انتقاد پامپئو از رویکرد دولت بایدن درخصوص سفر پلوسی

مایک پامپئو ، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در یک برنامه رادیویی در WABC ۷۷ AM عنوان داشت: «رک و راست می‌گویم، درست پس از اینکه جو بایدن ، رئیس‌جمهوری آمریکا با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین مکالمه تلفنی طولانی انجام داد، پروپاگاندای چینی توانست به آمریکا زور بگوید و این اتفاق احتمالا پیام بسیار بدی به دوستانمان در منطقه – استرالیایی‌ها، کره جنوبی‌ها و ژاپنی‌ها – ارسال می‌کند.»

 

وی افزود: «من اغلب اوقات با نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا موافق نیستم اما او صراحتا اعلام کرد که می‌خواهد خودش به تایوان – "این منطقه مستقل" – برود. و اکنون دولت بایدن می‌گوید که شاید آن سفر هوشمندانه نیست.»

در بیانیه‌ منتشر شده از سوی دفتر نانسی پلوسی در روز یکشنبه آمده است که او در سفر خود به آسیا به کشورهای آسیایی از جمله سنگاپور و ژاپن می‌رود؛ در این بیانیه اشاره‌ای به هرگونه توقف احتمالی او در تایوان نشده است.

جو بایدن پیشتر گفته بود که ارتش آمریکا "فکر می‌کند که اکنون سفر پلوسی به تایوان ایده خوبی نیست."

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیشتر اظهار کرده بود: هرگونه سفر توسط پلوسی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را به شدت تضعیف خواهد کرد.

انتقاد پامپئو از رویکرد دولت بایدن درخصوص سفر پلوسی

تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و تاکید دارد که در صورت لزوم، با اعمال فشار نظامی تایوان را به خاک خود الحاق خواهد کرد.