شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#فوتبال#تیم ملی فوتبال

دلیخت: اجازه نداشتم مدافع میانی باشم/ در یوونتوس کمتر از حد خودم بودم

دلیخت: اجازه نداشتم مدافع میانی باشم/ در یوونتوس کمتر از حد خودم بودم

تهران - ایرنا - مدافع جوان تیم ملی فوتبال هلند تصور می‌کند در مدت سه سال حضور در تورین، به دلیل یکسری تاکتیک‌های نامناسب پیشرفت نکرده است.

به گزارش ایرنا، تا ۳ سال قبل مدافعی در تیم آژاکس آمستردام بازی می‌کرد که هر چند ۱۹ سال سن داشت اما کاپیتان تیم بود.

این بازیکن «ماتیس دلیخت» نام داشت. بازیکنی جویای نام از تیم ملی هلند که خصوصیات مثبتش قابل توجه بود. در بازی روی زمین و در هوا، فوق‌العاده عالی کار می‌کرد. در زمانی هم که تیمش حمله می‌کرد، به عنوان مهاجم کاذب به جلو می‌آمد و در گلزنی سهم داشت.

همینطور قدرت فرماندهی بسیار بالایی در زمین داشت و نظیر کاپیتان‌های با تجربه عمل می‌کرد. او می‌درخشید و در رادار تیم‌های بارسلونا و یوونتوس قرار گرفت. توجه این ۲ تیم را به خود کاملا جلب کرد و حتی پیشنهاد گرفت.

دلیخت: اجازه نداشتم مدافع میانی باشم/ در یوونتوس کمتر از حد خودم بودم

در نهایت بعد از کمی مطالعه و بررسی، پیشنهاد تیم ایتالیایی را پذیرفت. مدافع جویای نام که خواهان ترقی بود، سال ۲۰۱۹ در ازای ۸۵.۵ میلیون یورو به یووه نقل مکان کرد.

او به سری آ رفت تا به باور خود، در مسیر پیشرفت، سریع‌تر از دوره آژاکس قدم بردارد. در ایتالیا که از قدیم به خاطر روش‌های رایج تاکتیکی معروف است، گمان می‌کرد آبدیده‌تر می‌شود.

اما حالا که از آن انتقال سه سال گذشته، خودش می‌گوید از شرایط خوب دوران حضور در آمستردام، فاصله گرفته است. دلیخت که حالا ۲۲ ساله شده و البته هنوز هم جوان است، در تابستان امسال وقتی با پیشنهاد باشگاه بایرن آلمان مواجه شد، آن را پذیرفت.

هدفش این بود با خاتمه دوره پسرفت در  سری آ، چالش جدید و بهتری را آغاز کند.

ستاره بلندقامت که اکنون «فرمانده جدید خط دفاع» باواریایی‌ها به حساب می‌آید، پس از گذشت چندین هفته از ورودش به مونیخ، از یکسری موارد که در تورین، مورد نظرش نبود، انتقاد کرده است.

دلیخت: اجازه نداشتم مدافع میانی باشم/ در یوونتوس کمتر از حد خودم بودم

شرایطی که می‌توانست بهتر باشد

او در مصاحبه با ای اس پی ان گفت: بله. شرایط در یوونتوس می‌توانست خیلی بهتر باشد. در آژاکس، کاپیتان تیم بودم. احساس می‌کردم وقتی به ایتالیا بیایم، نیز در آنجا نیز باید تیمم را هدایت کنم. وقتی شما به تیمی می‌روید که اسطوره‌های بزرگی در دفاع و دروازه مثل کیه لینی، بونوچی و بوفون را داشته، کار برای تازه واردی که تنها ۱۹ سال سن دارد، کمی سخت می‌شود.

دلیخت افزود: با این دیدگاه به تورین رفتم اما اتفاقاتی در آنجا رخ داد که خوشایندم نبود. دلم می‌خواست حداقل همان چیزی باشم که در آژاکس بودم. اما به جرائت می‌گویم که در یووه، کمتر از خودم بودم.

ملی‌پوش هلندی گفت: البته من از بازیکنان قدیمی این تیم، خیلی چیزها یاد گرفتم تا بازیکن بهتری باشم و بهتر بتوانم در نقش لیدر بازی کنم.

دلیخت: اجازه نداشتم مدافع میانی باشم/ در یوونتوس کمتر از حد خودم بودم

ستاره جوان از چه چیزی در یوونتوس مایوس شد؟

در این گفت و گو نخستین چیزی که بازیکن ترانسفرشده روی آن انگشت گذاشت، بحث مربیگری بود. این که سیستم بازی با قابلیت‌هایش همخوانی نداشت.

