شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#اوکراین#نظامی ایران

مهدی مطهرنیا:

همکاری نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین چقدر صحت دارد؟

کارشناسی مسائل بین الملل گفت: شاهد تحرکات آمریکایی ها روی موضوع پهپادهای ایرانی هستیم که به موازات پرونده هسته ای ایران و همگرایی اعراب و اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را در مظان تهدیدات بیشتر قرار می دهد.

اعتمادآنلاین|

 حامیان سیدابراهیم رئیسی یکسالگی دولت سیزدهم را در حالی جشن می گیرند که افکارعمومی درباره عملکرد این دولت سئوال ها و ابهامات جدی دارد. از جمله این ابهامات آن است که هواداران دولت سیزدهم عملکرد این دولت را در حوزه سیاست خارجی بسیار ارزنده تر از دولت حسن روحانی توصیف می کنند.

به گزارش نامه نیوز، مهدی مطهرنیا درباره عملکرد دولت سیدابراهیم رئیسی در حوزه سیاست خارجی گفت: امروز به دلیل لغزندگی عرصه داخلی شاهد نوعی گرایش تبلیغاتی شدید برای موفق نشان دادن این دولت در حوزه سیاست خارجی هستیم و انصافا امیرعبداللهیان نیز تلاش می کند کارهایی در این حوزه انجام دهد تا لبخندهای اعراب را برانگیزاند اما در عمل این اعراب در حال همگرایی با اسرائیل به رهبری آمریکا در به محاصره درآوردن منطقه ای تهران هستند.

وی افزود: اعراب در ادبیات خود را نزدیک به ایران نشان می دهند ولی در عمل همگام با اسرائیل در منطقه و همراه با آمریکا در نظام بین الملل حرکت می کنند. گفته می شود مذاکرات پنهانی با عربستان از این به بعد وارد مرحله عملیاتی میان وزرای امور خارجه ایران و سعودی می شود و این جلسات در مسیر دستیابی به یک تفاهم نهایتا به دیدار وزرای امور خارجه دو کشور می انجامد. گرچه همین گام هم جای تعمق دارد و باید آن را ارزشمند دانست اما واقعیت آن است که مذاکرات یادشده هنوز دستاورد عملیاتی از خود به نمایش نمی گذارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ادعاهای غربی ها درباره همکاریهای نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین، اظهار کرد: با وجود توقعاتی که از ارتش روسیه مطرح می شد، روس ها در جنگ اوکراین نتوانستند به آن توقعات جامه عمل بپوشانند. از طرفی ما شاهد تحرکات آمریکایی ها روی موضوع پهپادهای ایرانی هستیم که به موازات پرونده هسته ای ایران و همگرایی اعراب و اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را در مظان تهدیدات بیشتر قرار می دهد.

مطهرنیا

وی افزود: آمریکا تلاش دارد تهران را شریک جرم روسیه قرار دهد و سپس ایران را به دام یک جنگ ناخواسته بکشاند. آمریکا با این رویکرد تعطیلی برجام را تثبیت و اصل شکست مذاکرات را متوجه تهران می کند. هدف آمریکا آن است که در دهه های آتی بتواند اروپا را به نفت و گاز خود وابسته کند. البته پوتین همین سناریو را می خواهد به نفع روسیه به اجرا درآورد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه امضای برجام می تواند پای انرژی ایران را به بازارهای انرژی جهان باز کند، تأکید کرد: پوتین می خواهد برای خود شریک جرم پیدا کند، با این اتفاق برجام را به شکست بکشاند و به این ترتیب موقعیت روسیه را به عنوان تأمین کننده نفت و گاز و حلال بحران انرژی جهانی در زمستان آینده تحکیم بخشد. پس با این اوصاف، این نگرانی ها و چالش ها پیش روی دستگاه سیاست خارجی کشور ما نباید نادیده انگاشته شود.