شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#حقوق بازنشستگان#مجلس

تقسیم غنائم ارز ۴۲۰۰ تومانی؟ | انتظار مهم مردم از دولتمردان | دولت درباره حقوق بازنشستگان و همسان سازی تسریع کند

چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

نطق‌های نمایندگان و حاشیه‌های جلسه علنی مجلس

تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به نطق میان دستور پرداختند که برخی از این نطق‌های حاشیه‌ساز شد.

مجلس

به گزارش همشهری‌آنلاین، نشست علنی مجلس صبح امروز چهارشنبه (۵ مرداد) برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به بیان نطق‌های خود پرداختند.

در همین راستا فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در نطق میان دستور خود با اشاره به سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این عملیات، گفت: شهدای این عملیات به دست مزدوران استکبار جهانی و هم‌پیمانان صدام جلاد و معدوم و منافقان کوردل و بی رحم به شهادت رسیدند؛ امروز مردم بصیر و انقلابی پاکدشت به همراه مسئولان شهرستان، یادمان خاطرات، رشادت ها و پایمردی ها و ولایتمداری این فرزانگان را طی مراسمی پاس می دارند و از همه آنها تشکر می کنیم.

وی افزود: امیدواریم همیشه در مسیر مرام شهدای گرانقدر برای عزت، سربلندی همیشگی و تداوم بخشی به راه آنها باشیم وهرگز از راه آنها فاصله نگیریم زیرا همه کسانی که از اندیشه ناب شهدا، امام راحل و مقام معظم رهبری جدا شدند گرفتار خودمحوری، جاه طلبی و در نهایت خائنینی شدند که به جان و مال مردم خود رحم نکردند که مصداق این خانئین فراریان از ملت هستند که پس از کشتار بی رحمانه ۱۷ هزار نفر از بهترین های این مردم در آخر به دامان اربابانشان گریختند و در دخمه های آنها مخفی شدند که به دولت آلبانی نیز تذکر می دهم این جرثومه های غرب و جنایتکاران را هر چه سریع تراز کشور خود اخراج کرده و بیش از این خود را نزد ملت ایران منفور نکنند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس یازدهم، ادامه داد: رئیس جمهور سفرهای استانی را با مداومت انجام می دهد که از نقاط قوت دولت سیزدهم است همان گونه که در جلسه شورای اداری استان تهران بیان شد سفر به شهرستان پاکدشت در اولین زمان ممکن انجام خواهد شد. لذا تقاضا می شود پس از دیدار با مردم از پروژه ملی کمربندی در دست اجرای پاکدشت که برای رفع گرفتاری مردم شرق کشور بسیار ضروری است بازدید کند و دستورات و تاکیدات لازم را به مسئولان دولتی به ویژه وزیر راه و شهرسازی داشته باشد تا برای تسریع در بهره برداری از این راه بسیار حیاتی و پرداخت حقوق مالکان مردم که املاک خود را بیش از ۱۲ سال است که در اختیار این طرح قرار داده اند دستورات فوری صادر شود.

بشیری افزود: طی هفته جاری با وزاری اقتصاد، دفاع و امور خارجه جلساتی داشتیم که امیدواریم وزیر اقتصاد در مورد برنامه های ارائه شده به مجلس برای رای اعتماد اقدامات چشمگیر، همه جانبه و فوری داشته باشد و وزیر دفاع در ارتباط با پرداخت حقوق مالکان و مردم روستاهای اطراف پارچین و تعیین تکلیف فوری حاشیه آن اقدامات لازم را انجام دهد و وزیر امور خارجه نیز باید در مورد دیپلماسی اقتصادی اقدامات با برنامه گسترده تری داشته باشد.

وی یادآور شد: می طلبد دولت به ویژه رئیس جمهور در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها و اجرای رتبه بندی معلمان تسریع کند.

