شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#گفتگو

مجلس به دنبال قهرمان‌سازی از خود نیست/ هدف حل مشکلات کشور و رویکرد صحیح به حکمرانی است| گفتگو با اردشیر مطهری

مجلس به دنبال قهرمان‌سازی از خود نیست/ هدف حل مشکلات کشور و رویکرد صحیح به حکمرانی است| گفتگو با اردشیر مطهری

نماینده گرمسار در مجلس گفت: مجلس به دنبال قهرمان‌سازی از خود نیست. تمام تلاش معطوف به حل مشکلات کشور و بازگرداندن نگاه و رویکرد صحیح به حکمرانی است.

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار، آرادان و ایوان‌کی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح عملکرد مجلس یازدهم در 2 سال گذشته ، گفت: در خصوص بررسی عملکرد مجلس یازدهم باید از چند زاویه به موضوع توجه کنیم. اولین زاویه شرایطی است که این دوره از مجلس در آن کار خود را آغاز کرد که 2 مسئله بسیار جدی در کشور وجود داشت. اول بحث سلامت مردم و شیوع ویروس کرونا بود و هنوز تصور درستی از ابعاد این ویروس نه تنها در ایران بلکه در جهان وجود نداشت و درمان قطعی نیز شناسایی نشده بود. کرونا بر همه چیز سایه انداخته بود و مجلس نیز از آن مستثنی نبود؛ خصوصاً وقتی که آمار ابتلاء روز به روز بیشتر می‌شد و تمام کشور درگیر این ویروس منحوس شده بود.

وی افزود:موضوع دوم، فشار تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد و معیشت مردم بود. این موضوع نیز از دو جنبه باید بررسی شود. اول جنبه خارجی مسئله و ظلم آمریکا به مردم ایران بود که امری مسبوق به سابقه است. دوم، ناتوانی مسئولین وقت کشور در تدبیر امور و خنثی‌سازی تحریم‌ها بود. این ناتوانی از رویکرد و عملکرد دولت ناشی می‌شد و موضوع ناگهان به‌وجود نیامده بود که بتوان به‌صورت ناگهانی نیز آن را از میان برد.

نماینده گرمسار ادامه داد: مجلس یازدهم در چنین شرایط بیرونی کار خود را آغاز کرد که واقعاً وضعیت مطلوبی نبود. با تمام نواقص و محدودیت‌های موجود، به‌نظر بنده عملکرد مجلس یازدهم خوب بوده است. اگر چه این ارزیابی به این معنا نیست که عملکرد مجلس بدون اشکال است.

مطهری در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در ناکارآمدی دولت گذشته برای مقابله با تحریم‌ها دخیل بودند و مجلس سیزدهم چه‌کاری برای تغییر این مدیریت انجام داد، گفت: این ضعف ناشی از عملکرد و رویکرد دولت آقای روحانی از همان روز اول تشکیل دولت بود و صرفاً به دولت دوازدهم منحصر نبود. اگر کمی به گذشته بازگردیم مردم یادشان هست که در دولت یازدهم چگونه تمام امور به مذاکرات برجام منوط شده بود و اقتصاد کشور شرطی شده بود. مدیران و اقتصاد کشور دائماً چشم به مذاکرات داشتند.

وی اضافه کرد:  بعد از اینکه توافق هم حاصل شد نگاه دولت این بود که باید صبر کنیم تا ثمرات توافق برجام به بار بنشیند و دائماً حل مسائل را به آینده حواله می‌دادند. این رویکرد آنقدر ادامه داشت که ترامپ روی کار آمد و کمی بعد هم سرنوشت برجام آنگونه شد که به یاد داریم. بنابراین این موضوع اختصاص به دولت دوازدهم ندارد و ناشی از یک رویکرد متکی به خارج است.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه مجلس یازدهم از زمانی که روی کار آمد تمام تلاش خود را کرد که این رویکرد در دولت را اصلاح کند و نگاه را به توانایی‌های داخلی معطوف سازد، گفت: قوانینی که در این راستا تصویب شد در این جهت بودند. در جلسات کمیسیون‌ها نیز به‌صورت مکرر نمایندگان، وزرا را نسبت به این موضوع راهنمایی می‌کردند اما تا روزهای آخر دولت دوازدهم متأسفانه شاهد این بودیم که همچنان همان رویکرد حاکم بود.

مطهری درخصوص نقایص مجلس یازدهم اظهار داشت: برخی از نواقص اجتناب‌ناپذیر بودند. ببینید وقتی شما می‌خواهید یک رویکرد واقعاً جدید را در فضای سیاسی کشور ایجاد کنید؛ نمی‌توانید از طریق همان نیروهای سابق این کار را انجام دهید. نگاه نو نیاز به نیروهای نو و جوان دارد. وقتی از این نیروها استفاده می‌کنید به‌هرحال باید در برخی مواقع کم‌تجربگی آن‌ها را نیز قبول کنید؛ به هر حال وجود نیروهای جوان و تازه برخی مشکلات جزئی را نیز در پی داشته است اما منجر به اتفاقی بزرگ در خصوص رویکردها در کشور شده است که به نظرم امری بسیار حیاتی در دهة آتی ایران خواهد بود و ایران مقتدر در نتیجه رویکردهای متکی به داخل ساخته خواهد شد.

