شهر خبر

شرایط دشوار برق در گیلان به اتمام نرسید؛ لزوم تداوم مدیریت مصرف

شرایط دشوار برق در گیلان به اتمام نرسید؛ لزوم تداوم مدیریت مصرف

رشت – ایرنا- گیلان بدلیل اقلیم و شرایط شرجی شرایط سختی را در گذران روزهای تابستان طی می کند و مدیران حوزه برق استان با تاکید بر اینکه شرایط دشوار برق به اتمام نرسیده از دستگاه های دولتی و مردم می خواهند نحوه درست از  برق را مورد اهتمام قرار دهند.

به گزارش ایرنا، هدف از برنامه های مدیریت مصرف، خوب مصرف کردن و اجتناب از بد مصرف کردن است؛لذا بر اساس توصیه های انجام شده کارشناسان در این راستا از مردم خواسته شده درجه کولر منزل و محل کار خود را  روی ۲۵ و بالاتر تنظیم کنند.

همچنین برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی توصیه شده است، از استفاده همزمان لوازم برقی پرمصرف مانند کولر گازی ، ماشین لباس شویی ، اتو ، جاروبرقی و ... خودداری شود.
در همین راستا استفاده از روشنایی طبیعی توصیه شده و استفاده از لوازم پر مصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، جارو برقی در ساعات پیک(۱۲تا۱۷ و ۲۰تا۲۴) منع شده است.

روزهای گرم تابستان تمام نشد

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان امروز شنبه در خبری که از سوی این شرکت منتشر شد گفت:روزهای گرم تابستان و شرایط سخت و دشوار صنعت برق به اتمام نرسیده و با توجه به ناترازی تولید انرژی برق با مصرف، انتظار می رود مشترکان فهیم و شریف استان گیلان مدیریت در مصرف انرژی برق را مثل گذشته مد نظر قرار دهند. 

بهمن داراب زاده افزود: علیرغم اینکه روزهای گرم تابستان را پشت سر می گذاریم، اما هیچ گونه قطعی برق در بخش انتقال و فوق توزیع را نداشتیم.

وی افزود: با همدلی و مشارکت مشترکان ، تفاهم نامه های منعقد شده با صنایع بزرگ و اعمال مدیریت مصرف در ادارات استان، خوشبختانه شاهد قطعی برق نبودیم و امیدواریم این شرایط ادامه پیدا کند.

آغاز چهارمین مرحله از قطع برق دستگاه های اجرایی پرمصرف گیلان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان هم امروز طی خبری از اجرای مرحله چهارم قطع برق ۲۹ اداره و دستگاه اجرایی پر مصرف در هشت شهرستان استان پس از اخطار های اولیه خبر داد.

محمدتقی مهدیزاده تاکید کرد: باتوجه به شرایط ویژه سالیان اخیر صنعت برق و براساس دستورالعمل های ارسالی از سوی شرکت توانیر مصرف برق ادارات و دستگاه های اجرایی با دقت و بوسیله کنتورهای هوشمند پایش می شود.

وی افزود: ادارات و دستگاه های اجرایی ملزم به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و همچنین کاهش  مصرف به میزان ۷۰ درصد در ساعت غیر اداری  هستند و برای اداراتی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ابتدا اخطار صادر خواهد شد و سپس نسبت به قطع برق آنها اقدام می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان اظهار داشت: براساس پایش صورت گرفته در شهرستان رشت، برق مدیریت شعب بانک ملت استان، اداره کل اموال و املاک گیلان، بانک مسکن شعبه گلسار، بانک رفاه شعبه خیابان تختی، سرپرستی بانک سپه استان، بانک مسکن شعبه خیابان امام خمینی، بانک انصار  شعبه خیابان امام خمینی، بانک تجارت شعبه خیابان امام خمینی، سازمان  پارکها و فضای سبز شهرداری، سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی،  شرکت شهرکهای صنعتی گیلان، پژوهشکده فنی اداره کل اموزش و پرورش و بانک سپه بلوار شهید بهشتی مورد صدور اخطار و سپس قطع برق قرار گرفت.

همچنین شرکت گاز و سازمان چای در شهرستان لنگرود، اداره دارایی شهرستان لاهیجان، بانک انصار شعبه خیابان برشنورد و سازمان تامین اجتماعی در شهرستان صومعه سرا، بخشداری کلاچای، شهرداری  چابکسر، اداره امور مالیاتی در شهرستان رودسر، اداره جهادکشاورزی شهرستان رودبار، جرثقل  شماره  ۴ ، ساختمان مرکزی منطقه آزاد، آسفالت سازی شهرداری، ساختمان نظام مهندسی در شهرستان بندرانزلی، ساختمان جدید شهرداری، جهادکشاورزی و اداره حمل ونقل وپایانه در شهرستان آستارا نیز به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف شامل قطع برق شدند.

مدیرعامل توزیع برق گیلان گفت: با توجه به محدویتهای تولید برق در کل کشور ، رعایت الگوی مصرف برق از سوی ادارات و سازمان ها از جمله حذف وسایل غیرضرور برقی، بهره گیری از دیزل ژنراتورها، استفاده بهینه و کاهش مصرف سیستمهای سرمایشی در ساعات اوج بار، باید با جدیت صورت پذیرد.

پیش تر نیز اعلام شده بود با اجرای طرح هوشمندسازی لوازم اندازه گیری برای بیش از ۱۸۰ اداره و دستگاه دولتی اخطار قطع صادر شده است. طرح هوشمندسازی لوازم اندازه گیری در استان بمنظور رویت پذیری و کنترل پذیری مشترکین با اولویت مشترکین صنعتی، کشاورزی، اداری و پرمصرف خانگی در حال اجرا است.

در کنار مشوق ها برای مشترکین صنعتی و کشاورزی، بر اساس مصوبه دولت برای مصارف مشترکین خانگی در تابستان سال ۱۴۰۱ از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور تشویق‌های ۵ برابری محاسبه می شود یعنی اگر مشترکی مصرف کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد از نرخ تشویقی برخوردار خواهد شد و به ازای هر یک کیلوواتساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته ۵۰۰ تومان پاداش تعلق می گیرد .

استان گیلان جزو مناطق گرمسیری ۴ قرار دارد و الگوی مصرف برق در ماه های گرم سال ( ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلوواتساعت و برای ماه های عادی سال ( غیر گرم) تا ۲۰۰ کیلووات ساعت است.

بر اساس مصوبه جدید تعرفه های برق که از اول بهمن ۱۴۰۰ اجرایی شد، مشترکین با مصرف کمتر از الگوی مصرف مذکور، هیچ تغییری در هزینه برق نخواهند داشت اما تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف مازاد بر الگو تا ۱.۵ برابر، با ضریب ۱.۵ برابر نرخ خرید تضمینی محاسبه می شود؛این شیوه محاسبه بصورت پلکانی است و برای مصارف ۱.۵ برابر الگو تا ۲ برابر الگو، با ضریب ۲.۵ محاسبه می شود و مصارف بیش از ۲ برابر الگو با ضریب ۳.۵ نرخ گذاری می شوند و گفتنی است نرخ خرید تضمینی برابر هزینه تأمین برق متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاههای حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) است.

تمامی مشترکین  استان می توانند با نصب اپلیکیشن برق من، ضمن مشاهده کارنامه مصرف خود در دوره های گذشته، از وضعیت قرارگیری در سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف آگاه شوند و علاوه بر آن با مراجعه به قسمت مدیریت مصرف به راهکارهای کاهش بهای برق مصرفی نیز دسترسی پیدا کنند.