شهر خبر

درخواست نوری المالکی از مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی شیعی

درخواست نوری المالکی از مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی شیعی

ایرنا نوشت: نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در بیانیه ای از جریان های صدر و چارچوب هماهنگی شیعی خواست تا گفت و گوهای جدی را برای جلوگیری از فروافتادن عراق به لغزشگاه‌های ناخواسته آغاز کنند.

نوری المالکی در این بیانیه تصریح کرد: پیامدهای حوادث امروز، تکرار سقوط قوه مقننه و گسترش فضای رعب و وحشت از مجهولات امنیتی، سیاسی و اقتصادی، مرا بر آن داشت که درخواست صمیمانه و خالصانه خود را به برادران در چارچوب هماهنگی و جریان صدر متوجه کنم تا موضعی مسئولانه اتخاذ کنند که شوک وارده را مهار و به دور از تأثیرات منفی، گفتگوی جدی را آغاز کنند.

المالکی افزود: برادران! افکار عمومی ما تحت فشار بحرانی قرار گرفته اند که نتایج آن ترسناک شده است، زیرا امنیت، آینده و زندگی شرافتمندانه آنها را از بین می برد و این مسئولیت ملی و مشروع، همه ما را ملزم به اتخاذ راه گفت وگو و تصحیح مسیر به منظور راه اندازی روند بازسازی وضعیت نهادهای مستحکم قانون اساسی می کند.

رئیس ائتلاف دولت قانون افزود: پس به خدا توکل کنید و به توده های خود اعلام کنید که کار جدی تفاهم و گفت و گو را آغاز خواهید کرد تا کشور و مردم را از خطر لغزش به عواقب غیرقابل تصور در امان بدارید، به ویژه اگر به جای تفاهم، سلاح دخالت کند و پس از سقوط نهاد قانونگذاری و تهدید قوه قضائیه.

بگذارید همه بدانند که چیزی جز گفتگو و تسامح بین طرفین، روند سیاسی، وخامت اوضاع عراق را متوقف نخواهد کرد.

این موضع در حالی اتخاذ می شود که امروز برای دومین بار طی ۷۲ ساعت گذشته، طرفداران جریان صدر در اعتراض به معرفی محمد شیاع السودانی از سوی چارچوب هماهنگی شیعی برای تصدی نخست وزیری آینده عراق بدون مانع قابل توجهی وارد منطقه سبز بغداد شدند؛ جایی که پیشتر ورود طرفداران صدر به آن مورد انتقاد بسیاری از ناظران و شخصیت های عراقی قرار گرفته بود.

معترضان صدری از میدان التحریر و پل الجمهوری بغداد به سمت منطقه سبز سرازیرشدند، با بولدوزر دیوار بتونی را انداختند و وارد منطقه سبز شدند.

311311