شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#استانبول#آلمان#پایتخت#نشست خبری

در استانبول؛

کنفرانس خبری وزرای خارجه ترکیه و آلمان به مشاجره لفظی کشیده شد

کنفرانس خبری وزرای خارجه ترکیه و آلمان به مشاجره لفظی کشیده شد

نشست خبری وزیران خارجه آلمان و ترکیه در استانبول به محلی برای مشاجره لفظی و طرح اتهامات متقابل علیه پایتخت های دو کشور تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «آنالینا بیربوک» همتای آلمانی وی روز جمعه در استانبول در یک کنفرانس مطبوعاتی طولانی و پرتنش با یکدیگر مناظره شدیدی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات انجام دادند و انتقادات شدیدی را علیه کشورهای یکدیگر در انظار عمومی رد و بدل کردند.

بر اساس گزارش الجزیره، نشست خبری یک ساعت دیرتر از موعد مقرر آغاز شد و حدود یک ساعت دیگر ادامه یافت و ابتدا با سخنان آرام دو وزیر آغاز شد، اما با انتقاد هر یک از طرفین از سیاست‌های طرف مقابل، مشاجره داغ‌تر شد.

مولود چاووش اوغلو در ابتدای این نشست گفت: آلمان بی طرفی خود را در میانجیگری میان ترکیه، یونان و قبرس از دست داده است، در حالی که باید بدون جانبداری به همه طرف‌ها گوش دهد.

وی افزود: کشورها از جمله آلمان نباید ابزار انجام اقدامات تحریک آمیز و تبلیغاتی بویژه برای یونان و طرف یونانی قبرس باشند.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به این انتقادات همتای ترکیه‌ای خود گفت: اختلافات در شرق مدیترانه را نمی‌توان با افزایش تنش حل کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش به «عثمان کاولا»، بازرگان و خیر ترکیه‌ای پرداخت و خواستار اجرای احکام دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا درباره او شد و افزود: ترکیه باید این سخنان را بشنود حتی اگر برایش سخت باشد. مقامات شورای اروپا بارها از آنکارا خواسته اند که پس از حکم دادگاه اروپا، کاوالا را فوراً آزاد کند. مسئولیت من به عنوان وزیر امور خارجه این است که بدون استثنا و در همه زمان‌ها به احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر احترام بگذارم و از آن دفاع کنم.

اما چاووش اوغلو در پاسخ ضمن متهم کردن آلمان به حمایت از کاوالا گفت: چرا آلمان همه کشورها را به دور کردن ترکیه از شورای اروپا تشویق می‌کند؟ یونان، نروژ و آلمان نیز تا کنون شماری از احکام دادگاه حقوق بشر اروپا را اجرا نکرده اند.

اوغلو ادامه داد: چرا همیشه به عثمان کاوالا اشاره می‌کنید؟ زیرا از او علیه ترکیه استفاده می‌کنید. ما از میزان بودجه‌ای که او در جریان رویدادهای «گزی» دریافت کرده است، اطلاع داریم.

در ادامه این نشست خبری پر تنش، چاووش اوغلو از برلین به علت حمایت از شبه نظامیان کُرد انتقاد کرد و همتای آلمانی او در پاسخ گفت: آلمان و اتحادیه اروپا با حزب کارگران کردستان که دهه‌ها شورش علیه ترکیه به راه انداخته است، به عنوان یک سازمان تروریستی رفتار می‌کنند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان درباره انجام هر گونه «حمله پیشگیرانه» در شمال سوریه هشدار داد و افزود: درگیری‌ها جدید تنها منجر به رنج بیشتر مردم خواهد شد و بی ثباتی به نفع داعش است. او گفت که ترکیه حق دفاع از خود را دارد اما باید فقط مهاجمان را هدف قرار دهد.

چاووش اوغلو در پاسخ گفت: آلمان باید مواضع متعادل‌تری در مورد تحولات دریای اژه و شرق مدیترانه اتخاذ کند و تحت تأثیر اقدامات تحریک آمیز و تبلیغاتی قبرس و یونان قرار نگیرد.

گفتنی است که ترکیه و یونان بر سر مسیرهای هوایی و حاکمیت مناطق دریایی با یکدیگر اختلافاتی دارند ضمن اینکه روابط ترکیه با قبرس نیز تیره است.