شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج#مازندران

تداوم بارندگی های مرداد ماه،برداشت برنج را در مازندران کُند کرد 

تداوم بارندگی های مرداد ماه،برداشت برنج  را در مازندران کُند کرد 

ساری- ایرنا- تداوم شرایط ابری و بارندگی های پراکنده یک هفته اخیر علاوه بر این که  سبب تاخیر و کُند شدن در برداشت شالی شد ،برخی از شالیکاران بخش های مرکزی استان مازندران در اثر ورس شالی ( خوابیدن ساقه شالی ) و باتلاقی شدن زمین ها دچار خسارت شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،شالیکاران مازندران در حالی که شرایط کم آبی و تنش خشکسالی را در ماه های خرداد و تیر ماه با روشن کردن پمپ چاه های کشاورزی از سرگذراندند و درو شالی به صورت رسمی را از بیست و یکم تیرماه آغاز کردند ،اما از هشت روز گذشته یعنی از اول مرداد ماه آسمان هوای استان ابری همراه با بارندگی های پراکنده  سبب شد تا برداشت شالی کند و به عقب بیفتد.

طبق پیش بینی هواشناسی ابری و نیمه باری بودن هوا همراه با بارش های پراکنده و کاهش دما تا سه شنبه هفته جاری نیز در مازندران ادامه دارد و این شرایط آب و هوایی شالیکاران را نسبت به خسارت احتمالی بیشتر نگران کرده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از شالیزارهای شهرستان های بابل ،آمل ، بابلسر و فریدونکنار نشان می دهد که شالی های آماده برداشت در زمین های حوزه آبریز هراز به سبب بارش های رگباری و وزش باد دچار خسارت ورس شده اند ،در اثر بارندگی شالیزارهای آماده برداشت با باتلاقی شدن و خوابیدن ساقه شالی ،کمباین های مخصوص درو به سختی وارد زمین می شوند و کارمزد برداشت شالی به عنوان یکی از  هزینه ها  افزایش می یابد.

در صورت آفتابی نشدن هوا و تداوم بارندگی و بالاقی شدن بیشتر بعضی از زمین ها ،کشاورزان این زمین ها مجبور به درو شالی به روش سنتی با داس می شوند که در این صورت باید به ازای هر کارگر دروگر به غیر از هزینه ایاب و ذهاب و پذیرایی صبحانه، نهار و عصرانه ،۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دستمزد پرداخت کنند.

از طرفی باتلاقی و ورس شدن ساقه شالی در برخی از زمین های کشاورزی ، ورود کمباین ها را به داخل شالیزارها با مشکل مواجه می کند و در نتیجه هزینه برداشت با بالا رفتن دستمزد ها در این زمین ها افزایش می یابد.طبق توافق شالیکاران با اتحادیه کمباین داران کارمزد برداشت مکانیزه شالی  به ازای هر ۲۰ گونی شالی یک گونی در زمین هایی که خشک و شالی آن ایستاده و ورس نشده باشد ،است ، اما وقتی زمین باتلاقی  و ساقه شالی خوابیده باشد ، به ازای هر ۱۵ تا ۱۷ گونی شالی  یک گونی به عنوان کارمزد از شالیکاران دریافت می شود.

از طرفی دیگر با برداشت شالی های خیس همراه با رطوبت بالا ،زمان خشک کردن شالی در شالیکوبی ها نیز افزایش می یابد که این امر نیز علاوه بر این که کارمزد شالیکوبی ها را در تبدیل شالی به برنج سفید بالا می برد ، احتمال بند دار شدن و یا درصد شکستگی دانه برنج بیشتر می شود.

