شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی#قیمت#طبیعی

هشدار آژانس بین المللی انرژی از شروع مجدد عصر زغال سنگ در جهان

هشدار آژانس بین المللی انرژی از شروع مجدد عصر زغال سنگ در جهان

بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی (IEA)، تقاضای جهانی برای زغال سنگ با جهش قیمت گاز طبیعی افزایش یافته و بسیاری از کشورها را مجبور کرده است که به طور فزاینده‌ای از گاز به این محصول روی بیاورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش به روز شده خود درباره بازار زغال سنگ اعلام کرد که تقاضای جهانی برای این محصول ممکن است در سال 2022 به 8 میلیارد تن برسد که همانند سال 2013 بالاترین رقم در تاریخ خواهد بود و در سال 2023 از آن نیز فراتر خواهد رفت.

در این گزارش آمده است: بر اساس روندهای فعلی اقتصاد و بازار، پیش بینی می شود مصرف جهانی زغال سنگ در سال 2022 با 0.7 درصد افزایش به 8 میلیارد تن برسد، با این فرض که اقتصاد چین همانطور که انتظار می رود در نیمه دوم سال بهبود یابد.

آژانس بین المللی انرژی افزود: این رقم کل جهانی با رکورد ثبت شده در سال 2013 برابری می‌کند، و تقاضای زغال سنگ احتمالاً در سال آینده بیشتر هم خواهد شد و رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد.

به گفته این آژانس، تقاضا با جهش قیمت گاز طبیعی افزایش یافته و بسیاری از کشورها را مجبور کرده است که به طور فزاینده‌ای از گاز به زغال سنگ روی بیاورند و نیروگاه های زغال سنگی را که قبلا بسته بودند بازگشایی کنند.

در این گزارش آمده است که چین که "مسئول بیش از نیمی از مصرف جهانی زغال سنگ است"، علیرغم کاهش 3 درصدی تقاضا در نیمه اول سال 2022، محرک اصلی رشد تقاضا در نیمه دوم سال 2022 خواهد بود.

همچنین انتظار می رود تقاضا برای زغال سنگ در هند به دلیل رشد اقتصادی این کشور و استفاده گسترده تر از برق افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه اروپا به افزایش تقاضا کمک کند چرا که به دلیل کاهش واردات گاز از روسیه به طور فزاینده‌ای به زغال سنگ در تولید برق روی می‌آورد تا جایگزین گاز یا ذخیره آن برای زمستان شود.

آژانس بین المللی انرژی در ادامه تأکید کرد که بازارهای زغال سنگ در سال 2023، به ویژه پس از اجرایی شدن تحریم این محصول از سوی اتحادیه اروپا، بی ثبات خواهند ماند و قیمت‌ها ممکن است تا سال آینده همچنان افزایشی باشند.

انتهای پیام/