شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مکانیسم ماشه#آمریکا#برجام

نسخه‌پیچی اندیشکده آمریکایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران / زمان ازسرگیری راهبرد فشار حداکثری فرا رسیده است

ترامپ بایدن مکانیسم ماشه

حکومت آمریکا برای افزایش فشار و تحمیل خواسته‌های خود در مذاکرات به ایران، حلقه‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌ای خود را برای ایفای نقش پلیس بد به خط کرده تا ایران را مقصر تأخیر در احیای برجام نشان بدهند.

سرویس جنگ نرم مشرق - در حالی که جو بایدن با وعده بازگشت به برجام و عدم تکرار اشتباهات سلف خود دونالد ترامپ روی کار آمد، اما همچنان شاهد ادامه سیاست‌های ضدایرانی و ادعاهای کذب مقامات این کشور و عهدشکنی‌های مکرر دولت بایدن و تیم راب مالی در طی چندین دور مذاکرات هسته‌ای هستیم. از سوی دیگر حکومت تروریستی آمریکا برای افزایش فشار و تحمیل خواسته‌های این کشور در مذاکرات به ایران، حلقه‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌ای خود را برای ایفای نقش پلیس بد را به خط کرده تا ایران را مقصر تأخیر در احیای برجام نشان بدهند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


 نسخه‌پیچی اندیشکده آمریکایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران / زمان ازسرگیری راهبرد فشار حداکثری فرا رسیده است

ادعاهای اوباما در مورد مکانیسم ماشه

در همین رابطه، مایکل روبین عضو ارشد اندیشکده امریکن انترپرایز در گزارشی گستاخانه مدعی شد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی دولتش با ایران افتخار می‌کرد. اوباما که با استناد به مکانیسم ماشه، به دروغ ادعا کرده بود که آمریکا می‌تواند در هر زمان آن را فعال کند، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را قدرتمندترین توافقنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که تا به حال مذاکره شده است، خوانده بود. در این مورد نیز، او اشتباه می‌کرد.

از آنجا که توافق برجام در الزام دولت ایران به تصویب پروتکل الحاقی که معاهده اصلی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تقویت می‌نماید، ناتوان مانده است، برجام در واقع ضعیف‌تر از رژیم بازرسی‌های هسته‌ای بوده که ۱۳۳ دولت دیگر تاکنون با آن موافقت کرده‌اند.

به این دلیل، اوباما هرگز نتوانست حمایت اکثریت نیمی به علاوه یک سناتورها (چه رسد به دو سوم لازم برای تصویب آن به عنوان یک معاهده) را برای این توافق به دست آورد. البته شاید موضوعی در منطق مکانیسم ماشه وجود داشت.

 نسخه‌پیچی اندیشکده آمریکایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران / زمان ازسرگیری راهبرد فشار حداکثری فرا رسیده است

تلاش برای تطهیر و سرپوش گذاشتن بر پیمان‌شکنی‌های مکرر آمریکا

این افسر سابق پنتاگون که شدیدا علیه ایران قلم می‌زند افزود: وقتی ایران از موفقیت یک راهبرد جلوگیری می‌کند، بازگشت به وضعیت پیشین، منطقی به نظر می‌رسد. زمانی که اوباما، جو بایدن را به عنوان معاون خود انتخاب کرد، بایدن صمیمانه از روابط اوباما با ایران حمایت کرد و برخی از معماران برجسته آن توافق نظیر جیک سالیوان، آنتونی بلینکن، جان فاینر، وندی شرمن و جان کری را به سمت‌های ارشد حوزه امنیت ملی در دولت خود بازگرداند.

مایکل روبین با تلاش برای تطهیر و سرپوش گذاشتن بر پیمان‌شکنی‌های مکرر آمریکا عنوان کرد: بایدن در دوره کارزار انتخاباتی، به روشنی تمایل خود را برای پیوستن مجدد به برجام، حتی پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران در حاشیه توافق، تقلب کرده و اسرائیلی‌ها آرشیو اسناد هسته‌ای محرمانه ایران را فاش کردند که نشان می‌دهد دستکم تهران هرگز با آژانس بین المللی انرژی اتمی با صداقت تعامل نکرده است، اعلام نمود.

