شهر خبر

چرا یک مرد جایگزین خادم‌الشریعه در تیم شطرنج زنان شد؟

چرا یک مرد جایگزین خادم‌الشریعه در تیم شطرنج زنان شد؟

تهران -ایرنا- تیم شطرنج زنان ایران بدون «سارا خادم‌الشریعه» راهی المپیاد جهانی در هند شد. «امین جعفرزاده» کاپیتان تیم ملی زنان را در هند برعهده دارد!

به گزارش ایرنا، تیم شطرنج زنان ایران با ترکیب مبینا علی‌نسب، انوشه مهدیان، سحر معصومی، آناهیتا زاهدی‌فر و میترا اصغرزاده به المپیاد جهانی شطرنج در هند اعزام شده است. جعفر امین‌زاده نیز به عنوان کاپیتان تیم در کنار دختران ایرانی حضور دارد.  

تیم شطرنج دختران ایران برای حضور در المپیاد جهانی هند شده که غیبت نفر نخست شطرنج زنان یکی از بارزترین نکات آن است.

سارا خادم‌الشریعه که به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده است موقتا از شطرنج کناره‌گیری کرده، به هند نرفته است. غیبت وی علامت سوال زیادی را پیش روی کارشناسان قرار داده است. نابغه شطرنج زنان ایران با وجود خداحافظی موقت از تیم ملی، اوایل تیرماه به فرانسه سفر کرد تا در رقابت‌های باشگاهی این کشور حضور یابد.

سفر وی به فرانسه و غیبت او در المپیاد جهانی این شائبه را تقویت کرده  که حضور نیافتن وی ناشی از اختلاف کهنه با فدراسیون است، اختلافی که در روزهای پایانی مدیریت مهرداد پهلوان‌زاده رییس پیشین فدراسیون اوج گرفت و منجر به کناره‌گیری نفر نخست شطرج زنان از تیم ملی شد. 

حال فدراسیون و خادم‌الشریعه باید پاسخگو باشند که غیبت نفر نخست شطرنج ایران ناشی از اختلاف است یا وی ترجیح می‌دهد که تا زمان نامشخص یک مادر قهرمان باشد. 

اما تنها غیبت نفر نخست شطرنج زنان نکته اعزام تیم به المپیاد جهانی نیست بلکه در راس تیم زنان یک شطرنج باز ناشناخته آقا به عنوان کاپیتان حضور دارد. حضوری که تعجب اهالی این رشته را برانگیخته است. «جعفر امین‌زاده» که اکنون کاپیتان تیم به شمار می‌رود چهره شناخته شده در شطرنج ایران به شمار نمی‌رود و هنوز فدراسیون در خصوص  انتخاب وی شفاف‌سازی لازم را انجام نداده است.

تنها توجیه فدراسیون این است که حضور یک آقا در تیم زنان به عنوان کاپیتان موضوع تازه‌ای نیست بلکه در گذشته هم سابقه داشته است؛ فدراسیون هیچگاه توضیح نداد که امین‌زاده قرار است در هند چه نقشی داشته باشد آیا وی در میز مسابقه حاضر خواهد شد یا تنها در نقش بزرگتر به دنبال انجام امورات شطرنج زنان است. 

سوالات بی‌جواب اعزام تیم زنان به هند در حالی بی‌پاسخ مانده است که شادی پریدر نایب رئیس زنان فدراسیون اکنون در هند حضور دارد و حسن تامینی به عنوان رئیس فدراسیون در یکسال گذشته ارتباط  چندانی با رسانه‌ها نداشته است.

انتظار می‌رود فدراسیون شطرنج در خصوص اعزام جعفر امین‌زاده به همراه تیم زنان به هند شفاف‌سازی لازم را انجام دهد. آیا وی می‌تواند طبق قانون مسابقات در میز رقابت حاضر شود اگر این اجازه را دارد چرا از نامداران شطرنج ایران که توانایی آنان در سطح جهان به اثبات رسیده کسی اعزام نشد؟