شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیس جمهور#استقلال

وزارت خارجه چین:

رئیس جمهور آمریکا به پکن درباره تایوان اطمینان خاطر داد

رئیس جمهور آمریکا به پکن درباره تایوان اطمینان خاطر داد

وزارت خارجه چین به نقل از بایدن گفت که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای درباره گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و چین گفت که بایدن در این گفتگو به شی جی پینگ اطمینان خاطر داده است که واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده، رئیس‌جمهور آمریکا در این گفتگو تاکید کرد که سیاست آمریکا براساس «چین واحد» تغییر نکرده و نخواهد کرد و آمریکا از «استقلال تایوان» حمایت نمی‌کند.

وزارت امور خارجه چین به نقل از رئیس جمهور آمریکا گفت: «جهان در لحظه حساسی قرار دارد.»

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «همکاری آمریکا و چین نه تنها به نفع دو ملت، بلکه به نفع مردم همه کشورها است.»

در این بیانیه به نقل از رئیس جمهور آمریکا گفته شده است: «ایالات متحده امیدوار است که برای تقویت درک متقابل و جلوگیری از برداشت نادرست و اشتباه محاسباتی، خط ارتباطی باز با چین حفظ شود و اختلافات به درستی مدیریت شود.»

از سوی دیگر، «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین روز پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: پکن به شدت با مداخله خارجی در امور تایوان مخالف است و قاطعانه از حاکمیت آن دفاع خواهد کرد.

شیء جین پینگ همچنین تاکید کرد: ما به شدت با جدایی طلبی و مداخله خارجی در امور تایوان مخالفیم. دولت و مردم چین همواره این موضع را داشته اند و قاطعانه از حاکمیت دولتی و تمامیت ارضی کشورمان دفاع خواهیم کرد.

به گفته رهبر چین، اصل «چین واحد»، مبنای سیاسی روابط بین پکن و واشنگتن است. شیء جین پینگ خاطرنشان کرد که چین از آمریکا انتظار دارد به تعهدات خود عمل کند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط اداره محلی خود اداره می‌شود. پکن این جزیره را یکی از استان‌های خود می‌داند و بسیاری از کشورها نیز اصل چین واحد را به رسمیت می‌شناسند. واشنگتن در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک خود با تایپه را قطع و با پکن رابطه برقرار کرد. واشنگتن ضمن پذیرش سیاست «چین واحد» به حفظ ارتباط با دولت تایپه و ارائه سلاح به این جزیره ادامه می‌دهد. ارسال سلاح از آمریکا به تایوان همواره مورد انتقاد رهبران چین قرار گرفته و پکن معتقد است که آمریکا با ارسال سلاح به تایوان از جدایی طلبان در این جزیره حمایت می‌کند.

پیشتر اعلام شده بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با «شیء جین‌پینگ» همتای چینی خود گفتگو کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد تماس تلفنی رهبران آمریکا و چین بیش از دو ساعت به طول انجامیده است.

در این بیانیه آمده است که این پنجمین تماس تلفنی بایدن با همتای چینی از ماه فوریه ۲۰۲۱ و ورود او به کاخ سفید محسوب می‌شود.

وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» درباره این تماس نوشت: بایدن در اولین تماس با شیء، درباره تعامل منظم میان دو طرف به منظور ایجاد ثبات در روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد اما هفده ماه بعد، روابط بین دو طرف وخیم‌تر شده و به کمترین حد طی چند دهه اخیر رسیده است.