«می‌دانید چرا تصمیم گرفتم به یووه بیایم؟ با این فکر که در تورین، حاضر می‌شوم و  فوتبال هجومی‌تری را بازی می‌کنم، تصمیم گرفتم پیشنهادش را قبول کنم. در آن موقع  ساری مربی بود که بخاطر عملکردش در ناپولی و چلسی معروف بود.»

دلیخت افزود: تصورم این بود که نقشی را پیدا می‌کنم که به آژاکس شبیه‌تر است. متاسفانه او بعد از یک سال ما را ترک کرد و کوچینگ تیم وضعیت بدی پیدا کرد.

تازه وارد بایرنی‌ها در ادامه عنوان کرد: وقتی در آژاکس بودم، حتی به عنوان مدافع از عقب زمین رو به جلو حرکت می‌کردم. فشار فوق‌العاده زیادی می‌آوردم. همچنین خطر ایجاد می‌کردم که تیم نتیجه بگیرد. اما در یووه وضعیت کاملا متفاوت بود. به طور کلی در ایتالیا، سرعت بازی کمتر است. مدافع هم کمتر تحت فشار قرار می‌گیرد.

دلیخت: اجازه نداشتم مدافع میانی باشم/ در یوونتوس کمتر از حد خودم بودم

پست بازی بحث انگیز

این مدافع در مصاحبه‌اش از پست بازی که در یوونتوس به کار گرفته می‌شد، نیز ایراد گرفت. «نظیر دوران آژاکس یا تیم ملی، از بازی در پست مدافع میانی، احساس راحتی بهتری می‌کنم. اما در ایتالیا در بیشتر بازی‌ها، اجازه نداشتم مدافع میانی باشم.»

ماتیس جوان افزود: در شروع کار، بازی کردن در جناح چپ یووه واقعا کار سختی بود. در ادامه فصل من و بونوچی، جای بازی خود را اجازه پیدا کردیم با هم معاوضه کنیم. زوج دفاعی خوبی با هم بودیم و با مربیگری ساری، فاتح اسکودتو هم شدیم.

او سپس بیان کرد: در فصل دوم و سوم مجبور شدم باز در جناح چپ بازی کنم. اصلا خوشایندم نبود و فکر می‌کردم کیفیت کارم پایین می‌آید. اما مجبور بودم و باید دستور را می‌پذیرفتم. در این سه سال همانگونه که از قبل نیز گفتم، چیزهای از هم تیمی‌ها، یاد گرفتم اما از نظر سطح بازی، فکر می‌کنم پیشرفت محسوسی نداشتم.

انتقاد بونوچی از دلیخت

پس از انتشار این اظهارات، لژیونر این روزهای بایرن، مورد حملات گسترده هواداران یوونتوس در فضای مجازی قرار گرفت. این عده با پست‌هایی در فضای مجازی، عنوان کردند دلیخت نباید اینگونه از تیم سابقش انتقاد می‌کرد.

از طرف «هم تیم‌های» سابق نیز نقدهای علیه او صورت گرفت. بونوچی که به قول دلیخت، زوج مناسبش در قلب دفاع تیم ایتالیایی بود، از مدافع جوان هلندی چنین انتقاد کرد و گفت: از دلیخت تعجب می‌کنم. ماتیس باید  برای تیمی که در سه سال گذشته به پیشرفتش کمک کرد و باشگاهی که پول زیادی را بابتش سرمایه‌گذاری کرد، احترام بیشتری قائل می‌شد.

دلیخت: اجازه نداشتم مدافع میانی باشم/ در یوونتوس کمتر از حد خودم بودم

چالش جدید با بایرن

بعد از تجربه‌ای در مجموع ناموفق در سری آ، دلیخت در اولین روزهای تابستان امسال پیشنهاد بایرن مونیخ را قبول کرد.

در ازای ۶۷ میلیون یورو حاضر شد قراردادی ۵ ساله با پرافتخارترین تیم ژرمن‌ها امضا کند. او گفت: خوشحالم که حالا یکی از بازیکنان این باشگاه بزرگ هستم. بایرن پرافتخارترین تیم آلمان و یکی از باشگاه‌های موفق در اروپا و جهان است.

وی افزود: از همان بدو دریافت پیشنهاد آنها، متوجه حس خوب مدیران و مربی نسبت به خودم شدم. همین مساله مرا متقاعد به آمدن کرد. ضمن آنکه بایرن باشگاهی درخشان با اهداف بزرگ است. بسیار خوشحالم که اکنون بخشی از این تیم هستم.