شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#جلوگیری#حشد#شعبی#حامی#حاکمیت#ثبات#است

فالح الفیاض:

حشد شعبی حامی حاکمیت و ثبات عراق است

حشد شعبی حامی حاکمیت و ثبات عراق است

رئیس هیات حشد شعبی این نیروها را ضامن صلح داخلی و جلوگیری از کشیده شدن عراق به سمت جنگ داخلی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس هیات حشدشعبی عراق در سخنانی گفت که این نیروها از زمان تاسیس خود عامل مثبتی در حمایت از عراق بودند و حشدشعبی در جلوگیری از کشیده شدن این کشور به سمت جنگ داخلی ایفای نقش می کند.

فالح الفیاض در گفتگو با المیادین تاکید کرد: حشدشعبی ضامن صلح داخلی و جلوگیری از سوق یافتن به سمت جنگ داخلی در عراق است و در هر نزاع سیاسی داخلی به عنوان طرف سوم عمل خواهد کرد و حامی مردم و حاکمیت عراق است.

وی درباره حضور گروه داعش در عراق گفت: طرف های خارجی از تروریسم حمایت می کنند. خطر داعش فروکش کرده و دیگر امنیت و صلح داخلی را تهدید نمی کند.

الفیاض ضمن رد درگیری داخلی بین شیعیان در عراق به دلیل پختگی احزاب سیاسی و وجود مرجعیت عالیقدر، افزود که حشدشعبی خواهان گفتگوی سیاسی بین طرف ها است و از ثبات و حاکمیت عراق طرفداری می کند.

این مقام عراقی خاطرنشان کرد که حشدشعبی در نزاع های سیاسی داخل نخواهد شد اما در خصوص موضوعات مهمم بویژه مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارای دیدگاه است.

الفیاض درباره تظاهرات روز چهارشنبه در منطقه سبز بغداد و حمله به پارلمان عراق گفت: تظاهرات یک حق مشروع است اما آنچه در منطقه سبز روی داد با تخلفات غیرقابل قبولی از جمله حمله به پارلمان همراه بود.

وی خطاب به تظاهرات کنندگان گفت: تظاهرات حق مشروع است و باید به امنیت داخلی و عدم توسل به تخریب و خشونت اهتمام داشته باشید. از برخی مراجع امنیتی در منطقه سبز گله دارم و از تمام گروه ها می خواهم که با مسئولیت پذیری رفتار نمایند. آنچه برای حشدشعبی اهمیت دارد امنیت داخلی و عدم بکارگیری خشونت از سوی هر طرفی است. هیچ طرفی در عراق نمی تواند نظر خود را بر دیگر طرف ها تحمیل کند و قانون باید به عنوان حکم باشد.

الفیاض همچنین افزود که وی از ابتدا با نامزد کردنش برای پست نخست وزیری مخالف بود و محمد شیاع السودانی نامزد این پست فردی سالم و دارای تجربه است.

رئیس هیات حشدشعبی گفت که با مقتدی صدر درباره بسیاری از موضوعات توافق نظر دارد و حشدشعبی نماینده تمام احزاب و طوایف عراق است.

الفیاض تاکید کرد که عراق جایگاه طبیعی خود را در منطقه به دست نیاورده و از سوء مدیریت در سطح داخلی و خارجی رنج می برد.

وی ادامه داد: میانجیگری عراق بین ایران و عربستان برای فراهم کردن زمینه بود اما هنگامی که طرح موضوعات مهم آغاز شود گفتگوها در مکانی دیگر برگزار خواهد شد.

الفیاض درباره روابط ترکیه و عراق و حمله اخیر نیروهای ترکیه به گردشگاهی در دهوک گفت: رفتار ترکیه همسو با منافع عراق نیست و درخصوص نحوه تعامل با آنکارا بین بغداد و اربیل اختلاف وجود دارد.