شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واحد مسکونی#تهران#ایجاد اشتغال

هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی قابل تحقق است

هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی قابل تحقق است

تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران معتقد است که با یک برنامه‌پایدار و کارآمد، هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی قابل تحقق است و می‌تواند ایجاد اشتغال زایی درکشور و صنایع مختلفی را رونق بخشد.

«حمیدرضا رستگار» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص تاثیرات صنعت ساخت‌وساز بر اشتغال و صنایع مختلف، افزود: یکی از عواملی که نشان‌دهنده توسعه اقتصادی و صنعتی است، میزان ساخت و سازهایی است که در کشور انجام می‌شود.

وی گفت: با رونق ساخت و ساز، کل صنایع مرتبط فعال می‌شود که می‌تواند بر اشتغال نیز اثرگذار باشد.

به گفته این مقام صنفی، مطابق آمارها به‌طور کلی در ساخت هر متر مربع ساختمان بیش از پنج نفر شاغل می‌شوند.

وی یادآور شد: در عین حال، با توجه به ماهیت، اهمیت و تاثیرگذاری مسکن بر اقتصاد کلان خانوارها، برخلاف سایر بازارها جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد.

رستگار خاطرنشان‌کرد: یکی از امتیازهای بازار مسکن، ریسک پایین آن است که نسبت به بازارهای دیگر از جمله بورس دارد.

وی ادامه‌داد: طبق بررسی‌های انجام شده درباره میزان اشتغال‌زایی صنعت ساختمان، بیش از ۳۰۰ صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه اثرگذار هستند و این حوزه سهمی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در اشتغال کشور دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تاکید کرد: رونق این صنعت می‌تواند سایر صنایع را متاثر کند و این مهم مستلزم برنامه‌ریزی کارآمد و پایدار دولت است.

وی گفت: در سال‌های گذشته سیاست‌هایی که دولت‌ها برای بخش مسکن طراحی می‌کردند، معمولا پایدار نبود و در درازمدت اجرایی نشد و نتوانستند آنها را به پایان برسانند یا بطور کلی کارآمد نبوده است.

رستگار با اشاره به دلایل و عوامل رکود بازار و صنعت ساخت و ساز، افزود: گرانی‌هایی که به این صنعت تحمیل شده، اصلی‌ترین دلیل بی‌رونقی این بازار است.

وی دلیل دیگر رکود صنعت ساختمان‌سازی را کاهش قدرت خرید مردم معرفی کرد و ادامه‌داد: گرانی‌هایی سال‌های اخیر موجب شده مصرف‌کننده واقعی مسکن توان خرید نداشته باشد و البته در کلان شهرهایی مانند تهران می‌توان گرانی زمین را نیز به این فهرست اضافه کرد.

این مقام صنفی برای رفع موانع به‌ویژه گرانی زمین و بازگشت رونق ساخت و ساز و تنظیم بازار، خاطرنشان‌کرد: در شهرهایی مانند تهران پادگان‌های نظامی در برخی موارد به شهرداری یا وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و در اختیار مسوولان شهری است؛ با توجه به مساحت این پادگان‌ها، در صورتی که ساخت و ساز در آنها شروع شود و به مصرف کننده واقعی تعلق بگیرد، می‌توانند بازار مسکن را متعادل کند.

به گفته وی، وعده دولت در ساخت یک میلیون مسکن در سال در شهرهای مختلف و شهرهای کلان‌شهرها با توجه به امکانات و توان تولیدی کشور، قابلیت اجرایی دارد آن هم در شرایطی که برنامه‌ریزی‌ها به صورت دقیق انجام شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ادامه‌داد: در این شرایط، صنایع مرتبط با ساخت و ساز از جمله فولاد و آهن، سیمان و کاشی، مصالح بهداشتی ساختمان و همه مواردی که برای ساخت و ساز نیاز است دچار تحول و جهش در تولید خواهند شد و یک جریان بزرگ در کشور ایجاد می‌شود.

وی، چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد را تولید ۵۵ میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت کارخانه‌های کشور، این چشم‌انداز قابل تحقق است.

رستگار یادآوری‌کرد: همچنین، اکنون سالیانه نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن آهن و فولاد مازاد تولید در کشور وجود دارد که می‌تواند صادر شود.

وی تصریح‌کرد: با توجه به ظرفیت های بالقوه موجود در بخش های مختلف اصناف درخصوص تامین مواد اولیه و حتی تامین قطعات تاسیساتی و مکانیکی و نیروهای متخصص، می‌توان از آنها در رسیدن به اهداف مورد نظر، شکوفایی این صنعت و ایجاد اشتغال زایی پایدار در کشور به خوبی بهره مند شد.