شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هلال احمر#سیلاب#امداد#استان کشور#باران

۲۰ استان در محاصره سیل / امدادرسانی تا عادی شدن شرایط ادامه دارد

۲۰ استان در محاصره سیل / امدادرسانی تا عادی شدن شرایط ادامه دارد

استان‌ها- ایرنا- بارش‌ شدید باران و جاری شدن سیلاب طی چند روز گذشته ۲۰ استان کشور شامل ۱۱۱ شهرستان و ۳۱۰ روستا را درگیر کرده، بارش‌هایی که بنابر اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تا این لحظه منجر به جان باختن ۵۶ نفر شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اسکان اضطراری داده و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز از سیل و آبگرفتگی نجات داده شدند.

سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است که ادامه فعالیت سامانه موسمی (مانسون) در روزهای آینده در نیمه جنوبی کشور موجب ناپایداری‌های جوی می‌شود. 

بنابر اعلام این سازمان در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط واقع در شمال غرب کشور رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید و در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس، کرمان، جنوب و غرب یزد، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان، شرق لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و گاهی همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و بارش در ارتفاعات البرز واقع در شرق تهران، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی فارس، جنوب اصفهان و کرمان از شدت بیشتری برخوردار است.

در ادامه به آخرین وضعیت مردم و امداد رسانی به سیل زدگان در نقاط مختلف کشور اشاره می شود:

تهران

در پی بارش شدید در این شهرستان جاده کیلان به ساران به علت جاری شدن سیلاب و در اثر ریزش کوه مسدود شده بود که هم اکنون با تلاش ستاد مدیریت بحران بازگشایی شده وتعدادی از ادوات موتوری سنگین و نیمه سنگین سازمان مدیریت پسماند شهرداری اسلامشهر برای امدادرسانی به این منطقه اعزام شدند و نیروهای هلال احمر در آماده باش کامل به سر می برند.

خوزستان

شهاب صدیقی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاره به تغییر مسیر سامانه بارشی مونسون از شرق به مرکز و غرب استان، گفت: تاکنون بارندگی در ۱۱ شهرستان گزارش شده که منجر به مسدود شدن راه روستایی در ۲ شهرستان و قطع برق در سه شهرستان شده است و اکنون تنها مسیر روستای تنگه چویل در باغملک مسدود است و تلاش‌ها برای بازگشایی این مسیر ادامه دارد.

بارش شدید باران همچنین موجب مسدود شدن راه دسترسی به ۲ روستای کارتا و آب‌بید در شهرستان ایذه شده است.

فارس

همچنین بر اساس اعلام اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان در ۱۴۳ کیلومتری شیراز یک خانواده ۱۲ نفره عشایر گرفتار که در ارتفاعات فاقد جاده دسترسی کوه‌های این شهرستان گرفتار شده بودند، نجات پیدا کردند.

در پی بارش شدید باران در شهرستان خرم بید، بند خاکی دستجرد در این شهرستان تخریب و منازل فرسوده در مسیر سیلاب دراین منطقه به کمک امدادگران تخریب شد.

در گزارشی با عنوان همه زیان های سیل را پای آسمان نگذاریم جزئیات سیل در نقاط مختلف استان فارس و خسارت هایی که به کشاورزان و باغداران وارد شده، آمده است.

سیستان و بلوچستان

به دلیل بارندگی‌های شدید در بالا دست دلگان و گسیل روان آبها به سمت این شهرستان هم‌اینک تمامی مسیرهای دلگان به ایرانشهر،دلگان به ذهکلوت و همچنین دلگان به بخش جلگه چاه هاشم بسته شده است.

کرمان 

در رفسنجان واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان نیز اکنون سه مسیر داخل شهر بر اثر سیلاب های ناشی از بارندگی مسدود است اما محورهای ارتباطی جاده سرچشمه، یزد، کرمان و زرند بازگشایی شده و تردد در آنها برقرار است و ۱۸نفر گرفتار در سیل نیز نجات داده شدند.

در شهر بابک نیز با جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه مفقود شده اند و عملیات برای نجات آنها ادامه دارد و محور زهکلوت - پنگ هم به علت طغیان رودخانه های فصلی و آب گرفتگی آب نماها از بامداد روز جمعه تاکنون مسدود است.

مسیر انار - یزد، انار - دهج، انار - رفسنجان (محدوده احمدآباد) و محور راور - دیهوک نیز هم اکنون در محاصره سیلاب قرار گرفته و هیچ مسیر دسترسی به این شهرستان وجود ندارد.

یک اتوبوس در مسیر یزد - انار نیز با ۳۰ نفر مسافر گرفتار سیلاب شده بود که با حضور به موقع امدادگران هلال احمر رهاسازی شد.

مرکزی

 بخش عمده‌ای از روستای آهنگران از بخش مرکزی شهرستان فراهان به علت شدت بارش‌ها و جاری شدن سیلاب دچار آبگرفتگی شده و ۳۰ نفر از عشایر گرفتار شده در سیلاب در روستای لیلیان این شهرستان هم توسط عوامل جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند.


یزد

شهرستان مروست یزد و بخشی از روستای چناز ناز هم با توجه به بارش های مجدد از سکنه خالی شده است.

۲۰ استان در محاصره سیل / امدادرسانی تا عادی شدن شرایط ادامه دارد

هشدار هواشناسی به مردم استان های لرستان و ایلام

بنابر آخرین اطلاعات سیل امروز در شهرستان الیگودرز تاکنون به طور قطعی پنج کشته و ۲ مفقودی برجا گذاشته و سامانه بارشی قوی در حال ورود به شمال استان است و امشب شهرستان های سلسله و دلفان بروجرد را در بر می گیرد.

در استان ایلام نیز در پی هشدار سطح زرد اداره کل هواشناسی و تشکیل جلسه مدیریت بحران استان مبنی بر ورود سامانه بارشی و احتمال ایجاد سیل و آبگرفتگی و صاعقه تمامی شعب و نیروهای عملیاتی این جمعیت به حالت آماده باش درآمده اند.

۲۰ استان در محاصره سیل / امدادرسانی تا عادی شدن شرایط ادامه دارد

در ادامه هم گزارش خبرنگاران ایرنا از استان های سیل زده طی روزهای گذشته را با عنوان سیل تابستانه؛ مردم در پناه امدادگران و مسئولان جهادی +عکس و فیلم قابل مشاهده است