شهرخبر

فاطمی پور، معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها:

اگر کسی دستور می گیرد در دانشگاه مخالف قانون ساختار شکنی کند آن فرد اقدام امنیتی انجام داده/ اولویت در مسئله حجاب برخورد اقناعی است

نباید صیانت از فضای مجازی را به معنای محدودیت فضای مجازی تلقی کنیم

به گفته معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، این نهاد ماموریتی در حوزه مقابله با بی‌حجابی در دانشگاه‌ها ندارد، بلکه ماموریت نهاد رهبری فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی است و اولویت این است که در این زمینه برخورد اقناعی داشته باشد.

اعتمادآنلاین|

حجت الاسلام فاطمی پور، معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به اهمیت پوشش حجاب در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع "حجاب و پوشش" یک بحث حیا و عفت عمومی جامعه است کشور ما نیز باید بر اساس فرهنگ، مذهب و دین حاکم قوانینی را که در زمینه حجاب طراحی شده است را اجرایی کند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه تاکید کرد: برای این که مردم ما بیشتر به قوانین عمل کنند، باید سهم زیادی برای فرهنگ سازی قائل شد. متاسفانه اگر امروز مقداری در مورد حفظ حجاب با چالش مواجه شده ایم به این دلیل است که در بسیاری از دستگاهها فرهنگ سازی لازم را انجام ندادیم و ضعیف عمل نمودیم.

معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها همچنین خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع برخی از تولیدات فرهنگی ما اگر متناسب با قوانین و اصول و جامعه نباشد ناخودآگاه این تاثیر منفی بر ناخودآگاه مخاطب خواهد شد و این نوع عملکردها در کنار حملات فرهنگی که سال های سال از سوی کشورهایی نظیر آمریکا طراحی و علیه کشور ما پیاده می شود نیز موجب می شود ناخودآگاه برخی نسبت به عمل به قوانین سهل انگاری کنند و نوعی فرهنگ زدایی در کشور ما اتفاق بیافتد.

فاطمی پور تاکید کرد: طبیعتا اگر امروز در جامعه ما بحث حجاب پررنگ شده به این دلیل است که هجمه های زیادی علیه این موضوع وارد می شود تا دوگانه ها و درگیری هایی بین مردم راه بیافتد. وقتی عده ای مدام تبلیغ می کنند که در خیابان ها بریزید و کشف حجاب کنید طبیعی است فرهنگ ما نیز از درون باید در برابر این حملات مقاومت کند.

وی خاطر نشان کرد: حجاب یک مساله فرهنگی است که ما همواره با آن درگیر بودیم و وضعیت حجاب در دانشگاهها نیز چندان متفاوت با بیرون از جامعه نیست. این گونه نیست که ما تصور کنیم فضای دانشگاهها از نظر حجاب با بیرون متفاوت باشد اتفاقا گاهی محیط عمومی از نظر حجاب وضعیت نامناسب تر از دانشگاهها دارد چرا که در دانشگاهها الزاماتی وجود دارد که دانشجویان مجبور به رعایت این الزامات هستند.

وی تاکید کرد: دانشگاه باید هدفی را دنبال کند و هدف دانشگاه نیز تولید علم و آموزش و پژوهش است بنابراین جلوه گری با این رسالت ها در تناسب نیست چرا که وقتی دانشجویی با یک لباس نامناسب در سر کلاس حاضر شود حواس سایر دانشجویان را پرت می کند به همین جهت پوشش دانشگاهها اقتضائات خود را دارد و باید رعایت شود.

فاطمی پور به اقدامات نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها برای رعایت حجاب در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: آنچه که ما در نظر داریم و از مجموعه های نهاد در سراسر کشور خواسته شده و در تعامل با سایر دستگاههای فرهنگی دیگر مداوم در حال صحبت هستیم این است که  علاوه بر کنترل هایی که برای مقابله با ساختار شکنی ها صورت می گیرد، نیاز داریم با مخاطب خود بیشتر صحبت کنیم تا با ارائه دلایل و استدلال هایی برای رعایت حجاب توجیه شوند. همچنبن توصیه کردیم اگر فردی با لباس نامناسب وارد دانشگاه می شود استاد رشته خود، مشاور و یا کارشناس معاونت فرهنگی با دانشجو یا حتی در صورت نیاز با خانواده او  صحبت کند. اما اولویت ما این است که در این زمینه برخورد اقناعی داشته باشیم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: البته دانشگاه در زمینه حجاب خوب عمل کرده است از آنجایی که ما در مسیر تقابل جدی در حوزه حجاب هستیم و همان افرادی که دستور می دهند روسری را روی چوب قرار بدهند این را هم دستور می دهند که در دانشگاه به خاطر موضوع حجاب درگیری ایجاد و فیلم آن را منتشر کنند. بنابراین اولا نباید فریب خورد که احساس شود ما جمع زیاد و جدی داریم که با مساله حجاب مخالف هستند و مبارزه می کنند اگر چه جمع قابل توجهی نیز وجود دارد که نیاز به صحبت با آنها هست تا توضیح داده شود حجاب امر مهمی است.

فاطمی پور با بیان اینکه باید با ساختار شکنان امر حجاب برخورد جدی شود، افزود: اگر کسی دستور می گیرد در دانشگاه مخالف قانون ساختار شکنی کند آن فرد اقدام امنیتی انجام داده و اقدام او مبارزه با فرهنگ عامه کشور است. بنابراین جنس رفتار با این افراد با افرادی که بدون توجه روسری در سر ندارند متفاوت است بنابراین با کسانی که ساختار شکنی می کنند باید حتما برخورد شود و راه برخورد بااین افراد نیز مشخص است پلیس و حراست دانشگاه باید با آنها برخورد کنند.

