شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#انسانی

بحران در بازار کار ترکیه و ۱۰ شغل برتر این کشور

بحران در بازار کار ترکیه و 10 شغل برتر این کشور

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که فارغ التحصیلان اغلب حوزه‌های انسانی در ترکیه، شانسی برای استخدام ندارند و صاحبان ده‌ها حرفه و مهارت دیگر نیز، در لیست مشاغل محبوب و مورد نیاز ترکیه نیستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، بحران اقتصادی در ترکیه، بازار کار این کشور را با معضلاتی روبرو کرده که در سه دهه گذشته سابقه نداشته است. 

بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملی آمار ترکیه، آمار بیکاران در این کشور، ماه گذشته نیز با یک دهم درصد افزایش روبرو شده و به عدد 11.4 درصد رسید. اما تحلیل گران اقتصادی معتقدند که این آمار محلی از اعراب و اعتبار ندارد و ارقام واقعی، از این هم بیشتر است. به ویژه با توجه به این که در آمار کلان کشور، میلیون ها کارگر موسمی را نیز در زمره شاغلین، به شمار آورده‌اند. تا چند سال پیش در ترکیه، علاوه بر بخش صنعت و تولید، حوزه خدمات، حمل و نقل، توریسم و تجارت نیز، به طور مداوم رد حال جذب نیرو بودند و دولت نیز در حوزه های دفاعی، آموزشی و بهداشتی، نیرو استخدام می کرد. اما حالا در هر دو بخش دولتی و خصوصی ترکیه، امکان استخدام، بسیار پایین آمده است.

وقتی که کرونا، دشمن جان علوم انسانی شد

ترکیه نیز همچون بسیاری از دیگر کشورهای جهان، در دوران مبارزه با اپیدمی کرونا، اهمیت کار نیروهای فعال در بخش بهداشت و سلامت را بیش از هر زمان دیگری درک کرد و مشخص شد که اغلب بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه، کمبود نیرو دارند. اگر چه این مساله باعث شده که ضرورت اختصاص بودجه های کلان به حوزه آموزش و پژوهش بهداشت و درمان بیشتر شده و راه بریا استخدام هموارتر شود، اما در همین حال، این تفکر نیز جا افتاده که علوم انسانی، شانسی برای استخدام ندارند و بهتر است همه بروند سراغ علوم پزشکی و پیراپزشکی! آمارهای رسمی نشان می دهد که فارغ التحصیلان اغلب حوزه های انسانی در ترکیه، شانسی برای استخدام ندارند و صاحبان ده ها حرفه و مهارت دیگر نیز، در لیست مشاغل محبوب و مورد نیاز ترکیه نیستند.

دفتر منابع انسانی ریاست جمهوری ترکیه، دیروز اطلاعاتی منتشر کرد که نشان می دهد ده شغل محبوب و مورد نیاز ترکیه، غالبا در قلمرو فارغ التحصیلان دانشجویان علوم تجربی است.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه، داده های استخدامی موسسه تامین اجتماعی و اطلاعات فارغ التحصیلان موسسات آموزش عالی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بیشترین و آسان ترین مشاغل برای استخدام در این کشور را اعلام کرده است. ده شغلی که در این لیست، از بیشترین میزان فراوانی استخدام برخوردارند، عبارتند از:

1. پزشکی: فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی برای استخدام در ترکیه در رده اول قرار دارند. نرخ کاریابی در بخش دولتی برای فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی 100 درصد و احتمال کاریابی در بخش خصوصی و  در دوره 6 ماهه پس از فارغ التحصیلی 91.5 درصد است.

2.داروسازی: فارغ التحصیلان داروسازی از منظر شانس استخدام در بخش خصوصی ترکیه در رتبه دوم قرار دارند. احتمال یافتن شغل برای آنان، پس از فارغ التحصیلی 67.9 درصد و میزان احتمال یافتن شغل قبل از فارغ التحصیلی 3.3 درصد است. البته با داشتن مدرک فارغ التحصیلی داروسازی، یافتن شغل در بخش دولتی بسیار دشوار است.

3.شنوایی سنجی: در این بخش که فارغ التحصیلان آن، متخصص شنوایی و تعادل هستند؛ میزان احتمال کاریابی در شش ماهه اول پس از اتمام تحصیل، در حد 67.1 درصد است.

4.فیزیوتراپی: میزان کاریابی در شش ماهه اول پس از پایان تحصیل برای  فارغ التحصیلان این گروه 57.8 درصد است. شانس یافتن شغل به عنوان دانشجو نیز در حد  5 درصد است.