وی درباره عملکرد هیئت رئیسه در مدیریت مجلس در دوسال گذشته ، بیان کرد: یکی از تفاوت‌های هیئت رئیسه فعلی با هیئت رئیسه برخی مجالس قبل در پذیرش تنوع آراء و افکار در مجلس بود. در مجالس قبلی شاهد این بودیم که در برخی موضوعات هیئت رئیسه چنان رفتار می‌کرد که نظرات مخالف فرصتی برای بیان مطالب خود نداشتند.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس افزود: در این مجلس ما شاهد این هستیم که در موضوعات مختلفی نظرات نمایندگان بسیار صریح‌تر بیان می‌شود حتی اگر این نظر با نظر هیئت رئیسه و حتی کلیت مجلس مخالف باشد.

مطهری ادامه داد: موضوع دیگر در رویکرد کلی مجلس و هیئت رئیسه در حل مشکلات کشور است. در مجالس قبل شاهد برخی رقابت‌های گروهی و جناحی بودیم که به ضرر منافع مردم تمام می‌شد. در این مجلس این موضوع واقعاً وجود ندارد. هیئت رئیسه و مجلس به‌هیچ عنوان به دنبال قهرمان‌سازی از خود و یا رقابت‌های جناحی و گروهی نیست. تمام تلاش معطوف به حل مشکلات کشور و بازگرداندن نگاه و رویکرد صحیح به حکمرانی است.

وی تصریح کرد: این نگاه هیئت رئیسه منجر به این شده است که مجلس نه یک نیروی مخالف و مقابل دولت بلکه بازو و همراه دولت در حل مشکلات مردم باشد. این موضوع در دولت قبل نیز از سمت مجلس وجود داشت و سعی ما بر این بود که نکات خود را بدون حاشیه‌سازی به دولت منتقل کنیم منتها مراتب این رویکرد یک‌طرفه بود و از طرف دولت پاسخی دریافت نمی‌کردیم.

وی اضافه کرد:برای ارزیابی دقیق‌تر اهمیت این موضوع می‌توان به جلسات رؤسای قوا اشاره کرد. خروجی‌ها و فواید جلسات در زمان فعلی بسیار بیشتر از قبل است و این هماهنگی منجر به بهبود عملکرد هر سه قوه است که نتیجه آن بهبود اوضاع است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره نقشه راه مجلس در مدت‌زمان باقی‌مانده، بیان کرد: اکنون در سومین سال مجلس هستیم و به نظر بنده امسال و سال آینده آغاز فصل برداشت نتایج اقدامات رویکرد جدید حکمرانی در کشور خواهد بود. بالاخره تغییر در ریل‌گذاری‌ها و رویکردهای کلان کشور، نتایج یک‌شبه ندارد و به زمان نیاز دارد؛ کمااینکه نتیجه مدیریت پیشین نیز بر کشور همچنان دارای پیامد است.

مطهری تصریح کرد: مجلس و دولت فعلی اقدامات بسیار مهمی را انجام دادند که نیاز به از خود گذشتگی جدی داشت. به‌هر حال تصمیمات سخت، منجر به ایجاد سختی‌هایی در کوتاه‌مدت می‌شوند که برخی از آن‌ها بسیار دردناک نیز است.

وی با بیان اینکه در تصمیم‌گیری‌ها می‌توان دو مسیر را انتخاب کرد. یا با عافیت‌طلبی دائماً این تصمیمات را به تعویق انداخت و مشکلات را روی هم انباشت کرد و یا اینکه با شجاعت و درایت به سمت حل مشکلات رفت، گفت:هر دو مسیر دارای عواقبی هستند. مسیر اول منجر به پیامدهای بسیار آسیب‌زایی برای مردم و تصمیم‌گیران بعدی خواهد بود ولی برخی آسانی‌های مقطعی را برای تصمیم‌گیران به همراه خواهد داشت و مسیر دوم، سختی‌ها و ضرباتی را متوجه تصمیم‌گیران خواهد کرد اما در نهایت نفع تصمیمات سخت برای مردم، کشور و نظام خواهد بود. رویکرد جدید در حکمرانی کشور که در سه قوه شاهد آن هستیم؛ مسیر دوم را انتخاب کرده است.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس در پایان تاکید کرد:مجلس تلاش خود را خواهد کرد که با تجاربی که در دو سال گذشته به‌دست آورده است؛ بیش از پیش در جهت حل مشکلات کشور و مردم تلاش کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ انقلابی ماندن از انقلابی بودن مهم‌تر است. ما تلاش خود را خواهیم کرد که اعتماد مردم و رهبر انقلاب را به شایسته‌ترین شکل ممکن پاسخ دهیم و با توجه به عملکردهای جدید و تغییر رویکرد در حکمرانی، آینده ایران اسلامی را بسیار روشن می‌بینم.

انتهای‌پیام/