شهر خبر

کاهش ۹۵ درصدی جمعیت ببرها در ۱۵۰ سال اخیر/ آشنایی با بزرگ‌ترین ببرهای جهان

کاهش 95 درصدی جمعیت ببرها در 150 سال اخیر/ آشنایی با بزرگ‌ترین ببرهای جهان

طبق آمارهای رسمی جمعیت ببرها در ۱۵۰ سال گذشته نزدیک به ۹۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، هر ساله در تاریخ ۲۹ ژوئیه "روز جهانی ببر" گرامی داشته می شود. این روز جهانی هر ساله به منظور افزایش آگاهی در مورد این گربه‌سان بزرگ و در معرض خطر انقراض، گرامی داشته می شود. این مناسبت جهانی در سال ۲۰۱۰ میلادی و با هدف دو برابر کردن جمعیت ببرهای وحشی تا سال جاری میلادی (۲۰۲۲) تعیین شد.

*** درباره ببرها بیشتر بدانیم؟

ببر‌ها از خانواده گربه‌های وحشی هستند. آن‌ها مخوف‌ترین شکارچیان جنگل هستند. دانستن حقایق جالب در مورد گونه‌های مختلف ببر‌ها همیشه سرگرم کننده است. نام علمی این حیوانات Panthera tigris است. ببر خون گرم، دارای مو یا خز و مغز پیچیده تری نسبت به سایر حیوانات است. ببر‌ها تولید مثل انجام می‌دهند. گربه‌ها در گذشته قد بسیار بلند و ماهیتی درنده داشتند. گفته می‌شود ببر نسخه تکامل یافته گربه باستانی است. ببر‌ها بزرگ و قدرتمند هستند، اما اگر یکی از آن‌ها به تنهایی گیر شیر‌ها بیفتد قطعا بازنده بود چرا که شیر‌ها معمولا به صورت گروهی می‌جنگند.

15391258_861

ببر، بزرگترین جانور از تیره گربه‌سانان است. تخمین زده می شود که حدود یک قرن پیش، بیش از ۱۰۰ هزار قلاده ببر در نقاط مختلف کره زمین زندگی می‌کرده، با این حال طبق گزارش صندوق جهانی طبیعت (WWF)، هم اکنون در مجموع فقط ۳۹۰۰ قلاده از این گونه گربه وحشی در حیات وحش جهان وجود دارد.

همچنین آمارهای رسمی نشان می دهند که جمعیت ببرها در ۱۵۰ سال گذشته نزدیک به ۹۵ درصد کاهش یافته است.

در ادامه به نقل از observervoice، به یادآوری چند دلیل اصلی کاهش جمعیت ببرها در جهان خواهیم پرداخت.

** دلایل کاهش جمعیت ببرها

* شکار و تجارت غیرقانونی آن ها

* نابودی زیستگاه

* تغییرات اقلیمی

* بیماری ها

* تخریب زیستگاه ها

* درگیری بین انسان ها و حیوانات

* نبود زیرساخت های حفاظتی

*** آشنایی با بزرگترین ببرهای دنیا

بیشترین جمعیت حال حاضر این نوع از حیوانات وحشی ببر‌های بنگال هستند. Panthera tigris tigris بیشتر در کشور‌های شبه قاره هند مانند هند، بوتان، نپال و بنگلادش یافت می‌شود. بیشترین جمعیت ببر بنگال در هند است. جمعیت کل این نوع ببر تا سال ۲۰۲۱ بین ۳ تا ۴ هزار مورد است.

15391257_671

یکی دیگر از گونه‌ها ببر چین جنوبی با نام علمی Panthera tigris amoyensis است. این نوع ببر‌ها در نواحی شرقی و مرکزی چین یافت می‌شوند. این ببر به عنوان در معرض خطر در لیست قرمز صندوق جهانی حیات وحش قرار دارد. طبق گزارش صندوق جهانی حیات وحش، تنها ۴۷ ببر چین جنوبی در ۱۸ باغ وحش چین وجود دارد. احتمالا ۴ هزار نوع از این ببر حدود ۴۰ سال پیش وجود داشته است.

ببر مالایی با نام علمی Panthera tigris jacksoni یکی دیگر از زیرگونه‌های ببر است. زیرگونه ببر‌های مالایی تنها در سال ۲۰۰۴ از زیرگونه ببر‌های هندو چینی متمایز شد. ببر مالایی به دلیل تفاوت اندازه بدنشان به عنوان یک زیرگونه متفاوت طبقه بندی می‌شود. ببر مالایا کمی کوچکتر از ببر هندو چینی است. این ببر‌ها بیشتر در جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری پهن برگ مرطوب تایلند و شبه جزیره مالزی یافت می‌شوند.

ببر سوماترا Panthera tigris sumatrae گونه بعدی است. آن‌ها فقط در سوماترا در کشور اندونزی یافت می‌شوند. این حیوانات نیز به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض در لیست قرمز طبقه بندی شده اند. ببر‌های سوماترا تیره‌ترین رنگ پوشش را دارند. یکی از تفاوت‌های ببر‌های سیبری با ببر‌های سوماترا پا‌های جلویی راه راه آن‌ها است. اندونزی قوانین سختگیرانه‌ای برای محافظت از ببر سوماترا دارد. سه زیرگونه ببر‌های جاوه (Panthera tigris sondaica)، ببر‌های بالی (Panthera tigris balica) و ببر‌های خزری (Panthera tigris virgata) تا کنون در اندونزی منقرض شده اند.

15391292_936

ببر بالی در دهه ۴۰، ببر جاوه در دهه ۸۰ و ببر خزری در دهه ۷۰ منقرض شدند. ببر آمور یا ببر سیبری Panthera tigris altaica یکی از بزرگترین حیوانات وحشی دنیا است. ببر آمور به ببر منچوری، ببر شمال شرقی چین و ببر اوسوری نیز معروف است. ببر سیبری بزرگترین زیرگونه ببرها است. بر اساس گزارش صندوق نجات ببرها، ببر‌های آمور وحشی دو نوع اند. ۴۵۰ مورد از آن‌ها در شرق دور روسیه در منطقه پریمورسکی و خاباروفسک قرار دارند.

جمعیت کوچک آن‌ها در مرز روسیه و چین و شامل حدود ۳۵ قلاده است. نمایندگان استان جیلین چین و استان پریمورسکی روسیه توافقنامه‌ای را برای ایجاد فضای حفاظت شده در اطراف مرز‌های مشترک خود برای ایمنی این حیوانات امضا کردند. پرورش ببر‌های آمور در باغ وحش‌های سرتاسر جهان در حال انجام است. اخیراً در باغ وحش پیتسبورگ، سه قلو‌های ببر سیبری برای اولین بار به دنیا آمدند. توله ببر‌های سیبری نیز در باغ وحش برانکس ایالات متحده یافت می‌شوند. در میان ببر‌های منقرض شده نیز ببر خزر بزرگ‌ترین بود. طول بدن ببر نر بین ۲۷۰ تا ۲۹۵ سانتی متر و اندازه ببر ماده بین ۲۴۰ تا ۲۶۰ سانتی متر بود.

انتهای پیام/