شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پارکینگ#اپل#کامپیوتر

حراج اولین کامپیوتر اپل که استیوجابز در پارکینگ خانه‌کودکی‌اش ساخت! +تصاویر

حراج نمونه اولیه کامپیوتر اپلِ استیو جابز که پیش‌بینی می‌شود فروش بیش از نیم میلیون دلاری داشته باشد!

تلکس

به گزارش تازه‌نیوز، نمونه اولیه کامپیوتر اپل (Apple Computer A) استیو جابز که در سال ۱۹۷۶ توسط استیو وزنیاک، از بنیانگذاران اپل، به صورت دستی لحیم شده بود به حراج گذاشته شد. قیمتی که برای آن پیش بینی شده ۵۰۰ هزار دلار است. این نمونه اولیه نادر و تاریخی که تا همین اواخر تصور می شد گم شده باشد، توسط استیو وزنیاک (Steve Wozniak)، یکی از بنیانگذاران اپل در سال ۱۹۷۶، سال تاسیس شرکت، به صورت دستی لحیم شده و اساسا یک بُرد مداری است که با تراشه ها و سیم‌ ها پوشانده شده و عبارت Apple Computer A ©۷۶ بر آن نقش بسته است.

حراج نمونه اولیه کامپیوتر اپلِ

این کامپیوتر نمونه اولیه اپل-۱ (Apple-1) اولین محصول شرکت بود که به عنوان یک برد مداری مونتاژشده فروخته شد و فاقد ویژگی‌های اساسی نظیر صفحه کلید یا صفحه نمایش بود. نمونه اولیه کامپیوتر اپل حالا توسط حراجی آرآر (RR Auction) که در بوستون مستقر است به فروش گذاشته شده است. این مناقصه با مبلغ ۲۷۸ هزار و ۵ دلار آغاز شده و ۱۹ آگوست به پایان می‌رسد، اما این حراجی پیش بینی می‌کند در نهایت به مبلغی بیش از نیم میلیون دلار به فروش برسد.

حراج نمونه اولیه کامپیوتر اپلِ

RR Auction درباره این کالا می‌گوید: «تعداد کمی از مصنوعات اپل را می‌توان مثل این نمونه اولیه اپل-۱ کمیاب و تاریخی در نظر گرفت. این تجسم کامل همزیستی میان استیو جابز، استیو وزنیاک و سیلیکون ولی است؛ یک تاجر برجسته، یک انیشتین الکترونیک و زیرساختی که در آن رشد کردند.»

حراج نمونه اولیه کامپیوتر اپلِ

خانه حراج آرآر گفت این آیتم به دلیل فشار بر قسمت بالایی سمت راست آسیب دیده و ترک خورده است، اگرچه عکس‌ها نشان می‌دهد گوشته سمت راست تماما از بین رفته است. در عکس پولارویدی متعلق به سال ۱۹۷۶ بُرد کامل قابل مشاهده است. وضعیت فعلی این بُرد نشان می‌دهد که استیو جابز نمونه اولیه را نه به عنوان چیزی که باید تثبیت شود، بلکه به عنوان وسیله‌ای می‌دید که باید تغییر کاربری دهد. مدارهای مجتمع، ریزپردازنده‌ها و سایر اجزا از سوکت‌هایشان برداشته شده‌اند تا احتمالا برای تولید رایانه های اولیه Apple-1 استفاده شوند.

حراج نمونه اولیه کامپیوتر اپلِ

سال ۱۹۷۶ بود که جابز و وزنیاک کامپیوتر اپل-۱ را ساختند و آن را در یک کلاب کامپیوتر در پالو آلتوی کالیفرنیا به نمایش گذاشتند. نمونه اولیه توسط وزنیاک لحیم شده بود. سپس جابز از نمونه اولیه برای نشان دادن اپل-۱ به پاول ترل استفاده کرد؛ مالک بایت شاپ که یکی از اولین فروشگاه‌های کامپیوتر شخصی در جهان محسوب می‌شود. جابز و وزنیاک آن را به عنوان بخشی از یک کیت ۴۰ دلاریِ خودت انجام بده (Do it yourself or DIY) برای علاقه‌مندان طراحی کرده بودند اما به درخواست ترل به یک کامپیوتر شخصی کامل مونتاژ شده تبدیل شد.

حراج نمونه اولیه کامپیوتر اپلِ

ترل سفارش خرید ۵۰ Apple-1 را داد که بعدها وزنیاک آن را بزرگ ترین رخداد در کل تاریخ شرکت نامید. اپل-۱ در جولای ۱۹۷۶ به قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار فروخته شد، زیرا وزنیاک تکرار ارقام را دوست داشت. در مجموع تنها ۲۰۰ کامپیوتر اپل-۱ ساخته شد که ۱۷۵ تا از آنها به فروش رفت. این نمونه اولیه تا سال‌ها در پارکینگ خانه کودکی استیو جایز که پاتوق بنیانگذاران اپل بود نگهداری می‌شد.

منبع: روزیاتو