شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#گفتگو

هیئتی ارشد از چارچوب هماهنگی در راه گفتگو با صدر/ تعلیق فعالیت پارلمان عراق تا اطلاع ثانوی/ تعویق برگزاری تظاهرات طرفداران چارچوب هماهنگی

هیئتی ارشد از چارچوب هماهنگی در راه گفتگو با صدر/ تعلیق فعالیت پارلمان عراق تا اطلاع ثانوی/ تعویق برگزاری تظاهرات طرفداران چارچوب هماهنگی

یک منبع ارشد وابسته به هیئت هماهنگی عراق از تشکیل تیم ارشد از رهبران چارچوب هماهنگی با هدف گفتگو با رهبر جریان صدر پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بحران سیاسی در عراق با ورود طرفداران صدر به پارلمان و تحصن در آن، وارد مرحله بسیار خطرناکی شده است. این تحرک طرفداران صدر در مخالفت با نامزدی «محمد شیاع السودانی» نامزد چارچوب هماهنگی برای پست نخست وزیری رخ داد.

در این میان هشدارهای داخلی و خارجی درباره نامساعد شدن اوضاع وجود دارد اما به موازات آن نداهایی درباره ضرورت گفتگو برای نجات عراق از فتنه مطرح شده است.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از آتشی سخن گفت که همه را خواهد سوزانید و در این میان همه نگاهها به مرجعیت دینی است.

در این میان یکی از رهبران هیئت هماهنگی از اقدامات این هیئت برای گشودن کانال‌های گفتگو با مقتدی صدر خبر داد.

این منبع ارشد وابسته به هیئت هماهنگی اعلام کرد که این رایزنی با رهبران ارشد جریان صدر به منظور بررسی طرح سیاسی با هدف مهار بحران کنونی و دیدار با صدر خواهد بود.

منبع مذکور تاکید کرد که «عمار حکیم» و «هادی العامری» و «حیدر العبادی» روند گفتگو را به پیش می برند.

این منبع افزود: هیئت هماهنگی در حال حاضر در راستای فراهم کردن مقدمات برگزاری تظاهرات میلیونی در حمایت از نهادها  حرکت می‌کند؛ اما برگزاری این تظاهرات یا برگزار نشدن آن به روند گفتگو با صدر بستگی دارد.

از سوی دیگر یکی از رهبران جریان صدر به شفق نیوز اعلام کرد که هیئت هماهنگی به دنبال رایزنی است اما ما پایبند به دستورات صدر هستیم. بحث رایزنی‌های غیررسمی میان طرفین مطرح است اما ورود به گفتگوی مستقیم با هیئت هماهنگی فقط منوط به مقتدی صدر است.

درخواست از «حکیم، بارزانی و العامری»

«احمد عبدالله الجبوری» دبیرکل حزب الجماهیر الوطنیه در ائتلاف «العزم» از عقلای قوم خواست که فرصت را از دشمنان عراق بگیرند و مانع از سوختن تر و خشک در فضای فتنه شوند.

ابومازن از «عمار حکیم، هادی العامری و مسعود بارزانی» خواست که هیئت سیاسی عالی رتبه تشکیل داده و به دیدار مقتدی صدر رهبر جریان صدر به منظور کنترل اوضاع بروند تا بن بست سیاسی تهدیدی برای ثبات عراق و ملت آن نشود.

وی بر ضرورت کوتاه آمدن به منظور ممانعت از حرکت امور به سمت شرایط نامعلوم تاکید کرد.

موضع بارزانی چیست؟

مسعود بارزانی دبیرکل حزب دموکرات کردستان از بحران سیاسی جاری در عراق ابراز نگرانی شدید کرد و خواستار توجه همگان به مسئولیت‌هایشان و تلاش برای حل اختلافات با حسن نیت شد.