این گزارش در ادامه با حمایت از جمهوری‌خواهان مدعی شد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با خروج از برجام به ناکارآمد بودن توافق هسته‌ای واکنش نشان داد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ، کمپین فشار حداکثری را بر ایران تحمیل کرد تا هزینه‌های سرپیچی هسته‌ای‌اش را افزایش دهد. این کمپین موفق بود، چرا که ذخایر ارزی خارجی ایران از ۱۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴ میلیارد دلار در هنگام خروج ترامپ از قدرت کاهش یافت. کاهش ذخایر ارز، حتی پرداخت حقوق و دستمزد گروه‌های مختلف منطقه از جمله حزب‌الله را برای ایران دشوار کرد.

اندیشکده امریکن انترپرایز با وارونه نمایی حقایق و اتهام زنی به ایران مدعی شد: در مقابل، پیروزی بایدن و پایان یافتن هراس تهران، رهبران ایران را متقاعد کرد که هیچ پیامد معنی‌داری برای افزایش سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای خود متحمل نخواهند شد. از سوی دیگر، خروج ترامپ از برجام، نمی‌تواند اقدامات تهران را توجیه کند، چرا که ایران همچنان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مشمول محدودیت‌های آن است که اکنون آنها را نقض می‌کند.

 نسخه‌پیچی اندیشکده آمریکایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران / زمان ازسرگیری راهبرد فشار حداکثری فرا رسیده است

رابرت مالی از نظر ایدئولوژیک غیرقابل تحمل است

مایکل روبین در اظهاراتی مضحک نوشت: بایدن و تیم وی نسبت به تهران، بسیار سخاوتمندانه برخورد کرده‌اند. فرض اصلی مالی در دوره زندگی حرفه‌ای‌اش این بوده است که ایالات متحده و اسرائیل، گناه اصلی را انجام داده‌اند و باید برای بهبود نارضایتی گروه‌های مختلف از حماس گرفته تا حزب‌الله و جمهوری اسلامی، اقداماتی جبران‌کننده انجام داد.

به باور این اندیشکده آمریکایی اگرچه آقای مالی فردی بسیار مؤدب شناخته می‌شود، اما از نظر ایدئولوژیک غیرقابل تحمل است. او خود را با مردان و زنان همفکرش محاصره می‌نماید و کسانی که خط مشی او را دنبال نمی‌کنند، کنار می‌گذارد. از همان ابتدا، مالی به ایران پیشنهادهای سخاوتمندانه و در حال افزایشی در حوزه لغو تحریم‌ها داده بود که با امتناع دولت بایدن از اجرای تحریم‌های موجود، دامنه آنها افزایش یافته است. البته راهبرد او نتیجه معکوس داشته است.

ایران ذخایر ارزی خود را افزایش چشمگیری داده است و برنامه هسته‌ای آنها در آستانه نقطه خطرناکی قرار دارد. صادقانه باید گفت وقتی راهبرد ناامیدکننده بایدن با دستیابی به مبلغ هنگفتی پول بادآورده پیوند خورده است، وقتی که دنباله روی از راهبرد کره شمالی در باشگاه هسته‌ای هیچ پیامدی ندارد و زمانی که عدم اجرای تعهدات در کنار قیمت‌های بی‌سابقه نفت، ایران را صاحب ده‌ها میلیارد دلار درآمد خالص می‌کند، چرا باید آنها این کار را انجام دهند؟

امریکن انترپرایز در پایان گزارش خود نوشته است: اگر زمانی دنبال بهانه‌ای برای فعال شدن مکانیسم ماشه بودیم، هم‌اکنون با راهبرد دیپلماتیک ایالات متحده این بهانه به دست آمده و زمان ازسرگیری اعمال فشار حداکثری فرا رسیده است.