شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#تکنسین

​تربیت تکنسین دندانپزشک در دستور کار مجلس برای کاهش بحران

​تربیت تکنسین دندانپزشک در دستور کار مجلس برای کاهش بحران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در کشور ما متاسفانه آمار تعداد پزشکان نسبت به کل جمعیت بسیار کم است این مساله هم در بحث پزشک عمومی، هم متخصص و هم دندانپزشکی دیده می شود.مساله وقتی حادتر می شود که در مناطق محروم و مرزی این مساله تشدید و حتی در برخی از این مناطق اصولا پزشک در هیچ رشته ای نیست.

پروین صالحی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا بیان کرد: در بحث کمبود دندانپزشک در ایران نسبت به کل جمعیت بسیار پایین است. این مساله زمانی حادتر می شود که تعداد دندانپزشکان در برخی از مناطق محروم یا مرزی صفر و یا بسیار کم است و نظام سلامت چاره ای جز افرایش جذب دانشجوی دندانپزشکی ندارد. در عین حال راه دیگر نیز برای کاهش این بحران پیشنهاد می شود که شامل تربیت نیروهای حدواسط  است که بتوانند در مناطق محروم کار دندانپزشکی را تا حدی انجام دهند . ما در بحث دهان و دندان در شهرهای کوچک، مرزی و محروم به شدت با بحران مواجه هستیم و توجه به این مساله بسیار حائز اهمیت است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد: اخیرا ما پیش نویسی را در مجلس برای این مساله یعنی همان تربیت و استفاده از نیروهای واسط در مناطق محروم که کار دندانپزشکی را نه البته به صورت خیلی تخصصی انجام دهند،آماده  کرده ایم که در حال جمع آوری امضاست و امیدواریم که با این طرح این بحران را بتوانیم تا حدی کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در میان رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دوران تحصیل به دلیل تخصصی بودن طولانی است. مثلاً پزشک عمومی هفت سال و دندانپزشک سال باید وقت صرف کند تا تا بتواند طبابت کند، در این مدت یا هفت سال،که بازه زمانی طولانی نیز هست، تا یک دندانپزشک فارغ التحصیل شده و جذب کار شود، نیروهایی به عنوان بهداشت کار دهان و دندان تربیت شوند که در حد یک تکنسین آموزش دیده باشند و توان کارهای اجرایی خاصی را در این حوزه در روستاها و مناطق محروم و مرزی داشته باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر تا بحران دندانپزشک در ایران حل شود، راه پیشگیری نیز می تواند مفید باشد، غالبا پیشگیری از درمان مفید است. به عنوان مثال ما به جای اینکه روی درمان فقط تمرکز داشته باشیم، قبل از این که مساله به فاجعه تبدیل شود به آموزش بپردازیم. مثلا در مناطق محروم و روستاها بهداشت کارهای دهان و دندان برخی آموزش ها را به مردم ارائه دهند در عین حال نیز در این آموزش ها نیز از استفاده از خمیردندان های حاوی فلوئور برای اقشار آسیب پذیر مانند کودکان، افراد مسن و خانم های باردار را یاداوری کنیم که البته این مساله باید در همه مناطق اجرا شود.

صالحی در پایان نیز افزود: نظام سلامت و آموزش کشور با توجه به سرانه دندانپزشک در ایران ، علاوه بر افزایش ظرفیت دانشجو نسبت به تغییر برخی تعرفه ها در بخش خصوصی و دولتی به صورت زیرساختی اقداماتی را انجام دهد. یعنی بخش دولتی برای جذب دندانپزشک برای بخش خصوصی جاذبه هایی مانند همان تعرفه در نظر بگیرد.

 

انتهای پیام/