شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#نرخ سود بانکی

پیش‌بینی بورس هفته دوم مرداد ۱۴۰۱ / تاثیر شایعه افزایش نرخ سود بانکی بر شاخص

بورس در هفته‌ای که گذشت افت کمتر از دو درصدی داشت، با این وجود انتظار می‌رود که شاخص هفته آینده رشد کند؟

به گزارش تازه نیوز، شاخص کل بورس هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحدی بسته شد و این هفته به محدوده یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحدی رسید. این ارقام خبر از افت ۱٫۹۰ درصدی شاخص کل بورس می‌دهد.

سارا فلاح، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: مرداد را با رنگ ناامیدی در بورس آغاز کردیم. یک جمله از بزرگی است که می‌گوید «صحبت مناسب در زمان مناسب ارزش دارد» حکایت این روزها و گزارش‌های خوب ۳ ماهه است.  بورس از ابتدای خرداد چشم انتظار گزارش‌های ۳ ماهه بود. اما هیچ فاکتوری به تنهایی نمی‌تواند روی بازار اثر بگذارد. آیتم‌های مختلف می‌توانند اثرات را خنثی کنند.‌ پس از مرداد ۹۹ و بعد از گذشت ۲۴ ماه از آن روزها، هنور نقش اول پارامترها را بی‌اعتمادی به بازار سرمایه بازی می‌کند. هر زمان دولت و تصمیمات کلان اقتصادی همراه با بازار بود، جان تازه‌ایی به فعالان تزریق شد. هر زمان دولت مخالف بازار نه مصوبه بلکه حتی صحبت هم کرد ناامیدی به بدترین شکل ممکن در بازار شکل گرفت.

وی ادامه داد: مشکل اصلی از هم‌زمانی شایعه افزایش نرخ سود بانکی با گزارش‌های ۳ ماهه و هم‌زمانی با گزارش ۱۲ ماهه پالایشی‌ها بود. گزارشی که ماه‌ها بازار در چشم انتظار آن نشسته بود و هم اعداد و ارقام اعلامی مورد توجه بودند. اما در زمان انتشار صحبت از افزایش نرخ بهره نگذاشت که این این گزارش اثر واقعی خود را در بورس بگذارد.

این تحلیلگر بازار سهام تشریح کرد: ارزش معاملات پایین است و به سختی به دو هزار میلیارد تومان (همت) در روز افزایش پیدا می‌کند. این ارزش معاملات اصلا قابل توجه نیست. نکته قابل تامل‌تر مربوط به «تحلیل آنار و تابلوخوانی نسبت خروج پول حقیقی به ارزش معاملات خرد سهام» است. متاسفانه این روزها بیشترین میزان این نسبت رو تجربه می‌کنیم یعنی افزایش قدرت خروج پول از بورس.

کلید حل مشکلات در دست دولت

فلاح توضیح داد: کلید اصلی حل این مشکلات در دست دولت است. حمایت از بازار سرمایه یعنی حمایت از تولید. یعنی به‌کارگیری درست نقدینگی سرگردان در غیر این صورت افزایش نرخ بهره که راه‌حلی است که سال‌ها در کشور ما امتحان شده و از نتایج آن با خبریم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد از دولت سازمان بورس به عنوان ناظر معاملات می‌تواند فشارهایی را حداقل به بازارگردان‌ها بیاورد. وظیفه اصلی بازارگردان حمایت از بازار در روزهای قرمز بازار است. بنابراین نباید این روزها در نقش خریدار ظاهر شوند و این توقع معقولی است. البته متاسفانه دیده شد که نه تنها خریدار نبودند بلکه خود آنها هم با فروش بیشتر به آتش عرضه دامن می‌زنند. برخورد با این بازارگردان‌ها، انتظار معقول هر سهامداری است.

پیش‌بینی معاملات هفته آینده بورس

این تحلیلگر بازار سرمایه در پیش‌بینی معاملات هفته آینده گفت: با عقب‌نشینی حداقل لفظی بانک مرکزی از افزایش نرخ بهره  و تاکید بانک مرکزی بر کاهش اختلاف دلار نیمایی و آزاد، بازار جان تازه‌ای گرفت.

فلاح افزود: بازار آخرین روز کاری هفته را با رشد ۰،۳ درصدی به پایان رساند. انتظار داریم هفته آینده نیز اندکی از شدت فروش‌ها کاسته شود و در کل، هفته متعادل‌تری را شاهد باشیم.

 نگاه تکنیکالی به شاخص کل و هم وزن

وی ادامه داد: روند غالب در شاخص کل روند نزولی است. فشار فروش بسیار یاد فروشندگان بر خریداران را از اندیکاتور اراس‌آی متوجه می‌شویم و در ام‌اف‌آی هم شاهد حجم پایین حجم معاملات هستیم. اما قیمت در حال حاضر در محدوده حمایتی ۳۸ درصد فیبوناچی اصلاحی‌ که همزمان هست با سطح حمایت افقی قرار دارد. اگر یک کانال کوتاه‌ مدت بکشیم می‌بینیم قیمت‌ها در کف این کانال قرار گرفته‌اند. بنابراین انتظار واکنش مثبت در این محدوده انتظار دور از ذهنی نیست.

تحلیل بورس

فلاح توضیح داد: اگر در روند بلندمدت در طول یک‌سال و نیم گذشته نگاه کنیم متوجه می‌شویم سطح ۲۰ اراس‌آی برای نمودار بسیار مهم بوده است.  هر زمان که اراس‌آی به سطح ۲۰ رسید واکنش موثری به آن نشان می‌دهد. در حال حاضر هم اراس‌آی در سطح ۲۰ قرار دارد که باز تاکیدی هست بر اصلاح هرچند کوتاه و در خلاف جهت روند غالب.

وی اظهار کرد: در شاخص هم‌وزن هم شاهد روند مشابه هستیم. روند غالب نزولی است و در حال حاضر قیمت به حمایت افقی و کف کانال نزولی کوتاه‌مدت برخورد کرده است. فاصله بین میانگین متحرک ۳۵ روزه و قیمت افزایش یافته که انتظار داریم کمی اصلاح دل این ناحیه رخ دهد. سطح ۲۰ اراس‌آی هم در این نمودار مثل شاخص کل سطح مهمی است. هر بار به سطح ۲۰ رسیده قیمت واکنش مثبت نشان داده که این هم باز تاکیدی است بر اینکه انتظار اصلاح جزئی در کوتاه‌مدت دور از ذهن نیست.