شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان#انرژی

درخواست مقام‌های آلمانی برای تداوم فعالیت‌های نیروگاه‌های هسته‌ای

درخواست مقام‌های آلمانی برای تداوم فعالیت‌های نیروگاه‌های هسته‌ای

با توجه به خطر بحران انرژی در آلمان به دلیل تنگناهای ایجاد شده در عرضه، بسیاری از مقام‌های دولتی در آلمان تداوم فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای برای مقابله با این بحران را درخواست کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی نوشت: رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان، ادامه فعالیت نیروگاه های هسته‌ای باقیمانده در آلمان را پس از پایان سال تحت شرایط خاص رد نمی کند.

این مقام آلمانی در برنامه تلویزیونی آر تی ال گفت که در این به اصطلاح تست استرس می توان یک "سناریوی خاص" را در نظر گرفت. وی تاکید کرد: سوال مرتبطی که باید پرسیده شود این است که آیا پایداری شبکه برق باید از طریق اقدامات بیشتر در سال جاری تامین شود یا خیر.

هابک افزود: برای اطمینان از ولتاژ معکوس کافی در شبکه، ظرفیت معینی از نیروگاه ضروری است. هابک گفت: و اکنون ما در حال بررسی این هستیم که آیا امسال آنقدر شرایط افراطی است که باید سناریوی جدیدی برای آن باز شود. وی به عنوان مثال به نیروگاه های هسته‌ای بسیاری که در حال حاضر در فرانسه تعطیل شده اند و کمبود احتمالی آب باران در کوه ها برای تولید برق اشاره کرد.

هابک در عین حال هشدار داد که امکان صرفه جویی در گاز از طریق نیروگاه های هسته‌ای "بسیار بسیار اندک" است. به گفته وی پتانسیل صرفه جویی از این طریق حدود 0.5 تا 0.7 درصد تخمین زده می شود که با خطرات انرژی هسته‌ای و بحث اجتماعی که با ادامه عملیات آغاز می شود، نامتناسب است.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان هم پیشتر در مورد این موضوع اظهار نظر کرده بود. وی در سخنانی اظهار داشت که فکر می‌کند این امکان وجود دارد که آلمان مجبور شود برای مدت طولانی با توجه به بحران انرژی به انرژی هسته‌ای متوسل شود. این مقام آلمانی گفت: این به سال‌های زیادی مربوط نمی‌شود، اما ممکن است مجبور شویم به این ایده که هنوز در سال 2024 به انرژی هسته‌ای نیاز داریم روی آوریم.

بر خلاف هابک لیندنر در واقع عمر طولانی نیروگاه های هسته‌ای را به کمبود قریب الوقوع گاز مرتبط دانسته و گفت که اگر تعداد بیشتری از شهروندان به دلیل گرانی بنزین بخواهند دوباره با برق خود را گرم کنند و بخاری های فن دار بخرند، نه تنها خلا گرمایش بلکه خلاء برق ایجاد می شود. وی افزود: به دلایل مسئله حفاظت از آب و هوا، آلمان نمی تواند به زغال سنگ به عنوان جایگزین متکی باشد. لیندر گفت، به همین دلیل است که باید ادامه کار نیروگاه ها را بدون شرط مورد بررسی قرار دهیم.

کریستین دور، رهبر فراکسیون حزب لیبرال دموکرات از احزاب دولتی آلمان هم تمدید عمر سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده را موضوعی مربوط به همبستگی اروپا دانسته و به خبرگزاری آلمان گفت: نه تنها آلمان بلکه تمام اروپا نیز با بحران جدی انرژی مواجه است. وی افزود: اتحادیه اروپا حتی به صراحت از انرژی هسته‌ای به عنوان یک فناوری جایگزین یاد می کند. من نمی‌دانم چگونه می‌توانیم به شرکای اروپایی خود توضیح دهیم که منابع امن انرژی را به دلایل ایدئولوژیک تعطیل می‌کنیم، در حالی که فرانسه یک پایش در بحران برق قرار دارد.

منفرد وبر، رئیس حزب مردم در پارلمان اروپا و از سیاستمداران حزب سوسیال مسیحی آلمان هم نظری مشابه دارد و در گفتگویی با نشریه بیلد گفت: دولت فدرال آلمان باید تمام امکانات خود را برای تامین انرژی به کار گیرد. در غیر این صورت، با توجه به بحران انرژی در اروپا در آینده درک کمی در کشورهای همسایه ما وجود خواهد داشت. بنابراین، به گفته وبر، عمر باقیمانده راکتورهای فعال هسته‌ای در آلمان هنوز باید افزایش یابد. وبر از نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا با همبستگی از بحران اقتصادی جلوگیری کنند.

برخلاف آلمان، فرانسه برای تولید برق به شدت به انرژی هسته‌ای متکی است. حدود نیمی از نیروگاه های هسته‌ای فرانسه اخیراً به دلیل نقص یا تعمیرات از شبکه خارج شده‌اند، به طوری که راکتورها برق کمتری نسبت به معمول تامین می کنند. نایب رئیس پارلمان آلمان اعلام کرده که آلمان در حال حاضر برق به فرانسه صادر می کند. به گفته وی نیروگاه‌های هسته‌ای دیگر نمی‌توانستند در آنجا کار کنند، زیرا نمی‌توانستند خنک شوند.

مایکل کروز، از سیاستمداران بخش انرژی حزب لیبرال دموکرات آلمان هم ایده تمدید عمر نیروگاه های هسته‌ای تا بهار 2024 را مطرح کرد. وی گفت: این دوره‌ای است که ما با کمبود انرژی تهدید می شویم.

لودویگ هارتمن، رهبر فراکسیون گرینلند بایرن نیز ادامه فعالیت نیروگاه های هسته‌ای باقیمانده را پس از پایان سال رد نمی کند. وی در این باره گفت: در بایرن خطر تنگناهای عرضه در زمستان بیشتر از سایر ایالت های فدرال است.

هوبرت آیوانگر، وزیر اقتصاد ایالت بایرن هم یک قدم فراتر رفته و نه تنها خواهان افزایش طول عمر نیروگاه های موجود است، حتی پیشنهاد فعال سازی مجدد نیروگاه های هسته‌ای Gundremmingen C، Brokdorf و Grohnde را که قبلاً تعطیل شده بودند، ارائه کرد. این نیروگاه ها در پایان سال 2021 از شبکه خارج شدند.

انتهای پیام/