شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#انرژی#منابع#نفت

فایننشال تایمز: بحران انرژی غرب را مجبور به عقب‌نشینی مقابل روسیه کرد

فایننشال تایمز: بحران انرژی غرب را مجبور به عقب‌نشینی مقابل روسیه کرد

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: غرب تلاش‌ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه را با افزایش تورم و تهدیدهای ناشی از کمبود منابع انرژی کاهش داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از تاخیر در اجرای طرح اروپا برای محروم کردن مسکو از بازار بیمه دریایی خبر داد و نوشت: دولت های اروپایی تلاش ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه را با به تاخیر انداختن طرحی که مسکو را از بازار مهم بیمه دریایی «لویدز» لندن محروم می کند، کاهش داده اند.

براساس این گزارش، دولت های اروپایی همچنین همزمان با نگرانی ها از افزایش بهای نفت خام و کمبودها در عرضه انرژی در جهان، مجوز انتقال برخی محموله های بین المللی را صادر کرده اند.
اتحادیه اروپا دو ماه پیش ممنوعیت جهانی ارائه بیمه دریایی برای کشتی های حامل نفت روسیه را اعلام کرد و انتظار داشت دولت انگلیس نیز در اقدامی هماهنگ به آن کمک کند.

با این حال، انگلیس هنوز محدودیت های مشابهی را اعمال نکرده است. مشارکت انگلیس برای اثربخشی چنین ممنوعیتی بسیار مهم است زیرا لندن در مرکز صنعت بیمه دریایی قرار دارد.

این گزارش با اشاره به اینکه همزمان، بروکسل در اواخر ژوئیه با اشاره به نگرانی‌ها در مورد امنیت انرژی جهانی، برخی از محدودیت‌ها را در معامله با شرکت‌های دولتی روسی اصلاح کرد، می افزاید: ممنوعیت مشترک انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد بیمه دریایی، جامع ترین محدودیت تا به امروز برای نفت روسیه خواهد بود و به دسترسی بیشتر به ناوگان نفتکش های جهانی جهت صادرات مسکو پایان می دهد.

با این حال، مقام های آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند که ممنوعیت جهانی فوری بیمه دریایی با محروم کردن بازارها از میلیون ها بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه، قیمت های این محصولات را افزایش می دهد.

مقام های اروپایی و انگلیسی  در ماه مه (اردیبهشت) به روزنامه فایننشال تایمز گفتند که انگلیس برای هماهنگ کردن ممنوعیت بیمه محموله‌های نفت روسیه با اتحادیه اروپا به توافق رسیده است.

اما آخرین تحریم‌های انگلیس علیه روسیه که در ماه ژوئیه توسط پارلمان تصویب شد، تنها ارائه بیمه به کشتی‌های حامل نفت روسیه به انگلیس را  آن هم پس از ۳۱ سپتامبر (۱۰دی) ممنوع می‌کند.

«اتریک دیویسون»، مدیر انجمن بازار لویدز گفت: «فعلا هیچ ممنوعیت از سوی  انگلیس بر حمل‌ونقل جهانی نفت روسیه وجود ندارد.»

وی گفت لویدز در تماس نزدیک با دولت انگلیس است و با آنها در تحریم های آینده همکاری خواهد کرد.

مقام های وزارت خزانه داری انگلیس گفته اند که هنوز در حال بررسی بهترین مسیر برای اقدام هستند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما آماده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه هستیم و در همکاری با متحدان خود با سرعت کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این تحریم‌ها می‌تواند با حداکثر تأثیر بر اقتصاد روسیه اعمال شود».

ممنوعیت بیمه اتحادیه اروپا در ۴ ژوئن معرفی شد و همچنان به قوت خود باقی است. این ممنوعیت از نوشتن بیمه جدید برای هر کشتی حامل نفت روسیه در هر جایی توسط شرکت های اتحادیه جلوگیری می کند. قراردادهای موجود تا ۵ دسامبر که همه این نوع از تجارت ها ممنوع خواهد شد، معتبر هستند.

با این حال، اتحادیه اروپا بخشی از تحریم های خود را اصلاح کرده است تا به شرکت های اروپایی اجازه دهد با برخی از نهادهای دولتی روسیه مانند روس نفت، به منظور انتقال نفت به کشورهای خارج از این بلوک معامله کنند.

سخنگوی کمیسیون اروپا به فایننشال تایمز گفت: شرکت های اروپایی دیگر برای خرید یا حمل و نقل نفت خام یا فرآورده های نفتی به کشورهای ثالث، «اگر این معاملات به شدت ضروری باشد»، از پرداخت پول به شرکت هایی مانند روس نفت منع نخواهند شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات برای «جلوگیری از هرگونه پیامد منفی بالقوه برای امنیت غذایی و انرژی در سراسر جهان» اتخاذ شده است.

کاخ سفید از ژوئن تلاش کرده است تا کشورهای گروه هفت را به حمایت از سازوکار تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه تحت فشار قرار دهد. این طرح امکان رسیدن نفت روسیه به برخی کشورهای ثالث را مادام که آنها درباره پرداخت پول آن به زیر قیمت بازار توافق کرده اند، فراهم می کند.  

 مقام های واشنگتن گفته اند که آمریکا و انگلیس همچنان قصد دارند تا زمانی که ممنوعیت اتحادیه اروپا در دسامبر به طور کامل اجرا شود، خدمات دریایی از جمله بیمه را ممنوع کنند. اما آنها خواهان اعمال سقف قیمت نفت هستند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مشتاق است  قیمت بنزین را قبل از انتخابات میان دوره ای در نوامبر کاهش دهد.

منبع: ایرنا