شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#کاخ سفید

ادعای یک مقام کاخ سفید درباره آینده مذاکرات احیای برجام

ایسنا/ هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه برخلاف سایر مقامات آمریکایی که ادعا می‌کنند توافق با ایران روی میز قرار دارد، مدعی شد که بعید است برجام در آینده نزدیک بازگردانده شود.

ادعای یک مقام کاخ سفید درباره آینده مذاکرات احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش پایگاه خبری –تحلیلی آکسیوس، برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا مدعی شده است، ایالات متحده باور ندارد که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر احیا شود.

این در حالی است که برخی دیگر از مقامات آمریکایی به‌طور مکرر ادعا می‌کنند که توافق جدید با ایران روی میز قرار دارد و این جمهوری اسلامی است که باید تصمیم بگیرد این توافق را می‌پذیرد، یا نه.

آکسیوس در ادامه به نقل از منابع آگاه گزارش داد: برت مک گورک در جمع گروهی از کارشناسان یک اندیشکده که نامی از آن آورده نشده، همچنین گفته است که دستیابی به توافق با تهران اکنون "بسیار بعید" است.

بنابر گزارش آکسیوس، این مقام کاخ سفید نیز توپ را به زمین ایران انداخته و مدعی شده است که به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به این دلیل است که تهران قادر به تصمیم‌گیری در این زمینه نیست.

این منابع آگاه علاوه‌براین به آکسیوس گفتند که مک گورک گفته است، ایران می‌خواهد "چیزی به توافق اضافه کند" و منظور او یک توافق احتمالی بوده است.

به گزارش آکسیوس، مک گورک همچنین تصریح کرده است که در صورت عدم دستیابی به توافق، تحریم‌ها و انزوای دیپلماتیک تشدید خواهد شد اما استفاده از زور آخرین راه حل خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی در طول چندین ماه مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن برای رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام بدون اشاره به زیاده‌خواهی و کارشنی‌های خود در جریان این رایزنی‌ها همواره تلاش کرده اند با فرافکنی مسئولیت عدم حصول توافق را متوجه ایران بدانند و مدعی‌اند که توافق آماده بوده و روی میز قرار دارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات حضوری فعال و موثر داشته و تاکید می‌کند که به دنبال دستیابی به یک توافق خوب وپایدار به گونه‌ای است که حقوق مردم ایران در آن محقق شود.

حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در گفت وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد:  هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد:  جمهوری اسلامی از آغاز مذاکرات تاکنون همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است. اما آمریکا همواره اظهار می دارد که خواهان توافق است، پس باید در متن توافق و در عمل این رویکرد مشاهده شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو اظهار داشت: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.