5.پرستاری: می توان گفت فارغ التحصیلان رشته پرستاری در ترکیه،  در شش ماهه اول می توانند به احتمال 8/56 درصد، شغل پیدا کنند. احتمال یافتن شغل در بخش دولتی برای رشته پرستاری در حد  50 درصد است.

6.خلبانی: با توسعه هوانوردی و ظهور آیرلاین های عظیم هر دو بخش دولتی و خصوصی در ترکیه،  خلبانی به یکی از مشاغل مورد توجه در این کشور تبدیل شده است. فارغ التحصیلان خلبانی، برای یافتن کار،  با نرخ 56.5 درصد در رتبه ششم قرار دارند. میزان کسانی که در دوران دانشجویی شغل پیدا کرده اند 4 درصد است.

7.مشاوره روانشناسی: میزان احتمال یافتن شغل برای فارغ التحصیلان روانشناسی در ترکیه در شش ماهه اول پس از پایان تحصیل، در حد  55.9 درصد است. آنان علاوه بر ان که می توانند مطب داشته باشند یا در مراکز درمانی کار کنند، این شانس را دارند که در رسانه ه و شرکت های بزرگ نیز، حضور داشته باشند.

8.تدریس: یکی از نواقص و آسیب های گزارش تهیه شده در نهاد ریاست جمهوری ترکیه، این است که در این لیست، حرفه تدریس، به شکل کلی تعریف و گردآوری شده است. مشخص نیست که آیا منظور از تدریس، فعالیت در مدارس و دبیرستان ها است یا تدریس در دانشگاه نیز در همین بخش تعریف شده است. نرخ کاریابی فارغ التحصیلان در شش ماه اول پس از پایان تحصیل،  55.6 درصد و نرخ اشتغال در بخش دولتی حدود 70 درصد است. (ترکیه همین الان هم چند هزار معلم حق التدریسی دارد که تکلیف آنان روشن نشده است.)

9.مهندسی عمران: احتمال کاریابی یک مهندس تازه فارغ التحصیل در مدت شش ماه 55.2 درصد و میزان کاریابی در دوران  دانشجویی حدود 8.6 درصد است.

10.خدمات بهداشتی و درمانی: این حوزه نیز در واقع، کاردان های بخش های پیراپزشکی، بیمار برها، تزریقاتی ها و مشاغل پایین در حوزه بهداشت و درمان است و شانس استخدام آنان  در مدت شش ماه در حد 54 درصد است.

مشاغلی که اشباع شدند

ترکیه را باید سرزمین وکلای مدافع نامید. شغل وکالت در ترکیه، از درآمد و اعتبار و محبوبیت بالایی برخوردار است. اما چرا در ان لیست، اشاره ای به وکلا نشده است؟ به این دلیل که حالا تعداد دانشگاه های ترکیه از تعداد استان های این کشور (8 استان) بیشتر است و بخش قابل توجهی از هزاران فارغ التحصیل رشته حقوق در چند سال اخیر، همچنان بیکار هستند. بازار وکالت اشباع شده و بحران اقتصادی نیز موجب شده که مردم، شرکت ها و ادارات، تمایل چندانی برای استخدام وکیل نداشته باشند.

روزنامه نگاری، حسابداری، کار در رسانه، آشپزی و لیدری تورهای گردشگری نیز از مشاغل مهم در ترکیه هستند که شانس استخدام در این رشته ها نیز پایین آمده و  اشباع شده اند. اما در بخش صنعت نیز، به خاطر بحران اقتصادی و تورم، مشکلات بزرگی به وجود آمده و حالا برخلاف دوران سابق، مشاغل سنگینی همچون آهنگری، درودگری، جوشکاری، تکنسین برق، معدن، تکنسین مخابرات، نساجی و پوشاک و پیشه وران بخش های خودروسازی و کشتی سازی نیز شانس چندانی برای یافتن کار ندارند.  

یکی دیگر از نکات تحلیلی مهم در مورد گزارش بخش منابع انسانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه این سات که اشاره ای به امکان استخدام مهندسین بخش های آی.تی و مشاغل مرتبط با دنیای دیجیتال صورت نگرفته  این نشان می دهد که صنعت و تجارت در ترکیه، هنوز هم چندان که باید، ارتباط جانداری با آی.تی و دانش دیجیتال ندارد.

انتهای پیام/