شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان#هالیوودی#شبه

بلومبرگ: بن سلمان جوگیر فیلم‌های هالیوودی شده است

بلومبرگ: بن سلمان جوگیر فیلم‌های هالیوودی شده است

فارس نوشت: خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از ابرپروژه نئوم، نوشت که این یک طرح شبه خیالی با هزینه‌های نجومی است که به نتیجه هم نخواهد رسید.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی روز سه شنبه (چهار مرداد) بار دیگر در اظهاراتی به بیان جزئیاتی از پروژه شهر هوشمند «لاین» در داخل ابرپروژه «نئوم» پرداخت و گفت که این شهر با ۲۰۰ متر عرض و ۱۷۰ کیلومتر طول یک تجربه غیر عادی خواهد بود.

از زمانی که او در اکتبر ۲۰۱۸ از وجود چنین طرحی خبر داد، بارها به زوایای مختلف این پروژه از جمله بیرون راندن ساکنان اصلی منطقه و سرکوب آن‌ها پرداخته شده است.

در این باره خبرگزاری بلومبرگ بار دیگر در گزارش مفصلی به امکان اجرا و تحقق این پروژه پرداخته و نوشته است که عمده طرح‌های ارائه شده در «نئوم» از فیلم‌های علمی تخیلی-هالیوودی و دیگر استودیوهای جهانی اقتباس گرفته شده است.

بلومبرگ نوشت که چگونه بسیاری از پیمانکاران و شرکت‌ها و مهندسان، استعفا داده و دست از کار کشیده و به کشورهایشان باز گشته‌اند، چون به این نتیجه رسیده‌اند که طرحی که ولی‌عهد سعودی از آن‌ها می‌خواهد، بیشتر شبیه یک خیال است.

یکی از از مدیران نئوم به بلومبرگ گفت: «تعجب کردم وقتی شنیدم که شاهزاده محمد بن سلمان به تخیلات علمی علاقه دارد.»

در این راستا، بلومبرگ نوشت که برخی از پروژه‌ها در «نئوم» با چالش‌های بزرگی روبرو هستند زیرا آنها چیزی بیش از ایده هایی نیستند که در فیلم های تخیلی ارائه شده است، نمونه‌ای از آن پروژه‌ای به نام «لاین» (THE LINE) است؛ طبق اسناد این شرکت قرار است این پروژه بر روی یک طبقه در زیر زمین ساخته شود و دارای وسایل و امکانات حمل و نقل و قطارهای سریع‌السیر باشد، اما هزینه این طرح نجومی خواهد بود و ممکن است به یک تریلیون دلار برسد.

«ورث» از مدیران سابق آمریکایی در پروژه نئوم که مسئول پروژه‌ پر هزینه‌ای به نام پیست اسکی نئوم بود، به بلومبرگ گفت: «این ایده کمی برای هر شنونده‌ای مضحک بود. چرا که دمای هوا در قله‌ کوه‌های مرتفع منطقه به زیر صفر می‌رسد، اگر تجهیزات برفی کافی در دسترس باشد، می توان فصل زمستان اسکی را ترتیب داد.»

او به سرعت از پیامدهای زیست محیطی ابراز نگرانی کرده و گفت که در طرحِ پیش‌بینی شده، در کنار این پیست اسکی قرار است تا یک دریاچه مصنوعی، هتل و یک منطقه مسکونی ساخته شود. از این رو لازم است تا یک دره مصنوعی ایجاد شود.

به گفته وی این صحنه‌ای است که ممکن است از سریال «بنیاد» (Foundation) کپی‌برداری شده باشد، سریالی که از سوی شرکت اپل تی وی پلاس تولید شده و در مورد جهانی در آینده هزاران سال بعد صحبت می‌کند و گویا محمد بن سلمان نیز از تماشای آن لذت می‌برد.

این مهندس آمریکایی افزود: «ما حتی نمی‌توانستیم هزینه‌های ساخت و ساز را تخمین بزنیم. ما داشتیم به نوعی ساختمان‌ها را در دامنه کوهها آویزان می‌کردیم و هیچ دانشی درباره جغرافیا نداشتیم.»

ورث سرانجام در آگوست ۲۰۲۰ و پس از گذشت پنج ماه از حضور خود در این پروژه استعفا داد و به قول بلومبرگ «گنجایش تحمل او سر ریز شد.»

در بخش دیگری از گزارش این خبرگزاری آمریکایی، به موضوع کوچ اجباری ساکنان اصلی این منطقه که از قبیله «الحویطات» هستند، اشاره شده است. قبیله‌ای که در ابتدای آغاز پروژه به تصاحب زمین‌های آباء و اجدادیشان اعتراض کرده و برخی از بزرگان عشیره بازداشت و کشته شدند.

طبق این گزارش دولت سعودی قول جبران آن‌چه بر سر این قبیله آمده را داده و گفته است که در ازای تصاحب زمین‌هایشان به آن‌ها پول می‌دهد، اما مبلغی که به خانواده‌ها داده شده، از حقوق یک ماه یک کارگر خارجی که در نئوم کار می‌کند نیز کمتر است.

311311