شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خراسان#بیرجند#منابع#منطقه‌ای

۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی به کنتور هوشمند مجهز شد

۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی به کنتور هوشمند مجهز شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: نصب کنتورهای هوشمند یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی موجود است و تاکنون ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده است.

سعید سروری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۹ سال گذشته کنتور هوشمند برای ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی، ۵۵ درصد چاه‌های بخش صنعت و ۷۰ درصد چاه‌های آب شرب نصب شده و در مجموع تاکنون کنتور هوشمند برای ۸۶ درصد چاه‌های برقی استان نصب شده است.

وی گفت: با نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های استان، ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در برداشت آب داشته‌ایم و ۲۵ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: به منظور تعادل و ثبات در دشت‌های استان و حفظ منابع آبی موجود، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب در دستور کار قرار گرفت و تهیه و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند آب و برق یکی از پروژه‌های این طرح کلان است.

وی گفت: نکته مهم این است که برای مدیریت مصرف آب با همکاری کشاورزان نسبت به نصب کنتور هوشمند آب و برق برای چاه‌های کشاورزی اقدام می‌شود.

سروری خاطرنشان کرد: با نصب کنتور هوشمند میزان برداشت و تخلیه آب از چاه‌ها کنترل و مدیریت می‌شود که نقش موثری در مدیریت مصرف آب در این بحران خشکسالی دارد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری نیز ۲۴ چاه کشاورزی و یک چاه صنعتی به کنتور هوشمند مجهز شده که صرفه‌جویی ۶۰۰ هزار مترمکعبی برداشت آب را به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین در راستای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و صیانت از منابع آبی در چهار ماه ابتدای امسال ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد.

وی گفت: با تلاش‌های گروه‌های گشت و بازرسی از منابع آبی، همکاران حقوقی پس از اخذ دستور قضایی ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود و از برداشت غیرمجاز ۹۸ هزار مترمکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری کردند.

سروری عنوان کرد: از مجموع منابع آب زیرزمینی استان ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.