شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک

پرداخت تسهیلات برای ساخت شهربازی و اماکن تفریحی/ نگهداری از «جام مشگین شهر» در مخزن بانک ملی

پرداخت تسهیلات برای ساخت شهربازی و اماکن تفریحی/ نگهداری از «جام مشگین شهر» در مخزن بانک ملی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی و ساخت شهربازی و اماکن تفریحی برای نخستین‌بار برای توسعه زیرساخت‌های سرگرمی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه مرمت گنبد مسجد امام(ره) اصفهان از ۱۲ سال قبل آغاز شده است، بیان کرد: پس از آنکه داربست‌ها باز شد، اشکالاتی در نحوه مرمت مشاهده شد. به سرعت به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی ماموریت دادم که با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی موضوع را بررسی کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به بررسی مشکل پیش‌آمده در مرمت گنبد مسجد امام(ره) زیر نظر هیأت خبره و‌ کارشناسی، تصریح کرد: باید مشخص شود اشکال به کدام ناحیه‌ برمی‌گردد و سپس متخلفان در طول این ۱۲ سال مشخص شوند.

ضرغامی تصریح کرد: مقرر شد بر کل پروژه‌های مرمتی که حساسیت این‌چنینی دارد و کار مرمت آن‌ها در طول سال‌های مختلف انجام می‌شود،  نظارت همه جانبه‌ای صورت گیرد که مشکلاتی از این قبیل نداشته باشیم.

وی د ادامه با تاکید بر اینکه چنین اتفاقاتی برای من توجیه‌پذیر نیست، افزود: هرچند که برخی برای اتفاقی که افتاده توجیه دارند، اما هیچ توجیهی قابل قبول نیست و دستور رسیدگی و برخورد جدی برای تکرار نشدن چنین مواردی را داده‌ام.

ضرغامی درباره ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی و انتقال اثر تاریخی در مشکین‌شهر درظرف پلاستیکی، بیان کرد: اصل موضوع مربوط به سال‌‌ها قبل است. کارهای عمرانی موزه مشکین‌شهر که از آن بازدید داشته‌ام، به سرعت پیش می‌رود و امسال افتتاح می‌شود و اشیای ارزنده داخل موزه قرار داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درباره اصالت این قطعات نیز در گذشته بحث وجود داشته است، افزود: برای محافظت از این قطعات کار درستی از سوی شورای تامین شهر انجام شد و آن‌ها قطعات را در اختیار یکی از شعب بانک ملی قرار دادند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه از شعبه بانک و محل نگهداری این قطعات بازدید داشته‌ است، ادامه داد: مخازن در نظر گرفته شده و گاوصندوق‌های مختلف به صورت چند لایه و امن هستند تا بعد از تکمیل موزه، تحویل محل موزه شود.

ضرغامی خاطرنشان کرد: به این دلیل که خودم می‌خواستم خاطرم جمع شود، مقابل دوربین‌ها پلمب را باز کردم و به شکل نمادین نیز مجدداً جعبه را خودم پلمب کردم.

وی با بیان اینکه کار خوبی در راستای حفظ آثار تاریخی انجام شده است، تصریح کرد: برخی تنها همین یک عکس را گرفته‌اند و گفته‌اند این کشور مشکل دارد و آثار تاریخی با چنین ارزشی در ظرف نان نمایش داده می‌شود. رسانه‌ها مطلع باشند که این قطعات در بانک ملی و مخازن چند لایه نگه‌داری می‌شوند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتقاد به نگهداری اشیا و اسناد تاریخی در مخازن موزه‌ها بیان کرد: از این موضوع راضی نیستم. ما پدیده‌ای به نام مخازن داریم و من از زمانی که وارد وزارتخانه شدم چندین بار در این باره صحبت کرده‌ام. موزه‌ها ۹۰درصد از اشیای تاریخی و اسناد تاریخی را نمی‌توانند نشان دهند و آن‌ها در مخازن هستند. موزه‌ها را باید تکمیل کنیم و اشیا را به داخل موزه‌ها انتقال دهیم.

ضرغامی در ادامه از پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی و ساخت شهربازی و اماکن تفریحی برای نخستین‌بار برای توسعه زیرساخت‌های سرگرمی در کشور خبر داد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با توجه به خلا جدی شادی و نشاط اجتماعی همچنین سرگرمی و اوقات فراغت مردم، بخشی را در معاونت گردشگری برای حمایت از سرمایه‌گذارانی که برای ورود به این حوزه علاقه‌مند هستند، ایجاد کرده‌ایم.

وی یکی از اولویت‌های وزارتخانه را توجه به حوزه نشاط اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون کسی خود را در این حوزه مسئول نمی‌دانست، اما ما این وظیفه را برای خود قائل شده‌ایم و به هر کسی در هر جایی برای را‌ه‌اندازی شهربازی و محیط‌های سرگرمی از محل تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت خواهیم کرد.

ضرغامی با بیان اینکه پرداخت وام به این بخش برای اولین‌بار در کشور انجام می‌شود، افزود: تمامی سرمایه‌گذارانی که برای ورود به این حوزه علاقه‌مند هستند، طرح‌های خود را به ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها ارائه دهند. طرح‌ها در واحد تازه تاسیس معاونت گردشگری بررسی و مجوزها صادر می‌شود.

وی همچنین بر لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها برای رونق گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: امروز در دولت این موضوع را که رونق گردشگری نیاز به همکاری تمامی دستگاه‌ها دارد و با کوچک‌ترین مساعدت می‌تواند رونق جدی پیدا کند، متذکر شدم.

انتهای پیام/