همچنین ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس طی نطق میان دستور خود گفت: رهبری نظام برای سومین بار مدال انقلابی را به مجلس هدیه فرمودند و امیدواریم همه ما نمایندگان این مدال پر افتخار را پاس بداریم و فرمایشات ایشان را در همه امور نقشه راه خود قرار دهیم.

وی خطاب به روسای قوای مقننه و مجریه گفت: اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از ایجاد فشار بر معیشت مردم پس از جراحی اقتصادی امری ضروری است. شایسته نیست که در مجلس که باید به مسائل کلان پرداخته شود هر روز بحث قیمت کالاهایی مثل شکر،روغن و تخم مرغ مطرح باشد لذا باید با استفاده از ظرفیت های موجود این نا بسامانی  و افسار گسیختگی تورم یکبار برای همیشه حل شود زیرا مردم از دولت انتظار تحقق و عده های اقتصادی را دارند.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه گفت: استان خوزستان دارای ویژگی هایی است که در هیچ جای کشور وجود ندارد، ثروت ها و قابلیت های موجود در استان باید سبب می شد تا دولت مردان به طور ویژه به آن نگاه می کردند تا توسعه و رونق رقم می خورد اما امروز خوزستان با همه ثروت ها سرشار از مشکلاتی است که  نشان از نگاه های غیر عادلانه ای می دهد که از سوی همه دولت ها به این استان بوده.

وی افزود: مشکلات آب شرب، فاضلاب شهری، برق، بیکاری جوانان،کشاورزی، آلودگی هوا و کمبود امکانات پزشکی مواردی است که گویی اراده ای برای رفع آنها در خوزستان نیست.

متینیان اظهار کرد: در رامشیر نیز وقف زمین های مسکونی و کشاورزی مانع مالکیت مردم شده است همچنین بازنشستگان که از سرمایه های نظام هستند مورد بی توجهی هستند لذات طرح همسان سازی بازنشستگان از مطالبات به حق این بزرگواران است و انتظار می رود هرچه سریع تر اجرایی شود و تعدادی از فرهنگیان تحت عناوین مختلف انجام وظیفه کردند که استخدام آنها مبهم است و انتظار می رود دولت مشکلات آنها را ساماندهی کند.

وی با بیان اینکه رتبه بندی باید اجرا شود تاکید کرد: آیین نامه با اصل قانون تفاوت دارد و دولت ملزم به اصلاح آن است،همچنین مشکلات بهداشتی مردم رامهرمز و رامشیر نظیر نبود پرشک متخصص و عمومی و کمبود تجهیزات باید توسط وزارت بهداشت مورد اصلاح قرار گیرد از وزیر نیرو انتظار داریم نیروگاه سیکل ترکیبی رامهرمز را تعیین تکلیف کنند چرا که با وجود قول مساعد اقدام خاصی صورت نگرفته است و در نهایت از وزیر میراث فرهنگی نیز انتظار داریم به ظرفیت تاریخی غنی و دیرینه رامهرمز و رامشیر توجه جدی کنند.

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس نیز در نطق میان دستور خود با بیان اینکه در آستانه ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر قرار داریم، گفت: ماه محرم ماه اشک و ناله بر اهریمنان است و امام راحل(ره) فرمودند گریه کردن بر عزای امام حسین(ع) زنده نگاه داشتن نهضت است به این معنا که جمعیت کمی در مقابل امپراطوری بزرگ ایستاد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل ایستاد، عنوان کرد: محرم ماه حیات اسلام و مجاهدت سید مجاهدان است. محرم ماه ایجاد حماسه، شجاعت و ایثار و قربانی شدن برای حفظ قرآن است. محرم ماه حکومت و حاکمیت قرآن و پیروزی مستضعفان است.

وی در ادامه با بیان اینکه نهضت ما حسینی بوده و پشتوانه آن امام حسین(ع) است، عنوان کرد: همین نهضت باعث پیروزی شعار «ای لشگر صاحب زمان(عج) آماده باش» و «یا فاطمه الزهرا(س)» شد و همین نهضت حسینی، سیاست و سبک زندگی اسلامی را تابع سیاست و سبک زندگی اسلام ناب محمدی(ص) قرار داد که به نظر ما چشم دوختن و غرب گرایی در اندیشه و رویکرد در فرهنگ از نهضت حسینی(ع) به دور است.

