شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#رئیس جمهور#اردوغان#قدیمی

آیا رفقای قدیمی به اردوغان خیانت کردند؟

آیا رفقای قدیمی به اردوغان خیانت کردند؟

رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، به تازگی، سیاستمداران مشهوری همچون داود اوغلو و باباجان را به خیانت متهم کرده است. داود اوغلو نیز گفته که به زودی علیه اردوغان اقامه دعوی می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها، رئیس جمهور ترکیه به شدت عصبانی است و به همه می تازد. او با ادبیاتی بسیار تند در مورد مخالفین خود اظهار نظر می کند و رفقای سابق خود را نیز از اتهام و صفات منفی، بی بهره نمی گذارد.

چرا؟ شاید به این دلیل که بحران اقتصادی و مشکلات بزرگ بر ترکیه مستولی شده و نظرسنجی های میدانی، نشان دهنده کاهش شدید محبوبیت اردوغان و حزب عدالت توسعه است. علاوه بر این، حالا  بسیاری از چهره های برجسته اسبق آکپارتی یا حزب عدالت و توسعه، در کنار مخالفین در حال تلاش هستند تا در انتخابات سال 2023 میلادی اردوغان و شریک او دولت باغچلی را از صحنه قدرت کنار بزنند. به همین خاطر، تنش و اختلاف سیاسی بین سران احزاب ترکیه بیشتر و بیشتر شده است.

اردوغان: آنها خیانت کردند، آنها لیاقت نداشتند

رجب طیب اردوغان، در مقام رئیس جمهوری ترکیه و رهبری حزب عدالت و توسعه با ادبیاتی تند به سران احزاب مخالف خود حمله می کند و به هر کدام از آنها برچسبی جداگانه می زند. او به تازگی، سیاستمداران مشهوری همچون داود اوغلو و باباجان را به خیانت متهم کرده است.

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه ,

اردوغان همچنین در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرده که افرادی همچون علی باباجان، احمد داود اوغلو و چندین سیاستمدار دیگر که حالا از حزب عدالت و توسعه جدا شده اند، هیچ لیاقت و توانایی خاصی نداشته اند و صرفاً به خاطر حمایت های خود اردوغان به قدرت رسیده اند.

دلایل جدایی

سخنان اردوغان علیه مقامات سابق حزب او، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد. احمد داود اوغلو که روزگاری مشاور عالی نخست وزیر بود، بعدها به عنوان وزیر امور خارجه و معمار سیاست خارجی ترکیه منصوب شد. سپس نخست وزیر و رهبر حزب عدالت و توسعه شد.

علی باباجان نیز از موسسین حزب عدالت و توسعه بود که مدت ها سکان وزارت امور خارجه و سپس سکان وزارت امور مالی و دارایی ترکیه را در دست داشت. اما این دو سیاستمدار در کنار افرادی همچون عبدالله گل، تانر یلدز و دیگران، تنهای نمونه های معدودی از افرادی هستند که از حزب عدالت و توسعه جدا شده اند و شمار نخبه ها و مقامات رده بالا و موثر که از صف یاران اردوغان جدا شده اند، به ده ها نفر می رسد.

این افراد، برای جدایی از حزب عدالت و توسعه، چنین دلایلی ذکر کرده اند:

1.تمامیت خواهی اردوغان و بی اعتنایی به مشورت کارشناسی و حزبی.

2.اعتقاد سفت و سخت اردوغان به خویشاوند سالاری و دادن پست و مقام و رانت های مالی عظیم به افراد فاقد تخصص.

3.استفاده از رسانه ها و امکانات حزب و دولت برای تضعیف منتقدین داخلی و به راه انداختن توطئه علیه هر مقامی که با اردوغان مخالفت کند.

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه ,

داود اوغلو: اردوغان به عدالت خیانت کرد، او بدون ما هیچ است

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده در واکنش به اظهارات اردوغان دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی اینترنتی گفت: «نمی توان به این سادگی کسی را که نخست وزیر ترکیه بوده، به خیانت متهم کرد. برخی مفاهیم را نباید مستعمل و فرسوده کرد، باید به درستی از آنها استفاده کرد. اگر به درستی از آن استفاده نکنید، آن مفهوم روزی به شما ضربه خواهند زد. خیانت، یک اتهام بسیار جدی است. بزرگترین نقاط ضعف جناب رئیس جمهور اردوغان، تکبر، دشمنی با قابلیت و توانمندی افراد و شیفتگی رسیدن به قدرت مطلق است. مهمترین ویژگی یک مسلمان، شخصیت اوست. من برای خودم اصولی دارم. اوج وفاداری و پایبندی من، فقط در برابر خداوند، مردم و ملت است. اگر کسی اصول را زیر پا بگذارد، اردوغان که جای خود دارد، پدرم هم باشد، او را رها می کنم.»

