شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترکیه#اوکراین#ایالات متحده

جان کربی اعلام کرد:

استقبال آمریکا از راه اندازی مرکز هماهنگی غلات اوکراین در ترکیه

استقبال آمریکا از راه اندازی مرکز هماهنگی غلات اوکراین در ترکیه

ایالات متحده از راه اندازی مرکز هماهنگی غلات در ترکیه استقبال کرد و آن را دلگرم کننده خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، یک مقام ارشد کاخ سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده از خبر راه اندازی مرکز هماهنگی مشترک مستقر در استانبول برای تحویل غلات از اوکراین استقبال می‌کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: «ما گزارش‌هایی را دیدیم که مرکز هماهنگی مشترک مستقر شده است. ما از این گزارش‌ها استقبال می‌کنیم و آن را دلگرم کننده می‌دانیم.»

او ادامه داد: «حدود هشتاد کشتی وجود دارد که به ما گفته شده است که آماده حرکت هستند یا به زودی برای حرکت با چیزی حدود ۲۰ میلیون تن غله آماده خواهند شد و ما قطعاً انتظار داریم که همه طرف‌های این توافق به تعهدات خود عمل کنند.»

وزارت دفاع ترکیه روز سه شنبه گزارش داد که مرکز هماهنگی مشترک صادرات غلات ایمن از اوکراین در تاریخ ۲۷ ژوئیه در استانبول افتتاح می‌شود.

این مرکز در دانشگاه وزارت دفاع ترکیه در محله لونت استانبول راه اندازی شده است. به گفته رسانه‌های ترکیه، ۲۰ نفر از افسران ارتش ترکیه، روسیه و اوکراین و نمایندگان سازمان ملل در آنجا کار خواهند کرد و در رأس آنها یک دریاسالار ترک قرار دارد. کنترل ناوبری ایمن در مسیرهای حمل غلات از بنادر اوکراین به صورت شبانه روزی اعمال خواهد شد.

بر اساس یادداشت تفاهم روسیه و سازمان ملل متحد، سازمان ملل متعهد می‌شود برای رفع محدودیت‌های ضد روسی که مانع صادرات محصولات کشاورزی و کود می‌شود، تلاش کند. سند دیگری نیز برای صادرات غلات از بنادر دریای سیاه تحت کنترل اوکراین در نظر گرفته شده است. توافق بین روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد، ایجاد یک مرکز هماهنگی چهارجانبه را برای رصد کردن کشتی‌های حامل غلات به منظور جلوگیری از قاچاق اسلحه و جلوگیری از هرگونه اقدام مخفیانه ایجاد می‌کند.