نوروزی ادامه داد: به یغما بردن سرمایه های ملی و به جای گذاشتن بدهی های ۱۶۵ هزار میلیاردی به بانک مرکزی و تقسیم غنائم ارز ۴۲۰۰ تومانی میان وابستگان جناحی از نهضت حسینی(ع) به دور است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با یادآوری این مطلب که یکی از برکات انقلاب اسلامی که مرکز فرهنگ سازی بوده، نماز جمعه است که امروز روز برگزاری اولین نمازجمعه به امامت مرحوم آیت الله طالقانی(ره) در تهران است، اظهار داشت: برای آحاد همسنگران خود و ائمه جمعه سراسر کشور آرزوی توفیق و سرافرازی دارم و به شورای ائمه جمعه متذکر می شوم که حقوق ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومانی برای ائمه جمعه واقعا مشکل آفرین بوده و اینکه آنها باید پاداشی را از شوراهای شهر دریافت کنند، وامداری به شوراهای شهر و روستا است. حداقل حقوقی که برای ائمه جمعه در بودجه امسال تصویب کرده ایم، باید پرداخته شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز روز شکست مفتضحانه نیروهای استکبار، منافقین و صدام در دفاع جانانه رزمندگان و مردم در عملیات مرصاد است، عنوان کرد: کسانی که به پشتیبانی استکبار و فراخوان دادن هزاران نیرو با صدها نفربر و وسیله و پشتیبانی هوایی حزب بعث عراق به قصد تصرف استان های غربی و تهران، از مرز عبور کرده و خود را به ۳۰ کیلومتری کرمانشاه رساندند.

نوروزی اضافه کرد: فرزندان ایران زمین بودند که مقابل منافقان ایستادند. از سپاه همدان، کرمانشاه، تهران، سمنان، آذربایجان و سایر استان ها تشکر می کنم که به فرماندهی مردان بزرگی همچون سلیمانی ها، کوثری ها، ناصح ها، محصولی ها، شوشتری ها و دیگر عزیزان، نیروهای منافقین کوردل سفاک آدم کش آلت دست استکبار و صهیونیست را در هم کوبیده و با نابودی و بیابان گردی آنها و متواری شدن آن زبونان، آن پیروزی را در عملیات غرورآفرین رقم زده و برای همیشه کمر آنها را شکستند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه سفر پوتین و اردوغان به ایران اسلامی را یکی از مهم ترین وقایع روزهای اخیر کشور دانست و گفت: ایران پایگاه مقاومت، مردانگی، جهاد، مستضعفان و محرومان عالم است. این سفر که همزمان با سفر بایدن رئیس جمهور مفلوک و آلزایمری آمریکا در سرزمین های اشغالی و نشست او با اعراب سلفی و سعی او در متحد کردن آنها با رژیم محنوس صهیونیستی بود، حکایت از عینیت بخشی از راهبردهای بنیادین سیاست خارجی ایران دارد.

وی ادامه داد: انتظار داریم، دولت با استفاده از فضای ۴ هزار هکتاری منطقه ویژه و آزاد فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، حسن استفاده را داشته باشد و با فعال کردن این منطقه آزاد و با ایجاد باندهای ایران-روس، ایران-چین، ایران-هند و ایران-ترک، تعامل با کشورهای غیرمتعهد به ویژه روسیه، چین و ترکیه را بر اساس پول های ملی آغاز کند و ننگ ارز دلاری و یورویی را از ساحت اقتصادی ایران پاک کند چرا که ما باید بر اساس پول ملی خود با کشورها معامله کرده و نفت و گاز صادر کنیم و پول خود را دریافت کنیم و همچنین باید با کشورهای دوست و غیرمتعهد با پول ملی معامله کنیم.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تشکر از شهید صیاد شیرازی، شهید سلیمانی و تمام سردارانی که امروز در خدمت نظام هستند، خاطرنشان کرد: به خاطر رزم همه آنها در عملیات مرصاد که همیشه در تاریخ خونبار ایران باقی خواهد ماند تشکر می کنم.

