شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#پایتخت#مترو#شهر تهران

انتقال بارفروشان پایتخت به خارج از شهر کلید خورد/ جابجایی بار از طریق شبکه ریلی مترو

انتقال بارفروشان پایتخت به خارج از شهر کلید خورد/ جابجایی بار از طریق شبکه ریلی مترو

بر اساس موافقت‌نامه پنج‌جانبه مدیریت شهری، به‌زودی بارفروشان شهر تهران به خارج از شهر و به محل شهر آفتاب منتقل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ موافقت‌نامه همکاری فی‌ما‌بین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری، مجموعه شهر آفتاب، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه مترو و شرکت بهره‌برداری مترو و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران صبح امروز در ساختمان کنفرانس معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برگزار شد.

در این جلسه مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهدی وحدت‌کار رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری، عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، مسعود درستی مدیر عامل شرکت راه‌آهن تهران و حومه (مترو)، مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و همچنین سعید بیگی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران حضور داشتند.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای جلسه با اشاره به موضوع ساماندهی و مدیریت حمل بار اظهار کرد: یکی از تکالیف قانونی مدیریت شهری این مسئله است که متاسفانه علی‌رغم قوانین و مقررات و مصوبات موجود، این موضوع در سال‌های اخیر بر زمین مانده است.

وی تصریح کرد: مدیریت حمل و نقل بار و مسافر برعهده شهرداری تهران است و در این باره قانون صراحتا اعلام کرده است ولی همانطور که اعلام شد در سال‌های گذشته این مسئله از سوی مدیران شهری مغفول مانده است. البته که این موضوع در سایر شهرها نیز به همین شکل بوده است و توفیق خوبی در این بخش وجود نداشته است.

شفیعی ادامه داد: در دوره جدید و از ابتدا و با توجه به تاکید شهردار تهران یکی از رویکردها و برنامه‌ها، مدیریت حمل بار در سطح شهر تهران بوده است و در این بخش تعاریفی صورت گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فعالیت سازمان پایانه‌های مسافری خاطرنشان کرد: در همین خصوص در ابتدا کلمه سازمان مدیریت حمل و نقل بار به این سازمان اضافه شد و در قرارگاه حمل و نقل عمومی نیز مواردی برای این سازمان تعریف شده است و بر اساس آن مدیریت حمل بار در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه بحث مدیریت بار تقریبا در حوزه مدیریت شهری رها بوده است و باعث شده علاوه بر اینکه فرصت‌های زیادی در حوزه شهری از بین برود، ترافیک و‌ آلودگی هوا نیز به تبع جابجایی بار در شهر تهران اضافه شود.

شفیعی گفت: حجم ترددهای زائد در شهر تهران از جمله ورود خودروهای سنگین همیشه برای شهر تهران هزینه‌های زیادی را داشته است و با مدیریت حمل بار می‌توان این هزینه‌ها و مشکلات و چالش‌ها را در این بخش مرتفع کرد و به زیست‌پذیری شهر نیز کمک کرد.

وی با اشاره به موضوع مدیریت حمل بار در سطح شهر تهران گفت: این موضوع از طریق معاونت و سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری در دستر کار قرار گرفت و ما جلساتی را با سایر همکارانمان در مجموعه شهرداری تهران برگزار کردیم و در ادامه نیز جلسات فشرده‌ای در این باب برگزار شد تا بتوانیم ساماندهی مدیریت بار را در این دوره داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بر همین اساس نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برای مدیریت حمل بار انتخاب شده است که این مجموعه با ظرفیت 200 هکتاری فرصت خوبی برای آغاز کار خواهد بود؛ بر همین اساس هماهنگی‌هایی با دولت و اتحادیه‌ها در دستور کار قرار گرفته و ما در این بخش شاهد استقبال بی‌نظیر بخش‌های مختلف از اجرای این طرح هستیم و امیدواریم که امروز که نقطه اجرایی و عملیاتی طرح مورد نظر است شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

به گزارش تسنیم، مهدی وحدت‌کار رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری نیز در این جلسه با اشاره به مسیر طی شده جهت انعقاد این توافق‌نامه اظهار کرد: خوشبختانه باید اعلام کنم که تا به امروز هیچ مشکلی در مسیر این موافقت‌نامه نبوده است و شاهد کم‌کاری بخش‌های مختلف شهرداری تهران در این بخش بوده‌ایم.

