شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تیم ملی#یورو#سود

شمارش معکوس برای آغاز محاکمه متهمان ویلموتس‌گِیت/ قرارداد «خوب» روزی یک میلیارد برای ایران آب خورد

سعید احمدیان
شمارش معکوس برای آغاز محاکمه متهمان ویلموتس‌گِیت/ قرارداد «خوب» روزی یک میلیارد برای ایران آب خورد

تهران- ایرنا- صدور حکم دادگاه عالی ورزش(کاس) مبنی بر پرداخت سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به همراه سود ۵درصدی به «مارک ویلموتس»، مجموع دریافتی مربی اسبق تیم ملی را با احتساب ۲میلیون یورو پرداختی در سال ۹۸، برای تنها «۶ماه» به ۶ میلیون یورو می‌رساند؛ یعنی روزی یک میلیارد تومان!

به گزارش ایرنا، سرانجام پس از حرف و حدیث‌های فراوان، شب گذشته نامه دادگاه عالی ورزش درباره رای پرونده مارک ویلموتس از لوزان سوئیس به تهران رسید؛ رایی که صدور آن در یک سال اخیر بارها به تاخیر افتاده بود اما سرانجام این رای به طور رسمی اعلام شد تا این پرونده وارد فاز جدیدی شود.

با توجه به اعتراض ایران به رای فیفا و شکایت به دادگاه کاس درباره پرداخت غرامت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی به ویلموتس، دادگاه عالی ورزش با شکستن رای فدراسیون جهانی فوتبال، ایران را به پرداخت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به علاوه سود ۵‌درصدی به سرمربی بلژیکی محکوم کرد.

با توجه رای صادره، این مربی که تنها کمتر از ۶ ماه هدایت تیم ملی فوتبال را بر عهده داشت و در این مدت تنها ۹۰ روز آن را در کشورمان به سر برد، علاوه بر ۲ میلیون یورویی که در آبان ۹۸ دریافت کرده بود، ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر هم از کشورمان دریافت  می‌کند، یعنی رقمی نزدیک ۵ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو که با سود ۵ درصد به ۵ میلیون و ۸۰۰ یورو می‌رسد!

مارک ویلموتس تنها با یک حساب سرانگشتی برای حضور کمتر از ۶ ماه در ایران، نزدیک به ۶ میلیون یورو از فدراسیون فوتبال دریافت خواهد کرد و این یعنی حضور این مربی پرحاشیه ماهی یک میلیون یورو برای فوتبال ایران هزینه در برداشته است؛ به عبارت دیگر «ماهی بیش از ۳۲ میلیارد تومان و معادل روزانه یک میلیارد تومان!» آن هم مربی که دستاوردش برای فوتبال ایران ۲ برد مقابل تیم‌های درجه سه کامبوج و هنگ‌کنگ و دو باخت مقابل عراق و بحرین در مرحله اول انتخابی جام جهانی قطر بود تا کار صعودمان گره بخورد و تیم ملی فوتبال شرایط سخت و پراسترسی را در دور برگشت برای رسیدن به مرحله نهایی انتخابی تجربه کند.

حالا «ویلی» هواداران شالکه یا همان مربی‌ که مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون فوتبال به او لقب «نجیب» داده بود، با دریافت نزدیک به ۶ میلیون یورو برای تنها ۶ ماه، گران‌ترین مربی خارجی تاریخ فوتبال ایران لقب گرفته است؛ رقمی که حتی بزرگترین مربیان تیم‌های ملی دنیا هم دریافت نمی‌کنند.

ادعاهایی که پوچ درآمد

فوتبال ایران در شرایطی در ماجرای قرارداد مارک ویلموتس به پرداخت ۳میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر محکوم شده است که مهدی تاج پس از آنکه خردادماه سال ۹۸ در سالن هگمتانه هتل المپیک تهران قرارداد با ویلموتس را امضا کرد، از این قرارداد به عنوان یک «قرارداد خوب» نام برد؛ قراردادی که به گفته رئیس وقت فدراسیون فوتبال، نتیجه تجربه‌های آنها از زمان کارلوس کی‌روش بوده است.

او حتی پس از فسخ قرارداد ویلموتس بعد از بازی با عراق در آبان ۹۸ هم مدعی شد که با توجه به قراردادی که امضا شده است، آنها در بدترین شرایط باید تنها ۳ ماه غرامت به ویلموتس بدهند؛ بندی که به گفته رئیس وقت فدراسیون با پیشنهاد وزیر سابق ورزش در قرارداد با ویلموتس آمده بود تا اتفاقات زمان کی‌روش تکرار نشود!

البته تاج مدعی شده بود که در صورت شکایت ویلموتس به فیفا، نه تنها فدراسیون فوتبال ایران محکوم نمی شود، بلکه با توجه به پرداخت ۲ میلیون یورو به ایران مربی، او باید با توجه به فسخ قراردادش، حتی بخشی از این مبلغ را هم به ایران برگرداند. به نوعی تاج مدعی بود که فدراسیون فوتبال به جای پرداخت پول به سرمربی بلژیکی، از او طلبکار هم هست.