تداوم بارندگی های مرداد ماه،برداشت برنج  را در مازندران کُند کرد 

برداشت شالی از حدود ۱۰ هزار هکتار در زمین های مازندران 

اگرچه بارندگی های مرداد ماه برای اراضی  شالیزاری مرکز و غرب استان که کشاورزان در حال برداشت هستند ،سبب خسارت و یا کند شدن درو شده است ، اما همین بارندگی برای شالیکاران شرق استان به عنوان بارش های بهنگام ، سبب  گذر از تنش آبی شده است ، چراکه معمولا کشاورزان شرق استان یعنی از ساری ، نکا ، بهشهر  گلوگاه که حدود ۵۰ هزار هکتار از زمین های شالیکاری استان در این منطقه وجود دارد ،۴۵روز دیرتر نسبت به کشاورزان منطقه مرکزی و غرب استان نشاکاری می کنند ، یعنی اراضی شالیزاری این منطقه اکنون در مرحله خوشه گیری قرار دارد که نیاز جدی به آب دارند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران ضمن تایید به تاخیر افتادن برداشت شالی در منطقه مرکزی و غرب استان ،گفت: از آن جایی که عمده برداشت به صورت مکانیزه و با کمباین های مخصوص انجام می شود، در شرایط بارندگی و حتی ابری به هیچ عنوان نمی توان درو را انجام داد ، چراکه درصد رطوبت شالی تا ۲ برابر روال معمول بیشتر می شود.

خلیل حقیقی با بیان این که از اول مرداد ماه تا کنون هوای استان مازندران ابری همراه با بارش های پراکنده است، توضیح داد: در شرایطی که شالی رسیده و آماده برداشت باشد ،بارش های رگباری سبب شکسته شدن خوشه ها، ریزش و ضایعات در زمان درو می شود. وضعیتی که شالیزار های ۱۱۰ هزار هکتاری حوزه آبریز در منطقه مرکزی و غرب استان با آن مواجه هستند.

وی به باتلاقی شدن زمین های شالیزاری در اثر بارندگی های چند روز اخیر اشاره کرد و بیان داشت: به طور معمول حدود ۱۰ روز مانده به زمان برداشت ، معمولا ورود آب به داخل زمین قطع می شود تا شرایط باتلاقی زمین برای ورود کمباین آماده شود ، اما بارندگی های اخیر این وضعیت را تغییر داد و علاوه بر ورس  شدن شالی بعضی از شالیزار ها ، زمین ها نیز باتلاقی شدند.

این مسوول جهاد کشاوزی مازندران وضعیت کیفی و کمی تولید برنج امسال را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: درحال حاضر حدود ۱۰ هزار هکتار از شالی ها در زمین های منطقه مرکزی و غرب استان برداشت و روانه شالیکوبی ها شد ، بررسی ها و اظهارات کشاورزان نشان می دهد که درصد شکستگی بسیار کم و کیفیت برنج بدست آمده نیز بسیار رضایتبخش است.

تدوام ناپایداری جوی تا روز دوشنبه

هواشناسی مازندران با اشاره به تقویت جریانات خنک شمالی از تدوام ناپایداری های جوی تا پایان روز دوشنبه خبر داد و پیش‌بینی کرد که بارش رگباری باران تا اواسط هفته جاری در این استان تداوم داشته باشد.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را نیمه ابری دربعضی ساعات با افزایش ابر بویژه درارتفاعات با رگبار باران، وزش باد و احتمال رعدو برق با بیشینه دما در مناطق ساحلی وجلگه ای  بین ۲۶ تا ۳۱ و در ارتفاعات نیز بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سلسیوس پیش‌بینی کرده است.

طبق پیش بینی هواشناسی، آسمان مازندران در روزهای یکشنبه و دوشنبه نیمه ابری تا ابری گاهی با رگبار باران ، وزش باد و رعد و برق پراکنده همراه است و دمای هوا نیز در طی این مدت در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۲۵ تا ۳۰ و در ارتفاعات نیز بین ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

هواشناسی شرایط جوی مازندران از روز سه شنبه تا پایان هفته جاری را صاف تا نیمه ابری همرها با افزایش نسبی دما پیش‌بینی کرده است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.