامی که می‌توانند به والدین از دوران بارداری تا پس از زایمان، پشتیبانی بیشتری ارایه دهند.
    برقراری تماس پوست با پوست بلافاصله پس از زایمان و شروع زود هنگام شیردهی در یک ساعت اول بعد ازتولد، از جمله برای شیردهی در زایمان های طبیعی و سزارین