شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#شورای امنیت#استقلال#سازمان ملل

بامداد چهارشنبه اعلام شد؛

محکومیت قاطع حمله ترکیه به شمال عراق در شورای امنیت

محکومیت قاطع حمله ترکیه به شمال عراق در شورای امنیت

اعضای شورای امنیت سازمان ملل حمله اخیر ترکیه به تفریحگاهی در دهوک را به شدت محکوم و احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقاومت عراق، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) برای بررسی حمله اخیر ترکیه به تفریحگاهی کوهستانی در استان دهوک در شمال عراق، این حمله را به شدت محکوم کردند و احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق را خواستار شدند.

نماینده روسیه در این نشست گفت: ما با نگرانی حمله به تفریحگاهی کوهستانی در استان دهوک عراق را پیگیری کردیم و اجرای تحقیق درباره این حمله را خواستاریم. ما از امنیت، ثبات و حاکمیت عراق حمایت می‌کنیم. باید به راهکارهای سیاسی برای حل اختلافات دست یافت.

نماینده چین هم اظهار داشت: حمله به شمال عراق را محکوم می‌کنیم. از همه طرف‌ها می‌خواهیم با عراق برای تحقیق در خصوص این حمله همکاری کنند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به حاکمیت عراق احترام بگذارند.

نماینده امارات متحده عربی هم گفت: این اقدام شنیع (ترکیه) را به شدت محکوم می‌کنیم و در کنار عراق برای دفاع از خاکش می‌ایستیم. ما بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به احترام به حاکمیت عراق تأکید می‌کنیم.

نماینده انگلیس هم ضمن محکوم کردن این حمله، تصریح کرد: از انجام تحقیق توسط عراق درباره این حمله حمایت و بر ضرورت حفظ ثبات و حاکمیت این کشور تأکید می‌کنیم.

نماینده فرانسه نیز ضمن اعلام حمایت از مردم عراق و محکوم کردن این حمله، بازخواست و پاسخگو کردن عاملان آن را خواستار شد.

نماینده هند از دیگر سخنرانان این نشست بود که حمله اخیر به شمال عراق را به شدت محکوم کرد و افزود: این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق محسوب می‌شود. باید به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق احترام گذاشته شود. ما از تلاش عراق برای برقراری امنیت و ثبات در این کشور حمایت می‌کنیم.

اظهارات این اعضای شورای امنیت در حالی است که فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق هم در این نشست سخنرانی کرد و صدور قطعنامه الزام آور شورای امنیت را برای اخراج نظامیان ترکیه از خاک کشورش خواستار شد. وی همچنین از آمادگی کامل کشورش برای همکاری با سیر طرف‌ها به منظور اخراج نیروهای (پ ک ک) از خاک عراق خبر داد.

در حمله چهارشنبه گذشته نیروهای ارتش ترکیه به تفریحگاهی کوهستانی در منطقه زاخو در استان دهوک در شمال عراق، ۹ نفر کشته و دست کم ۳۳ نفر زخمی شدند.