محمدتقی نقدعلی نیز در نطق میان دستور خود با بیان این بیت شعر از سعدی که از هر چه بگذریم سخن دوست خوش تر است/ پیغام آشنا نفس روح پرور است، از رییس مجلس خواست تا به اتاق فرمان دستور دهد تا بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مسائل خاص اصفهان از جمله آب و تونل سوم کوهرنگ پخش کنند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیاناتی که از رهبر معظم انقلاب اسلامی شنیدید مربوطه به سال ۱۳۸۰ در دولت اصلاحات است یعنی قریب ۲۰ سال از این نطق می گذرد و مقام معظم رهبری ۲۰ سال قبل بحث آب استان اصفهان را مطرح فرمودند و نسبت به بعضی از طرح‌ها به شکل خاص نام بردند اما امروز بعد از ۲۰ سال طرح‌هایی همچون تونل سوم زمین مانده است و تعطیل شده است و اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: این کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی است و حتی بعضی از اظهارنظرها پیرامون غیرقانونی بودن این تونل سوم می‌شود، شما کلام مقام معظم رهبری را شنیدید که تصریح می‌کنند که این پروژه و این طرح به زودی به اتمام برسد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، اظهار کرد: البته چون همه ما اهل ایران هستیم و ایران باید یکپارچه باشد به طور مثال همین تونل‌هایی که گاه مورد اعتراض برادران عزیزم در استان خوزستان یا چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیریم، آورده آبی این تونل‌ها ۳۸۰ میلیون است که به اغراق رییس محترم حوزه آبریز زاینده رود کل این آورد همان بالادست مصرف می‌شود در اثر توسعه آبی که اتفاق افتاده است.

نقدعلی بیان کرد: اینجا می‌خواهم به وزیر نیرو اعلام کنم که هر کسی آمد و یک ضربه‌ای به زاینده رود زد. در دولت اصلاحات مجوز انتقال آب به دیگر استان‌ها صادر شد در دولت‌های نهم و دهم مجوز برداشت‌‎های بی حد و حساب صادر شد.

وی خطاب به رییس جمهور، افزود: امروز که قرار داد ۴۰ میلیارد دلاری نفت و گاز پروم روسیه می‌بندید، توسعه میادین نفتی را در دستورکار قرار دادید، امروز آقای پوتین و آقای اردوغان مقامات بلندپایه کشورها می‌آیند در تهران با رهبر معظم انقلاب اسلامی ملاقات می‌کنند، آن کسانی که گفتند شما مذاکره با دنیا را بلد نیستید و اخیرا شنیدم باز هم در این مورد اظهارنظر می‌کنند، ببینند مذاکره با دنیا و ارتباط با همسایگان چطور است که به فضل خدا در آینده نزدیک ثمرات این دیپلماسی اقتصادی را خواهیم دید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: همین‌جا به آقای رییسی بزرگوار رییس جمهور محبوب اعلام می‌کنم بیایید و یک تدبیری نسبت به حکمرانی آب کنید، امروز ما در جلسات تخصصی می‌نشینیم مشکل آب کشور، مشکل آب سمنان، کرمان، شمال، جنوب، شرق و غرب کشور با تدبیر زیبا قابل حل است، اما نه اینکه هر دولتی بیاید یک ضربه‌ای به یک حوزه آبریز بزند سپس نفر بعد وقتی می‌آید ضربه بعدی را وارد کند.

وی تاکید کرد: امروز حقابه میلیونی گاوخونی مطالبه ما است از وزیر محترم نیرو، طرح‌های جدیدی که می‌خواهد احداث شود بیایند بنشینیم ما حرف داریم برای گفتن، قبول داریم مساله نباید بین مردم مطرح شود.