داود اوغلو با اشاره به این که به زودی علیه اردوغان اقامه دعوی می کند، افزود: طیب اردوغان باید آماده پاسخگویی باشد. او فعلاً به سپر و زره رئیس جمهوری پناه برده است. کوچکترین انتقادی را تحمل نمی کند و به راحتی به دیگری توهین می کند. من به عنوان کسی که در مقام نخست وزیر جمهوری ترکیه خدمت کرده ام، در فکر تشکیل پرونده قضایی و اقامه دعوی علیه اردوغان هستم. اگر مدرکی دارد، اجازه دهید من را در دادگاه جنگ محاکمه کنند. من از او می پرسم: آیا حاضر خواهی بود در برابر یک قاضی مستقل حساب پس بدهی؟ آقای اردوغان، شما به عدالت خیانت کردید. اگر من هیچ بودم، چرا کشور را به دست من سپردید؟ اگر وزیر بدی بودم، چرا گذاشتید نخست‌وزیر شوم. چطور توانستید مملکت را به یک فرد نالایق بسپارید؟ تمام رشد و پیشرفت شخصی من، حاصل تلاش من است. من نه فرزند خان و بیگ زادگان  هستم، نه سرمایه ای پشت سرم است و نه با افراد مشهور بزرگ شدم. طیب اردوغان چیزی به من یاد نداد. آقای باباجان هم با کار و تلاش فردی بالا آمدند و رشد کردند. بگذارید بدون تعارف بگویم: بدون ما، طیب اردوغان هیچ بود.»

سوال از پیش تعیین شده و پاسخ تهاجمی

الیف چاکر از تحلیل گران ترکیه نوشته است: در مصاحبه تلویزیونی تی.آر.تی، مجری چنین سوالی از اردوغان پرسید: برخی از یاران سابق شما که مسئولیت های بالایی هم داشتند، از حزب شما جدا شدند و حالا خودشان حزب تاسیس کرده اند. در مورد آنها چه دیدگاهی دارید؟ واقعاً به همکارانم تبریک می گویم! چه سوالی! کاملاً مشخص است که خود رئیس جمهور، از آنها خواسته که به این شکل سوال کنند. اردوغان هم در جواب گفت: باید از خود آنها بپرسید که چرا در این موقعیت خائنانه افتادند و خیانت کردند. آنها که با تخصص و لیاقت خود بالا نیامدند. ما بودیم که آنها را بالا کشیدیم و به آنها پست وزارت و نخست وزیری دادیم. حالا هم حزب تاسیس کرده اند و دور میز می چرخند. اما ملت ما باهوش است و گول آنها را نمی خورد.

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه ,

الیف چاکر در ادامه ترکیه نوشته است: اگر اردوغان به خوبی کشور را اداره می کرد و کشور را به لبه پرتگاه نمی آورد، احمد داود اوغلو و علی باباجان از او جدا نمی شدند و حزب جدید  تشکیل نمی دادند. اگر اردوغان درست عمل می کرد، این افراد از آکپارتی جدا نمی شدند: عبدالله گل، بشیر آتالای، جمیل چیچک، بلنت آرینچ، عمر دینچر، حسین چلیک، عبدالطیف شنر، سعدالله ارگین، نیهات ارگون و بسیاری از نام های ارزشمند دیگر.

یزد دور است، گز نزدیک

می گویند روزگاری یک جولای یزدی به اصفهان رفته و نزد یک جولای اصفهانی که روزانه تنها پنج گز پارچه می بافت، چندین بار اظهار فضل و خودنمایی کرده و گفته است: من در یزد، روزی 10 گز پارچه می بافتم. جولای اصفهانی هم به خشم آمده گفته است: یزد دور است و گز نزدیک. بفرما همین جا بباف.

یکی دیگر از معادل های این ضرب المثل در زبان فارسی این است: هِمِدان دوره اما کَرتِش نِزیکه .این نیز پاسخ به لاف فردی است که ادعا می کرد در همدان، 10 کرت پرش می کرد. در پاسخ گفته اند اگر همدان دور است، می توانی همین جا بپری و کرت پرش تو را محاسبه کنیم. اما در زبان ترکی استانبولی، چنین ضرب المثلی داریم: «حلب اوردایسا آرشن بوردا.» یعنی اگر حلب آنجاست، آرشن همینجاست. به این معنی که اگر در حلب، چند متر پرش کرده ای، اینجا در آرشن هم باید بتوانی به همان مقدار عمل کنی.

علی باباجان سیاستمدار باهوش ترکیه، دیروز در جواب اردوغان، از همین ضرب المثل استفاده کرد. چرا که اردوغان در مورد موفقیت های اقتصادی ترکیه در دوران باباجان گفته بود: او چیزی از اقتصاد نمی فهمید. اگر امضاهای طلایی ما نبود، کاری از دست او ساخته نبود.

باباجان نیز در پاسخ گفت: آقای اردوغان نه من و نه شما از آسمان به آن مقامات نازل نشدیم. اراده ملت و عقل سلیم، حزب ما را به وظیفه رساند. در ثانی، به قول قدیمی ها، حلب اورادا یسا آرشن بوردا! کسی قلم و کاغذ را از شما نگرفته است. اگر حکمت و راز کار در امضاهای طلایی و جادویی شماست، بفرمایید امضا کنید. حکمت کار، در تخصص است. کار را باید به کاردان سپرد.

کل کل و تنش لفظی بین اردوغان و یاران دیروز و رقبای امروز او ادامه دارد و تنها 10 ماه به برگزاری انتخابات سراسری ترکیه باقی مانده است. اردوغان اعلام کرده که از این به بعد، هر هفته به دو شهر ترکیه سفر می کند و در سخنرانی ها خود، مخالفین و خائنین را رسوا می کند.

 

انتهای پیام/