به گفته معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، ما در نهاد نمایندگی رهبری ماموریتی در حوزه مقابله با بی حجابی در دانشگاه ها نداریم بلکه ماموریت ما فرهنگ سازی و گفتمان سازی می باشد. بنابراین نه ابزاری برای مقابله با این هنجار شکنان داریم که بخواهیم ورود کنیم و نه ماموریت دفاتر نهاد این را می طلبد. اما در حوزه فرهنگ سازی برگزاری جلسات، نشست های پرسش و پاسخ، جلسات آزاد اندیشی و مشاوره از جمله ماموریت های ما است که تلاش می کنیم در این زمینه انجام بدهیم.

وی در خصوص اهمیت فرزند آوری در بین قشر دانشجویی نیز گفت: این امر دو بخش دارد اول باید زیر ساخت های فرزند آوری نیاز دارد که باید فراهم شود و موانع قانونی این امر رد شود تا اگر دانشجویی  فرزندی را به دنیا آورد بتواند از مزایای آن نظیر مرخصی تحصیلی، بیمه، حق عائله مندی و سایر مشوق ها استفاده کند که این مشوق ها توسط دولت در قانون جوانی جمعیت تجمیع شده است که امیدوارم به اجرا برسد. البته این قوانین شامل دانشجویان هم می باشد که ساخت خوابگاه‌های متاهلی، اختصاص وام ها و مرخصی‌های تحصیلی از جمله تسهیلات برای دانشجویان دارای فرزند تدوین شده است.

فاطمی پور تاکید کرد: بخش دیگری از عوامل موثر در فرزند آوری فرهنگ سازی است اینکه افراد آمادگی لازم را برای این موضوع پیدا کنند و احساس این را داشته باشند باید آمادگی لازم برای فرزند آوری را در خود ایجاد کنند و خانواده ها نباید به سمت بی فرزندی و تک فرزندی حرکت کنند چرا که این امر خانواده افراد و آینده کشور را تهدید می کند.

به گفته وی، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با راه اندازی مراکز مشاوره و سبک زندگی اقداماتی را برای فرهنگ سازی در حوزه فرزندآوری در دانشگاه ها انجام می دهد تا کانون هایی دانشجویی را به این سمت بکشاند و به متاهلین مشاوره های لازم را ارائه بدهد. ضمن این که ما در برنامه های نهاد نیز نظیر "همسفر تا بهشت" که سالانه از طریق نهاد برگزار می‌شود و زوجین درابتدای زندگی خود در این برنامه ازدواج دانشجویی شرکت می‌کنند در این برنامه نیز یکی از موضوعاتی که به این امر فرزند آوری پرداخته می‌شود همان بحث فرزند آوری است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها همچنین خاطر نشان کرد: ما نباید صیانت از فضای مجازی را به معنای محدودیت فضای مجازی تلقی کنیم و باید محدودیت هایی را برای دسترسی به سایت های غیر اخلاقی فراهم کنیم تا بچه‌های ما به این سایت ها دسترسی پیدا نکنند. به همین جهت باید یک نظام حکمرانی برای کنترل فضای مجازی وجود داشته باشد چرا که اقتضای سلامت روحی، جسمی و تربیتی در جامعه این است که حکمرانی در این فضای مجازی شکل بگیرد.

وی افزود: ما قائل به حکمرانی در فضای مجازی هستیم و این خیلی جای تعجب دارد که ما در کشور خودمان اجازه انتشار مطلب در خصوص سردار ملی خود را نداریم ولی هر چیز دیگری که نباید مخاطب استفاده شوند و فایده ای در حوزه تربیتی و روحی و همچنین فرهنگی ندارد دسترسی پیدا کند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: وضعیت فضای مجازی به گونه ای است که افراد در جامعه ما به محتوای هویت بخشی دسترسی ندارد اما به مطالب غیر اخلاقی دیگر به راحتی دست می یابند. هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند ادعا کند که من قائل به حکمرانی این فضا نیستم و این هم معنای محدود سازی نیست. این در حالی است دشمنان تا اسم حکمرانی فضای مجازی پیش می‌آید از آن به عنوان محدود سازی یاد می‌کند.

فاطمی پور اظهار کرد: حتما نباید سراغ محدود کردن دایره اطلاع رسانی مردم از طریق فضای مجازی شویم. اما در حوزه مسائل فرهنگی، تربیتی حجاب و پوشش باید نظام حکمرانی  ایجاد کنیم و نباید سایت های متناقض با فرهنگ پوشش و حجاب در کشور وجود داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: من لزوما نظرم این نیست که مردم از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده نکنند، اما معتقد هستم این شبکه اگر قرار است فعالیتی در داخل انجام دهد باید قوانین ما را بپذیرد و این شبکه باید فرهنگ کشور ما را نیز رعایت کنند و بحث های ممنوعه فرهنگی نظیر مشروب خوردن و برهنگی را تبلیغ نکنند. لزوما این به معنای محدود سازی نیست اگر چه در عین حال ما باید در کشور شبکه های نظیر آن را نیز طراحی کنیم تا افراد حق انتخاب پلتفرم داخلی یا خارجی را داشته باشند و شبکه های مجازی نیز نباید تهدیدی برای امنیت ملی ، فرهنگی و غیره باشد.