شهر خبر

گزارش مهر؛

اوضاع جوی در منطقه ناپایدار است/ از سیل ویرانگر تا صاعقه

اوضاع جوی در منطقه ناپایدار است/ از سیل ویرانگر تا صاعقه

اوضاع جوی در کل منطقه ناپایدار است و شاهد باران های سیل آسا همراه با رعد و برق شدید در بیشتر کشورهای منطقه از کشورهای حوزه خلیج فارس گرفته تا یمن و پاکستان و دیگر مناطق هستیم.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: باران های سیل آسا و سیل طی ساعات گذشته منطقه را درنوردیده است. کشورهای حوزه خلیج فارس در فصل تابستان شاهد بارانهای سیل آسا بوده است که موجب رعب و وحشت برخی ساکنان به ویژه در امارات شده است.

اوضاع جوی در منطقه ناپایدار است/ از سیل ویرانگر تا صاعقه

قطر شاهد بارانهای سیل آسا بود که در میان منطقه مسیمیر بالاترین بارش را با ۴۳ میلی متر، الوکره ۳۵، دوحه ۱۸، فرودگاه بین المللی حمد ۱۱ میلی متر را طبق گزارش سازمان هواشناسی این کشور داشت.

همزمان اداره هواشناسی قطر درباره باران و وزرش باد قوی و موج بلند در دریا طی روزهای آتی هشدار داد.

هواشناسی قطر درباره کم بودن دید افقی کمتر از دو کیلومتر هشدار داد و اینکه از فعالیت های دریایی پرهیز شود.

امارات

امارات به ویژه الفجیره شاهد باران های سیل آسا و سیل بود. امارات سیل بسیار ویرانگر بود و تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی گواه این موضوع است.فیلم‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده به صدا درآمدن آژیر خطر در چند منطقه امارات به علت بارش شدید و جاری شدن سیلاب است.

بر اساس این گزارش، امارت‌های فجیره و رأس‌الخیمه و شهرهای خورفکان و شارجه و ام القیوین و عجمان از مناطقی بودند که شاهد جاری شدن سیل بر اثر بارش شدید باران بودند.

آژیر خطر در الفجیره پس از وقوع سیل بی سابقه به صدا درآمد. شهروندان اماراتی به دنبال وقوع سیل شدید درخواست کمک کردند.

محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس دولت امارات و حاکم دبی، دستور انتقال مردم به مناطق اسکانی موقت را داده و کمیته‌ای فوری برای بررسی حجم خسارت‌ها تشکیل شده است.

ارتفاع آب در الفجیره بسیار بالا بود و خودروها را غرق کرد و وارد ساختمان ها شد. در راس الخیمه هم رانندگان خودروهای خود را رها کردند.

عربستان

در شهرهای عربستان هم باران های سیل آسا در چند شهر سیل به راه انداخت.

خبرگزاری عربستان از بارش باران در مناطق مختلف خبر داد.

کویت

در کویت اداره هواشناسی این کشور از ادامه بارش خفیف تا متوسط خبر داد.

اداره آموزش و پرورش کویت از تعلیق امتحانات به علت شرایط جوی این کشور خبر داد.

عمان

در سلطان نشین عمان هم بارانهای سیل آسا پیش بینی شده است.

میزان این بارش ها از زیاد تا متوسط بود.

بحرین

همچنین بارش باران در بحرین پیش بینی شده است که همراه با رعد و برق و سیل آسا خواهد بود.

عراق

در عراق هم اداره هواشناسی این کشور از باران های سیل آسا که طی دو روز آتی در مناطق مختلف این کشور خواهد بارید، خبر داد.

هواشناسی عراق اعلام کرد که با توجه حرکت ابرها تحت تاثیر جریان استوائی، باران سیل آسا در مناطق مختلف عراق فردا جمعه و شنبه شب خواهد بارید.

یمن

در یمن هم باران های سیل آسا رخ داد.

منابع یمنی از جان باختن شماری از شهروندان این کشور در صنعا پایتخت این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، وقوع سیل در یمن در پی بارش شدید باران باعث شد تا ۱۰ شهروند یمنی از جمله ۴ کودک جان خود را از دست بدهند.

یک پزشک در بیمارستان الجمهوری صنعا گفت که بارش باران باعث شد تا بخشی از یک ساختمان در منطقه تاریخی شهر فرو بریزد که در پی آن ۴ کودک جان باختند.

شهر صنعا و مناطق مجاور آن از هفته گذشته شاهد باران‌های شدید است و بارش از روز گذشته شدت گرفت. پلیس صنعا هم ه اعلام کرد که به دلیل باران‌های سیل آسا تقریبا رفت و آمد در شهر تعطیل شده است.

بدترین موج باران های موسمی در پاکستان

بدترین موج باران های موسمی در تاریخ پاکستان صدها نفر قربانی گرفت.

سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های بی‌سابقه در مناطق مختلف پاکستان طی هفته های اخیر ۳۴۰ قربانی گرفت و علاوه بر تخریب سدها و جاده‌های ارتباطی، خسارت جدی به زیرساخت‌ها به ویژه در ایالت بلوچستان وارد کرد.