وی با اشاره به موضوع مدیریت حمل بار در شهر تهران تصریح کرد: این موضوع به لحاظ اقتصادی، زیست‌محیطی شهر و ... اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری با اشاره به کم‌توجهی به لجستیک حمل و نقل باری در سال‌های گذشته گفت: متاسفانه در این بخش کم‌توجهی شده است به طوری که نزدیک به دو سال است کمیته لجستیک به ریاست وزیر مربوطه تشکیل جلسه نداده و این اثرات منفی را به همراه خواهد داشت.

وحدت‌کار ادامه داد: یکی از چالش‌ها و مشکلاتی که در شهر تهران وجود دارد، استفاده از روش سنتی جهت جابجایی بار در سطح شهر تهران است که همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای شهر به وجود آورده است و ما می‌توانیم از تکنولوژی در سطح دنیا برای جابجایی بار استفاده کنیم و این موضوع اثرات مثبتی را در سطح شهر تهران خواهد داشت.

وی با اشاره به اجرای موافقت‌نامه در حوزه مدیریت حمل بار گفت: ان‌شاءالله این مسئله باعث بهبود کسب و کار و توسعه و پیشرفت و همچنین کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهر آفتاب خاطرنشان کرد: 200 هکتار از زمین جنوبی شهر آفتاب در موقعیت جغرافیایی ابتدای خلیج فارس جهت اجرای طرح اشاره شده انتخاب شده است که انتخاب این زمین به جهت دسترس بودن استفاده از مترو شهر تهران بوده و بنا داریم به صورت شبانه‌ بارها را از این بخش به سمت شهر تهران جابجا کنیم.

در ادامه این جلسه، عباس تقدسی‌نژاد مدیر عامل شهر آفتاب نیز با اشاره به ظرفیت این مجموعه با 400 هکتار در حوزه کار نمایشگاهی بیان کرد: در 5 الی 6 ماهه گذشته فعالیت جدی در حوزه نمایشگاهی در دستور کار قرار گرفته است ضمن اینکه امسال قرارداد برگزاری 40 نمایشگاه در سال جاری به امضا رسیده است و امیدواریم در سال‌های بعدی با افزایش ظرفیت به گونه‌ای عمل شود که همه نمایشگاه‌ در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شود.

وی همچنین به ظرفیت استفاده از روابط خارجی با کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برنامه‌هایی در دستور کار خود دارد.

بر اساس این گزارش، سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز با اشاره به امضای این موافقت‌نامه چندجانبه گفت: شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع با توجه به تکالیفی که دارد به عنوان یکی از ارکان این طرح خواهد بود.

وی با اشاره به اجرا و انتقال باربری‌ها به خارج از شهر تهران گفت: فعالیت آنها در سطح شهر تهران مشکلات عدیده‌ای را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است و جابجایی‌ آنها اثرات خوبی را در پی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه، مسعود درستی مدیر عامل شرکت راه‌آهن تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه جلسات کارشناسی درستی برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکت مترو برگزار شده گفت: ما می‌توانیم از مترو به صورت بهینه استفاده بکنیم که بر این اساس بنا داریم به صورت شبانه حمل بار را در راستای کاهش بار ترافیکی و آلودگی در سطح شهر تهران اجرایی کنیم.

وی با اشاره به بازنگری برخی از خطوط مترو تصریح کرد: با تغییرات جزئی می‌توان ظرفیت جابجایی بار را انجام داد که البته این کار از طریق واگن‌های مسافربری انجام نمی‌شود. علاوه بر اینکه بنا داریم در احداث خطوط جدید نیز توجه ویژه‌ای را به جابجایی بار داشته باشیم.

همچنین مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پایان با اشاره به تاکید شهردار تهران بر موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و قرار دادن این مسئله به عنوان یک محور گفت: مترو یک سرمایه ملی در پایتخت محسوب می‌شود و می‌توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل آن به نحو مطلوب استفاده کرد که جابجایی بار در سطح شهر تهران یکی از این موارد محسوب می‌شود.

انتهای پیام/