کاخ سفید درباره خطر سفر به تایوان، به پلوسی هشدار داد

بعد از هشدارهای شدیدالحن چین به « نانسی پلوسی » رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره سفر احتمالی به تایوان ، اکنون گفته می‌شود که کاخ سفید نیز مخالف این سفر است.

منابع مطلع در دولت آمریکا به شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفتند که کاخ سفید تلاش می‌کند پلوسی را در مورد خطرات سفر احتمالی او به تایوان آگاه کند.

بر این اساس، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و متحد پلوسی در پشت صحنه درباره خطرات سفر به تایوان به او هشدار داده و سعی دارد او را برای منصرف شدن از این سفر متقاعد کند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، پیشتر بایدن با استناد به موضع وزارت دفاع آمریکا گفته بود که سفر پلوسی به تایوان در حال حاضر ایده خوبی به نظر نمی‌رسد.

کاخ سفید درباره خطر سفر به تایوان، به پلوسی هشدار داد

منابع مطلع در ادامه گفتند که مقامات دولت بایدن در تلاش هستند تا در دیدار با پلوسی و تیم او، خطرات احتمالی این سفر را روشن کنند و مقامات پنتاگون هفته گذشته در مورد تنش‌ها در منطقه تایوان به رئیس مجلس نمایندگان توضیح دادند.

سی‌ان‌ان به نقل از این منابع گزارش داد: «آنها (مقامات دولت بایدن) امیدوارند بتوانند پلوسی را در مورد خطرناک بودن سفر متقاعد کنند بدون اینکه مستقیماً به او بگویند که نرود. با این حال دولت آمریکا هیچ برنامه‌ای برای ممنوعیت رسمی این بازدید ندارد».

طبق این گزارش، کاخ سفید از احتمال تلاش چین برای اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز تایوان نگران است، اگرچه مقامات اذعان دارند که چنین تحولی بعید است.

این در حالی است که امروز «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر هشدار داد که مسئولیت تمام عواقب سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، برعهده واشنگتن است.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

سفر  پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود. گفته می‌شود ارتش آمریکا در حال بررسی حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از این سفر است.

همزمان روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» به نقل از کارشناسان ارشد نظامی این کشور نوشت که پکن ممکن است برای جلوگیری از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، حریم هوایی این جزیره را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.