امدادگران در جنوب غرب پاکستان روز گذشته تلاش کردند که به هزاران نفر که در روستاهای خود به دنبال باران های سیل آسا گرفتار شده بودند، کمک کنند.

این بدترین موج باران سیل آسیا در این کشور واقع در جنوب آسیا محسوب می شود که نگرانی درباره تغییرات آب و هوایی را بیش از پیش افزایش داده است.

مقامات محلی به استفاده از بالگردهای نظامی و قایق ها در عملیات امداد و نجات برای رسیدن به ۵۰ هزار خانواده گرفتار شده که سیل ارتباط آنها را در مناطق دورافتاده ایالت بلوچستان پاکستان قطع کرده، اشاره کردند.

سیل، پل ها و راهها را ویران کرده است.

بارانهای موسمی در بلوچستان پاکستان و کراچی که پرجمعیت ترین شهر جنوبی محسوب می شود سبب آبگرفتگی خیابانها شد.

مقامات هواشناسی پاکستان این باران را سیل آساترین در تاریخ پاکستان قلمداد کردند.

نیروهای ارتش پاکستان هم برای نجات گرفتاران در سیل به کمک آمدند.

مقامات پاکستان آمار قربانیان ناشی از باران های سیل آسا و سیل را در این کشور بیش از ۳۴۰ اعلام کردند که این رقم قابل افزایش است.

اوضاع جوی در منطقه ناپایدار است/ از سیل ویرانگر تا صاعقه

این درحالی است که ستاد مدیریت بحران ملی پاکستان از زمان آغاز بارندگی‌ها در این کشور زنگ خطر سیل را به صدا درآورده بود در عین حال باران‌های موسمی خسارت جدی به مردم وارد کرد درحالی که در چند هفته اخیر ۵۴۰۰ واحد مسکونی تخریب شد.

پاکستان که در اوایل سال جاری از موج گرمای شدید رنج می‌برد، در فهرست آسیب‌پذیرترین کشورها در فهرست خطر جهانی آب و هوا قرار دارد که خسارات اقتصادی و انسانی ناشی از آب و هوای شدید را ثبت می‌کند.تخمین زده می‌شود که پاکستان در دهه منتهی از سال ۲۰۱۸ با ۴ میلیارد دلار خسارت مالی به دلیل بلایای زیست محیطی و از دست دادن ۱۰ هزار نفر روبرو شده است.

ستاد مدیریت بحران ملی پاکستان در روزهای اخیر اعلام کرد که بارندگی‌ها در بسیاری از مناطق از جمله در کراچی، کویته و مناطقی در ایالت بلوچستان بی‌سابقه بوده و شدت آن زندگی مردم را فلج کرد.

سال گذشته نیز سیل و رانش زمین در پی بارش شدید باران‌های موسمی در مناطق مختلف پاکستان صدها کشته و مصدوم برجای گذاشت و به بسیاری از واحدهای مسکونی نیز خسارت وارد کرد.

صاعقه در هند

در شرایطی که نتایج تحقیقات علمی از افزایش دمای هوا و تاثیرات ناگوار آن بر تغییرات اقلیمی حکایت دارد، صاعقه در هند مرگبار شده است.منابع خبری، روز پنجشنبه (امروز) از تلفات صاعقه در فصل باران‌های موسمی در مناطق شمالی شبه قاره هند از قبیل ایالت «اوتار پرادش» خبر داد.

بنا بر گزارش این رسانه، با کشته شدن هفت نفر در شمال هند تعداد تلفات هفته جاری در شمال هند در نتیجه اصابت صاعقه به ۴۹ نفر افزایش یافته است.

اوضاع جوی در منطقه ناپایدار است/ از سیل ویرانگر تا صاعقه

بنا بر گزاش اسکای نیوز، همه این هفت نفری که کشته شدند در ایالت اوتار پرادش جان خودشان را از دست دادند. اغلب قربانیان، کشاورزان روستایی بودند که در جریان بارش‌های موسمی سعی کردند در میان درختان پناه بگیرند. به گفته مقام‌های هند، چهار تن از کشته‌شدگان، اعضای یک خانواده بودند.

به نوشته اسکای نیوز، در فصل جاری بارش‌های موسمی در هند تا کنون تعدادی افرادی که در نتیجه صاعقه قربانی شده‌اند، از میزان افرادی که در نتیجه سیل جان داده‌اند، بیشتر شده است.

طبق اعلام اداره هواشناسی هند، از ماه آوریل (اواسط فروردین) تاکنون در نتیجه صاعقه نزدیک به ۷۵۰ نفر در این کشور جانشان را از دست داده‌اند.

شبکه اسکای نیوز در بخشی از گزارش خود به موضوع تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در جهان اشاره کرده است.

طبق این گزارش، «تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش دما به اندازه یک درجه، تعداد صاعقه‌ها را تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد. تصور می‌شود که آلودگی میزان صاعقه‌‎ را افزایش می‌دهد».