«مسعود بارزانی»، دبیرکل حزب دموکرات کردستان، در مراسم تدفین 100 نفر از قربانیان جنایت کشتار دسته‌جمعی انفال به دست رژیم بعث، گفت: کشور مشکلاتی دارد و وجود مشکل کاملا طبیعی است و در صورت وجود حسن نیت و اراده واقعی می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

او افزود: مسئله نفت و گاز و بودجه و مسائلی از این دست همگی قابل حل است و آنچه قابل حل نیست فرهنگ انکار طرف مقابل و شوونیسم است که متأسفانه همچنان ریشه دوانده و باید از این فرهنگ فاصله گرفت.

بارزانی با اشاره به تحولات اخیر عراق گفت: بحرانی که عراق اکنون تجربه می‌کند بسیار نگران‌کننده است و متأسفانه بعد از سقوط رژیم بعث در 2003 از فرصت‌ها استفاده نشد و عمل به قانون اساسی نادیده گرفته شد و به جای حل ریشه‌ای مشکلات، سراغ تعامل نادرست با پیامدهای آنها رفتیم و متأسفانه این وضعیت هنوز ادامه دارد.

وی افزود که همه طیف‌های ملت عراق روزگار سختی را تجربه کرده‌اند و شایسته زندگی بهتری هستند.

مسعود بارزانی ابراز امیدواری کرد که همگان متوجه مسئولیت خود شوند و با حسن نیت و اراده واقعی برای حل بحران تلاش کنند تا ملت بتواند در آرامش زندگی کند و شاهد تکرار مصیبت‌ها نباشد.

تعویق برگزاری تظاهرات طرفداران هیئت هماهنگی تا اطلاع ثانوی

کمیته آماده‌سازی «تظاهرات برای دفاع از مشروعیت قانون اساسی» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از صدور بیانیه‌های رهبران چارچوب هماهنگی موعد برگزاری تظاهرات تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

«کمیته آماده‌سازی تظاهرات برای دفاع از مشروعیت قانون اساسی» در اطلاعیه‌ای خطاب به ملت عراق اعلام کرد که بنا بر بیانیه‌های رهبران چارچوب هماهنگی، درخواست شیوخ محترم عشائر و شخصیت‌های محترم دینی تصمیم گرفته شد تا تظاهرات برای دفاع از نهادهای حاکمیتی و قانون اساسی تا اطلاع ثانوی به تعویق بیافتد.

این کمیته علت این موضوع را دادن فرصت برای انجام گفتگو و دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی برای تضمین وحدت و جلوگیری از فتنه دانست.

چارچوب هماهنگی پیش از این در پی  تحرکات طرفداران صدر در بغداد و ورود به منطقه خضراء و ساختمان پارلمان، بیانیه‌ای صادر و ملت عراق را برای دفاع از قانون به تظاهرات مسالمت آمیز فراخوانده بود.

از سویی رهبران چارچوب هماهنگی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار دوری از تنش و انجام گفتگو با جریان صدر شدند.

واکنش‌ها به ورود طرفداران صدر به پارلمان عراق

«قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق تأکید کرد که همگان بر ضرورت گفتگو و تفاهم و حفاظت از نهادهای مشروع حکومت اجماع دارند.

 دبیرکل عصائب اهل الحق، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که فراخوان سران چارچوب هماهنگی درباره غلبه دادن گفتگو و تفاهم برای حل اختلافات سیاسی، فراخوانی از سر مسئولیت و نشان‌دهنده درک بالای آنان از مسئولیت ملی آنها در قبال میهن و ملت و موضعی اجتماعی است.

وی افزود که به همین ترتیب همه سران اجماع دارد که باید از حکومت و نهادهای مشروع آن حفاظت و صیانت و از تعرض به آنها جلوگیری کرد.

 وی تأکید کرد که اجماع در این باره نیز برآمده از خردمندی و شجاعت است.

الخزعلی از همگان خواست که موضعی ملی و متناسب با شرایط کشور پیش گیرد تا مسالمت اجتماعی حفظ و از کشیده شدن به آشوب خودداری شود و همگان به قانون پایبند بمانند.

«نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در پی حوادث بغداد بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: پیامدهای حوادث روز شنبه و تکرار سقوط قوه مقننه و اشاعه فضای رعب و وحشت از اوضاع نامعلوم امنیتی، سیاسی و اقتصادی باعث شد تا من صادقانه و مخلصانه از برادران در چارچوب هماهنگی و جریان صدر بخواهم موضعی مسئولانه اتخاذ کنند و وارد گفتگو جدی به دور از عوامل تاثیرگذار منفی شوند.

المالکی با بیان اینکه ملت عراق زیر فشار به سر می‌برند و امنیت، آینده و زندگی کریمانه آنان در خطر است، گفت: مسئولیت ملی و قانونی بر ما واجب می‌کند که راه گفتگو و اصلاح مسیر را پیش بگیریم تا روند بازسازی نهادهای مستحکم قانونی آغاز شود.

رئیس ائتلاف دولت قانون از نیروهای سیاسی خواست تا به مردم اعلام کنند که کار جدی برای گفتگو و تفاهم را آغاز خواهند کرد تا کشور و ملت از خطر ابتلا به عواقب غیرقابل تصور در امان باشد، به ویژه اگر پس از سقوط نهاد قانونگذاری و تهدید دستگاه قضایی، سلاح به جای تفاهم، وارد کار شود.

المالکی در پایان تاکید کرد که جز گفتگو و تسامح بین طرف‌های روند سیاسی، چیز دیگری وخامت اوضاع در عراق را متوقف نمی‌کند.

اعلام آمادگی العبادی برای همگرایی دیدگاه‌ها در عراق

«حیدرالعبادی» رییس ائتلاف نیروهای ملی عراق برای همگرایی دیدگاه‌ها بین سران این کشور جهت خروج از بحران اعلام آمادگی کرد.

حیدر العبادی در بیانیه‌ای گفت: از رهگذر مسئولیت شرعی و ملی، رهبران را به گفتگو و توافق دعوت می‌کنیم زیرا عراق و امنیت و منافع فرزندانش موضوع واحدی است که باید خود را وقف آن کنیم تا از فتنه ها و لغزش ها نجات یابیم.

وی افزود: امید من از برادران و همه فراکسیون ها این است که زبان گفتگو را اساس کار خود قرار دهند و منافع ملی را بر همه اختلافاتی ترجیح دهند که چه بسا امنیت و ثبات کشور را در می نوردد.

العبادی ادامه داد: از همین رهگذر آمادگی خود را برای هم گرایی دیدگاه‌ها بین برادران جهت خروج از بحران و دور کردن میهن و هم میهنان از هرگونه فتنه ای اعلام می‌کنیم.

تعلیق فعالیت پارلمان عراق تا اطلاع ثانوی

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق در پی ورود طرفداران صدر به منطقه خضراء و پارلمان عراق، اعلام کرد که فعالیت پارلمان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آید.

وی از فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواست تدابیر لازم برای حفاظت از نهادها و تظاهرات کنندگان را اتخاذ کند.

الحلبوسی همچنین، همه سران سیاسی عراق و فراکسیون‌های سیاسی را به نشست ملی فوری دعوت کرد.

وزارت بهداشت عراق در  آمار خود از حوادث روز شنبه بغداد، اعلام کرد 125 نفر مجروح شدند که 100 نفر از آنان غیرنظامی و 25 نفر هم نظامی هستند.

حضور مسئول گردانهای سرایا السلام در پارلمان

السومریه از حضور« حسن العذاری» رئیس فراکسیون صدر و «ابومصطفی الحمیداوی» مسئول گردانهای سرایا السلام به پارلمان خبر داد.

کشور عراق ,

همزمان منابع عراقی اعلام کردند که طرفداران صدر اقدام به برپایی موکب در مقابل ساختمان پارلمان در منطقه الخضراء کردند.

کشور عراق ,

انتهای پیام/