البته ماجرای ۲ میلیون یورو پرداختی فدراسیون به ویلموتس هم حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت؛ پولی که از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا(شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) که مربوط به کارگران بود قرض گرفته شد و وقتی فدراسیون نتوانست آن را در موعد مقرر تسویه کند، نصف ساختمان فدراسیون و باشگاه پرسپولیس را شستا به عنوان بخشی از طلبش مصادره کرد.

همه این حرف‌ها و وعده‌ها درباره قرارداد ویلموتس در نهایت پوچ از آب درآمد و نه تنها قرار نیست ویلموتس پولی را از ۲ میلیون یورو دریافتی به ایران برگرداند، بلکه با حکم دادگاه عالی ورزش، باید ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر هم به او از طرف ایران پرداخت شود.

حال با تمام این حواشی و دردسرها با توجه به رایی که دیشب صادر شد این قراداد «خوب» برای فوتبال ایران نزدیک به ۶ میلیون یورو آب خورده است؛ آن هم تنها برای ۶ ماه، آن هم برای مربی‌ که تیم ملی را تا یک قدمی «نرسیدن» به جام جهانی پیش برد!

قراردادی که شائبه تبانی و فساد دارد

قرارداد با ویلموتس یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین قراردادهای تاریخ فوتبال بود که پای قوه قضائیه و مجلس را هم به آن باز شد. یکی از مهم‌ترین شائبه‌های قرارداد ویلموتس، رقم قرارداد سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورویی او با تیم ملی کشورمان بود؛ این در شرایطی است که او پیش از آمدن به ایران برای ۷ ماه تنها ۴۸۰ هزار یورو از ساحل عاج دریافت کرده بود و پس از کسب نتایج ضعیف از این تیم آفریقایی کنار گذاشته شد. با وجود عملکرد ضعیف ویلموتس در ساحل عاج، قرارداد او با تیم ملی کشورمان یک افزایش چند برابری پیدا می‌کند تا نمایندگان مجلس به صورت صریح از رخ دادن«فساد» در این قرارداد صحبت کنند.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده و رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، شهریورماه ۹۹ در این‌باره گفته بود: اگر ویلموتس با کشور دیگری قرارداد می‌بست، اصلا چنین ارقامی را پیشنهاد نمی‌داد. قراردادی که بسته شده شائبه‌های زیادی دارد و برای ما محرز شده که این قرارداد تبانی است. انتظار دارم دستگاه‌های امنیتی به این مسئله ورود کنند زیرا عقد این قرارداد فساد مسلم است. نهادهای نظارتی باید با این شبکه فساد برخورد قاطع داشته باشند.

نکته قابل تامل‌تر اینکه ویلموتس در حالی سال گذشته پس از دو سال خانه‌نشینی هدایت باشگاه راجای مراکش را بر عهده گرفت که به گفته یکی از خبرنگاران آفریقایی، قرارداد او سالانه ۴۸۰ هزار یورو بوده است. حال تفاوت چندبرابری آخرین قرارداد ویلموتس پیش از آمدن به ایران و پس از جدایی از تیم ملی کشورمان با قراردادی که با فدراسیون فوتبال امضا کرده، یکی از علامت سوال‌های پرونده ویلموتس‌گیت است که متهمان این پرونده باید در دادگاه به آن پاسخ دهند.

آماده محاکمه شوند  

با توجه به اعلام رای قرارداد ویلموتس به نظر می‌رسد جای هیچ بهانه و تردیدی برای برخورد با متهمان این پرونده وجود ندارد؛ پرونده‌ای که ۸ متهم آن سال ۹۹ با توجه به اعلام سازمان بازرسی کل کشور به دادسرا معرفی شده‌اند و در دو سال گذشته مقامات قضایی با توجه به در جریان بودن پرونده ویلموتس در دادگاه عالی ورزش دست نگه داشته بودند تا با اعلام رای این دادگاه، محاکمه را آغاز کنند.

حالا افکار عمومی در انتظار بررسی پرونده ویلموتس‌گیت در دادگاه است؛ پرونده‌ای که نام رئیس و اعضای هئیت رئیسه وقت فدراسیون فوتبال در آن دیده می‌شود. هر چند نباید از نقش وزیر وقت ورزش هم در این پرونده گذشت به خصوص که او با ارجاع نامه مرکز اقتصادی-فرهنگی ایران و هلند به رئیس آن زمان فدراسیون فوتبال، نقش پررنگی در حضور این مربی بلژیکی در ایران داشته است؛ این مرکز ویلموتس را به عنوان یکی از گزینه‌ها پیشنهاد داده بود.

شاید از طنز روزگار باشد که مدیران امضا کننده قرارداد ویلموتس با تمسک به شکسته‌شدن رای ۶ میلیون و ۱۳۷هزار و ۵۰۰ یورویی فیفا در دادگاه عالی ورزش و تبدیل آن به نصف، بخواهند پرچم پیروزی به دست گرفته و خودشان را از اتهاماتی که متوجه‌شان است، مبرا کنند. این در حالی است که با وجود نصف‌شدن جریمه، فدراسیون فوتبال همچنان باید سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر به علاوه ۵درصد سود به ویلموتس پرداخت کند و به نظر نمی‌رسد پرداخت این پول که احتساب ۲ میلیون یورو اولیه‌ پرداختی به ویلموتس، مبلغ دریافتی این مربی را به ۶ میلیون یورو برای ۶ ماه می‌رساند، جای دمیدن بر طبل پیروزی داشته باشد!