شهر خبر

از سوی پیتر استانو صورت گرفت:

توجیه اتحادیه اروپا درباره سفر ولیعهد عربستان به کشورهای اروپایی

توجیه اتحادیه اروپا درباره سفر ولیعهد عربستان به کشورهای اروپایی

اتحادیه اروپا دیدار جنجالی شاهزاده سعودی از کشورهای اروپایی را به عنوان بخش طبیعی از روابط خارجی توجیه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «پیتر استانو»، سخنگوی ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از سفر «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی به یونان و فرانسه علی رغم انتقادات حقوق بشری، دفاع کرد.

با وجود انتقادات جهانی از ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار مخالف سعودی، اما پیتر استانو در نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره مناسب بودن دعوت از ولیعهد سعودی برای سفر به اروپا گفت: «این بخشی روند طبیعی روابط ماست که شامل تقویت روابط، بررسی روابط و پیشبرد روابط با کشورهای دیگر است.»

استانو گفت که اتحادیه اروپا علاقه مند به تقویت روابط با عربستان سعودی در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی است.

استانو با وجود تاکید بر این که موضع اتحادیه اروپا در برابر قتل روزنامه نگار مخالف سعودی تغییر نکرده، همچنین افزود: بسیار واضح است که ما انتظار داریم در این پرونده تحقیقات کامل، شفاف سازی و پاسخگویی صورت گیرد و این موضوع به طور مداوم مطرح می‌شود.

ولیعهد عربستان سعودی روز سه شنبه برای گفت و گو با نخست وزیر یونان وارد این کشور شد و انتظار می‌رود پس از آن با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار کند.

سیاستمداران چپ گرای فرانسوی و حامیان حقوق بشر در شبکه‌های اجتماعی از ماکرون به خاطر میزبانی از شاهزاده سعودی انتقاد کرده اند و از جمله «بندیکت ژانرود»، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در فرانسه گفته است که ماکرون با خطر «تبرئه و سفید کردن چهره ولیعهد عربستان» در اروپا مواجه است.