شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#مجلس شورای اسلامی

رییس کمیسیون صنایع مجلس: تدوین سند توسعه صنعتی کشور در دست تهیه است

رییس کمیسیون صنایع مجلس: تدوین سند توسعه صنعتی کشور در دست تهیه است

کرمانشاه- ایرنا- رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی نمی‌دانند افق توسعه در کشور ما به چه سمت و سویی است، گفت: تدوین سند توسعه صنعتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست به عنوان مهم ترین راهبرد توسعه‌ای کشور در دست تهیه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « مصطفی طاهری» روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در سرسرای اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: خلاء ای که در حوزه صنعتی و آی سی تی معدن در کشور ما وجود دارد این است که نمی دانیم به چه سمتی می خواهیم برویم، به همین خاطر تدوین سند توسعه صنعتی در کشور در دست اجرا است که سمت و جهت را برای توسعه صنعتی به ما نشان دهد و به برنامه ها یک ثبات می‌بخشد.

وی در ادامه یکی از اولویت های مهم را تدوین برنامه هفتم توسعه کشور عنوان کرد و گفت: باید در این برنامه توسعه ای حتما راهبرد و مسیر توسعه استان های مرزی و کم برخوردار مشخص شود و در این برنامه به صورت مساله محور و نه کلی به موضوعات بپردازیم.

در تجارت خارجی واقعا کوتاهی کردیم

طاهری در ادامه با اشاره به ۲۳۰ قانون دست و پا گیر در حوزه تولید، صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در مجلس شورای اسلامی درصددیم این قوانین که خود یکی از موانع تولید و تسریع امور هستند را یکجا فسخ کنیم.

وی همچنین یکی از برنامه های مجلس شورای اسلامی در راستای رونق تولید را تسهیل در صدور مجوز کسب و کار عنوان کرد و افزود: در این خصوص درگاه پنجره واحد دستگاه های اجرایی در دولت به خوبی پیش می رود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ما در حوزه کسب و کار ۱۱ قانون خوب داریم که ۳۰ درصد آن اجرا می شود  ۶۵ درصد اجرا نمی شود که کمتر از پنج درصد آن مربوط به تحریم ها و اشکالات قانونی است بنابراین باید نظارت‌ها را دقیق تر انجام دهیم.

طاهری در ادامه در خصوص سرفصل تجارت در کشور گفت: واقعا در این زمینه ما کوتاهی کردیم زیرا ۳۵ دستگاه در حوزه تجارت خارجی نقش دارند و هر کدام متولی و قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارند که این وضع باید اصلاح شود و یک نهاد واحد همه آنها را فرماندهی کند.

وی با بیان اینکه در تولید برخی صنایع مانند فولاد، لوازم خانگی ، پتروشیمی و نساجی بیش از نیاز کشور قادر به تولید هستیم گفت: واقعا باید راه و مسیر را برای تجارت خارجی صنایع باز کنیم و موانع دست وپا گیر را تسهیل نماییم و در این خصوص مجلس با بخش خصوصی هم رای و پیگیر مساله است.

از شرکت های دانش بنیان حمایت قوی می کنیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیاز کشور به تولید دانش بنیان و جلوگیری از خام فروشی، گفت: مجلس شورای اسلامی از تولید کنندگان به ویژه حوزه دانش بنیان با توجه به راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت قوی مالی می کند و هیچ مشکلی مالی در این باره وجود ندارد.

طاهری همچنین خواستار تشکیل کارگاه های ترویج دانش بنیان و حل مشکلات و مسائل شرکت های دانش بنیان آنها شد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان قول داد: دغدغه کارخانه داران و تولیدی ها کرمانشاهی در خصوص تعرفه سنگین گمرکی بر ماشین آلات و دستگاه های کارخانه های آنها را پیگیری کند و تعرفه از چهار درصد را به یک درصد کاهش دهد.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۷۸۰ واحد صنعتی و ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است و حدود ۳۰ هزار نفر هم در حوزه صنعت مشغول به کار هستند.