شهر خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛

اپتومتریست ها مراقبین اولیه سلامت چشم هستند

اپتومتریست ها مراقبین اولیه سلامت چشم هستند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، از اپتومتریست ها به عنوان مراقبین اولیه سلامت چشم نام برد.

به گزارش، محمد رئیس زاده، روز چهارشنبه در افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران در مرکز همایش‌های رازی تهران، گفت: اپتومتریست ها مراقبین اولیه و اصلی سلامت چشم در دنیا و ایران هستند.

وی با عنوان این مطلب که نقش اپتومتریست ها به عنوان مراقبین اولیه سلامت چشم بر کسی پوشیده نیست، افزود: هرچند معنای لفظی آن خیلی رسا نیست، چون همه مفهوم اپتومتری را در خود ندارد و انجمن بهتر است فکری بکند چون فقط بحث بینایی سنجی نیست و غربالگری و مراقبت اولیه چشم نیز کار اپتومتریست ها است.

رئیس زاده گفت: باید به جایی برسیم که جایگاه غربالگری چشم در سال‌های اول تولد و مدرسه به صورت سالانه و برای تمامی افراد جامعه به شکل یک فرهنگ دیده شود.
زیرا، قطعاً از خسارات و بیماری‌های پر هزینه‌ای که ما به آن مبتلا هستیم مثل گلوکوم، کاتاراکت و…، پیشگیری خواهد کرد.

وی افزود: بحث آمبلیوپی در مدارس ما در حال شیوع است این ضرورت را ایجاد می‌کند که بحث غربالگری و خدمات شما به طور علمی گسترش پیدا کند و تفهیم شود.

رئیس زاده ادامه داد: جایگاه اپتومتری و اهمیت آن و الزام برای مراجعه به اپتومتریست ها در قانون باید دیده شود و حجم بزرگی از سلامت و هدر رفت منابع را به عهده دارد که خوشبختانه سازمان نظام پزشکی به جد پیگیر آن است.

وی افزود: در سازمان نظام پزشکی یکی از اهداف اصلی ما به تحرک واداشتن و پیشرفت علمی همه رشته‌ها است و هیچ کس حق ندارد به هر دلیلی مانع پیشرفت رشته‌های پزشکی شود. زیرا قابل قبول نیست که از علم روز دنیا عقب بمانیم و هیچ کس از این عقب نگهداشتن ها منتفع نخواهد شد و قطعاً پیگیر ارتقا جایگاه علمی رشته‌های توانبخشی به خصوص اپتومتری هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران عنوان کرد: همه ما فرزندان این مملکت هستیم و هدف اصلی ما باید سربلندی و پیشرفت کشور باشد و هدف اصلی را در رشته تخصصی که داریم ارائه خدمت به مردم بگذاریم، زیرا تعهد حرفه‌ای یکی از اصول اصلی کار در حوزه سلامت است و ضروری است در این تلاطم‌های اقتصادی و شرایط دشوار بحث آموزش و عمل به تعهد حرفه‌ای را جز مهم‌ترین اهداف خود قرار دهیم. زیرا مردم به عنوان اپتومتریست به شما اعتماد کردند و معاینه و سلامت چشمشان را به شما سپردند و در مقابل شما باید سلامتی و مصلحت فرد را در حوزه سلامت بر هر مصلحتی ترجیح دهید و این معنای دقیق تعهد حرفه‌ای است.

رئیس زاده اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه تریبون دست مسئولین است، عادت کرده اند در دیالوگ‌ها یکطرفه حرف بزنند و فقط انتظاراتشان از جامعه پزشکی را بیان کنند و باید گفت شما چقدر به تکالیفتان عمل کردید. در بند اول سیاست‌های ابلاغی سلامت، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی و توانبخشی بر اساس اصول اولیه انسانی به مردم است.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش کارهایی انجام شده ولی در حوزه توانبخشی که ستون پنجم این بند است کاری انجام نشده و لازم است، دولت و نمایندگان مجلس به عنوان ناظر و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دوره‌های مختلف و شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ دهند چرا این سیاست‌های اجرایی، اجرا نشدند. همش قرار نیست در حوزه رشته‌های تخصصی ورود کنند و ما را متهم کنند.

رئیس زاده گفت: اگر سیاست‌های ابلاغی اجرا می‌شد قطعاً حجم عظیمی از مشکلات حوزه سلامت حل می‌شد و با این چالش‌ها درگیر نبودیم. لازم است مسئولین بنشینند و به حرف‌های جامعه پزشکی گوش دهند و بگویند که در حوزه اجرایی قوانین و اسناد بالادستی چقدر عمل کردند، بعد بیایند جامعه پزشکی را متهم کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو انتظار اصلی ما از انجمن‌های علمی این است که علاوه بر دادن نظرات تخصصی و کمک به سازمان نظام پزشکی در حوزه پیشرفت‌های علمی، رشته خود را به روز نگه دارند و بر لبه مرزهای دانش در دنیا حرکت کنند. و دوم صیانت از شأن و اعتبار جامعه پزشکی و رعایت تعهد حرفه‌ای و اخلاق پزشکی است.