شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#عراق

حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال استان دهوک عراق

حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال استان دهوک عراق

منبعی امنیتی در استان دهوک عراق از حمله راکتی به نزدیکی پایگاه نظامی ترکیه در منطقه بامرنی در شمال دهوک خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک منبع امنیتی از حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در «بامرنی» واقع در استان دهوک خبر دادند.

به گزارش بغداد الیوم، به دنبال اصابت این راکت اراضی کشاورزی و علفزارهای اطراف پایگاه دچار آتش‌سوزی شد و خودروهای آتش‌نشانی به محل حریق اعزام شدند.

یکشنبه پیش نیز، منابع رسانه‌‌ای عراق از شنیده شدن صدای هفت انفجار در داخل یک پایگاه نظامی ترکیه در عراق خبر دادند و اعلام کردند که با چند پهپاد بال ثابت، پایگاه نظامی «بامرنی» واقع در مرزهای مشترک عراق و ترکیه هدف قرار گرفته است.

منابع خبری عراق، عصر روز چهارشنبه از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در شهر «زاخو» واقع در استان «دهوک» در منطقه کردستان عراق خبر دادند. رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، 9 شهروند عراقی کشته و 31 نفر مجروح شدند.

طی روزهای اخیر و پس از حمله ترکیه به گردشگاهی در زاخو که منجر به جان باختن و زخمی شدن شهروندان بی گناه عراقی شد، این کشور، بمباران دهوک را متوقف نکرده است.

گروهها، شخصیت ها و مقامات سابق و فعلی عراق حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند.

پنجشنبه گذشته «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد که حملات توپخانه‌ای ترکیه به یکی از مراکز گردشگری استان دهوک در منطقه کردستان عراق، بار دیگر تجاوزی صریح و آشکار علیه حاکمیت عراق و زندگی شهروندان عراقی و امنیت آن‌ها به شمار می‌رود.

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق در جلسه شورای امنیت بر ضرورت صدور قطعنامه‌ای در محکومیت حمله ترکیه به «زاخو» و الزام این کشور به تخلیه نیروهایش از عراق تأکید کرد.

از سوی دیگر «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق نیز گفت که عراق خواستار خروج نیروهای ترکیه از اراضی خود است.

یادآور می‌شود  که شورای امنیت سازمان ملل پیشتر هم با انتشار بیانیه‌ای حمله به استان دهوک عراق را محکوم و بر حمایت از استقلال و حاکمیت ارضی و یکپارچگی عراق تاکید کرد.

ترکیه از بامداد دوشنبه 30 فروردین ماه عملیاتی تحت عنوان قفل پنجه در کردستان عراق به دلیل آنچه مقابله با پ ک ک می نامد، کلید زده است.

این عملیات موجب اعتراض مقامات بغداد و اعتراض رسمی آنها به آنکارا شده است.

ترکیه طی 3 سال گذشته عملیات‌های خود را در شمال عراق تشدید کرده و این عملیات‌ها به صورت هوایی و زمینی دنبال شده است. هدف از این عملیاتها مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده اما مقامات بغداد و گروههای و جریانات سیاسی این کشور در دوره های مختلف نارضایتی خود را از این اقدامات ترکیه اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/