شهر خبر

خانواده دوم برتر مسابقات قرآن و عترت بسیج درگفتگو با مهر:

سپاه و بسیج ظرفیت های خوبی به عنوان پایگاه های قرآنی دارد

 سپاه و بسیج ظرفیت های خوبی به عنوان پایگاه های قرآنی دارد

خانواده دوم برتر مسابقات قرآن و عترت بسیج گفت:در حال حاضر سپاه و بسیج ظرفیت های خوبی در شهر ها و روستاها به عنوان پایگاه های قرآنی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از بخش های فعالیت در بیست و هشتمین دوره مسابقات سراری قرآن کریم بسیج مشارکت به صورت خانوادگی بود که هر کدام از اعضای خانواده در یکی از رشته‌های مشخص‌شده شرکت خواهند کرد و در پایان خانواده‌ای که امتیاز بالاتری را کسب کرده به مرحله بالاتر می‌رسد. شرکت در این بخش به این شیوه است که مادر خانواده پنج صفحه اول سوره مبارکه نور را حفظ خواهد کرد، پدر خانواده ارائه پنج دقیقه محتوای سوره یوسف (استندآپ قرآنی) رو خواهد داشت و اگر فرزند خانواده زیر نه سال باشد ۵ سوره آخر قرآن را حفظ می‌کند و اگر فرزند خانواده بالاتر از ۹ سال دارد ارائه پنج دقیقه مفاهیم نامه ۳۱ نهج‌البلاغه رو خواهد داشت (استند آپ قرآنی) در پایان پدر و مادر به‌صورت گروهی به سؤالات مفاهیمی سوره یوسف پاسخ می دادند.

محمدرضا کمالی، تکتم عباسی و فرزندشان نازنین کمالی از استان خراسان شمالی در بیست و هشتمین دوره مسابقات کشوری در رشته خانوادگی رتبه دوم را به دست آوردند.

کمالی با اشاره به هدف حضور در این مسابقات گفت: رشته جدید و جالبی بود و سالهای گذشته به صورت انفرادی در مسابقات شرکت میکردیم و این تجربه را در راهیابی به مرحله کشوری و خانوادگی جدید بود و از اینکه خانوادگی حضور پیدا کنیم و بتوانیم به همدیگر انرژی مثبت داده و تبادل نظر داشته باشیم در ارایه و اجرای هر یک از اعضا با کمک همدیگر جالب و مفرح و لذت بخش و وصف نشدنی بود.

وی در خصوص زمینه فعالیت های قرآنی پیش از حضور در مسابقه قرآن بسیج گفت:خانواده موسسه قرآنی داریم در شهر محل سکونت و این موسسه را با کمک همدیگر توانستیم راه اندازی و اداره کنیم و مدت ۱۲سال است خانواده ما در حوزه فعالیتهای قرآنی کار می‌کنند.

کمالی گفت: ارایه و استند آپ سوره یوسف و مفاهیم نامه ۳۱نهج البلاغه را که به ترتیب برعهده من و فرزندم بود، با نرم افزار قرآنی بیان و تفسیر آقای قرائتی و فایل پی دی اف مطالعه و خلاصه برداری انجام شد، تقریباً در فرصت های مختلف روز از ارائه پنج دقیقه ای توسط خودم بهرمند شده و نقاط ضعف و قوت رو بیان میکردیم.این تجربه جالب و جدید باعث شده بود در مرحله راهیابی به استان و شب مسابقه، هر کدام از اعضا با قرآن و تفسیر و نهج البلاغه خود در گوشه ای از خانه مشغول و جمع بندی و تمرکز کنند و این حالت برای ما خیلی قشنگ بود و حس میکردیم خدای بزرگ عنایتی بی سابقه به منزل و خانواده ما داشته است.

 سپاه و بسیج ظرفیت های خوبی به عنوان پایگاه های قرآنی دارد

کمالی با اشاره به بخش خانوادگی این دوره از مسابقات که برای نخستین بار در رویداد قرآنی شاهد برگزاری آن بوده است ، افزود:در سالهای آینده در روند داوری و امتیازدهی بهتر است تدابیری برپا شود و تنها نقطه ضعف همین بود که فرزند خانواده که ارائه پنج دقیقه ای مفاهیم را داشت باید با فرزند خانواده مقابل که فقط پنج سوره حفظ بود رقابت میکرد و حال آنکه هر فرزندی در هر خانواده ای معمولا پنج سوره را حفظ هست.

پدر خانواده قرآنی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر خلاء مباحث قرآنی در بین خانواده‌ها وجود دارد؛‌ یعنی خانواده‌ها در مورد مباحث بسیار زیادی از مسائل اقتصادی تا اجتماعی و بهداشتی بحث، برنامه‌ریزی و مشارکت می‌کنند، اما کمتر در مورد قرآن گفت‌وگو و برنامه‌ریزی دارند،گفت:متاسفانه امور قرآنی و مسابقات قرآن و طرح های ویژه قرآن در بین خانواده ها درست اطلاع رسانی نمی شود و مانور داده نمیشود، وگرنه مسابقه و طرح های ویژه قرآنی انگیزه خوبی است و اکثر خانواده ها با آن درگیر نشده اند. مباحث اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی به دلیل اینکه مرتباً با آن در ارتباطند ولی ما قرآنی ها خواسته و ناخواسته رسالت خودمان را اجرا نکرده ایم .

وی ادامه داد: در حال حاضر سپاه و بسیج ظرفیت های خوبی در شهر ها و روستاها به عنوان پایگاه دارد و اگر تلاش شود که فرماندهان پایگاه ها دارای امتیازات قرآنی و تخصص قرآن باشند مسلماً به مرور زمان تعداد زیاد نیروی متخصص در حوزه افراد و خانواده ها تربیت خواهند شد. نکته مهم و قابل توجه این است که قرآن نور است و شیرین و گوارا و بنده این شیرینی و حلاوتش را در مورد خودم و خانواده ام تجربه کرده ام و دوست دارم تمام خانواده های کشور اسلامی مان تجربه کنند و به گفته مقام معظم رهبری وقتی قرآن در رأس امور قرار گیرد و راهنما باشد دیگر مشکلی در هیچ عرصه ای نخواهیم داشت.