شهر خبر

مافیای جا پارک فروشی در دل تهران/ مهیا شدن درآمدزایی غیرشرعی و خواب مسئولان

مافیای جا پارک فروشی در دل تهران/ مهیا شدن درآمدزایی غیرشرعی و خواب مسئولان

برای مافیای فروش جا پارک شرایط درآمدزایی کاذب و حتی غیر شرعی در پایتخت ایران اسلامی مهیا شده و هیچ نهادی هم نمی‌خواهد به این موضوع ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کار و کاسبی بعضی از مشاغل هم عجیب و غریب است، مردم از راه‌هایی می‌خواهند پول درآوردند که برایشان کمترین زحمت و بهترین درآمد را داشته باشد. وجود شغل‌های کاذب در هر موقعیتی امری معمول شده اما جا پارک فروشی هم، یک پدیده جدید الوقوع که چند سالیست شهروندان تهرانی با آن مواجه هستند.

شلوغ شدن شدن تهران، افزایش تعداد خودروها و کمبود ظرفیت معابر، پیدا کردن جا پارک را برای رانندگان با دشواری روبه رو کرده است. در این میان عده‌ای سودجو به اسم اینکه می‌خواهند سهولت رانندگان در پیدا کردن جا پارک، با قرق کردن خیابان‌ها و معابر شهر، مردم را مجبور می‌کنند برای پارک موقت در کوچه‌ها و خیابان‌ها به آن‌ها جا پارک دهند.

عجیب است که مردم برای اینکه خودرو خود را در گوشه یک خیابان و یا حتی کوچه پارک کنند، باید هزینه بپردازند. این افراد نه پارک بان هستند و نه مجوزی از دستگاه بخصوصی دارند اما به دلیل خواب بودن مسئولان مربوطه به راحتی خون مردم را در شیشه کرده و با وقاحت تمام فعالیتشان را ادامه می‌دهند.

برای بررسی بیشتر به یکی از معابری که این مافیا در آنجا خیمه انداخته‌اند رفتم، خیابان ولیعصر کوچه دامن افشار، پاتوق یک عده دلال جا پارک است. با افرادی که محل کارشان در این معبر است و روزانه با خودرو شخصی به محل کار می‌آیند صحبت کردم، یکی این افرادگفت: پیدا کردن دلال‌های جا پارک این کوچه کار راحتی است آن‌ها در پیاده‌روها ایستاده‌اند و منتظر مشتری هستند، همین که ببینند خودرویی سرعت خود را کم کرده و برای پیدا کردن جا پارک سر می‌چرخاند فورا به او اشاره می‌کند که جا پارک می‌خواهی؟ اگر جواب رد دهی باید حالا حالاها دنبال یک جا پارک بگردی، چراکه تمامی جا پارک‌های این معبر در اختیارشان است.

4618118

از او درباره نرخ فروش جا پارک این دلال‌ها پرسیدم که گفت: نرخشان از 20 هزار تومان شروع می‌شود، ادعا می‌کنند مردم براساس کرمشان به آن‌ها پول می‌دهند اما اگر بخواهی کمتر از نرخ معین خودشان پرداخت کنی، نه به تو جا پارک می‌دهند نه می‌گذارند بروی، چون زورشان زیاد است.

این شهروند در ادامه بیان کرد که با یکی از آن‌ها که داشتم بر سر مبلغ جا پارک چانه می‌زدم، گفت این محل، جا پارک خودم است که دیشب تا صبح در آن با خودروام ایستاده‌ام، یعنی شب‌ها که معابر خلوت می‌شود این افراد در خودرو خود دریکی از جا پارک‌ها می‌خوابند تا آن جا پارک حفظ شود، صبح‌ها هم اگر زود برسی شاهد کله قندی‌های متعدد در سراسر معبر خواهی بود که این افراد قرار داده و کاسبی خود را آغاز کرده‌اند.

با یکی دیگر از شهروندان درباره وضعیت حضور این مافیای جا پارک فروشی در کوچه دامن افشار صحبت کردم او گفت که یکبار بدون هیچ اجازه‌ای خودروی خودم را در یکی از جا پارک‌هایشان قرار دادم، مسئول آن قسمت از معبر فوری آمد و گفت اینجا پارک نکن، اما گوش من بدهکار نبود. ساعتی بعد پیامک جریمه برای من ارسال شد، تعجب کردم! بالاخره چند روز بعد از آن متوجه شدم که این فرد با مامور پلیس راهور هم رفیق شده و وقتی مامور برای جریمه خودروها به این کوچه می‌آید با طرح رفاقتی که ریخته، نمی‌گذارد خودرو مشتری‌هایش جریمه شود و من هم که مشتری‌اش نبودم، جریمه شدم.

کمبود ظرفیت معابر تهران و افزایش روز به روز تردد خودروها در شهر خود معضلی برای پیدا کردن جا پارک است حالا در این بین عده‌ای بخواهند با در اختیار گرفتن معابر و فروش جا پارک‌ها برای خودشان کاسبی راه بیاندازند، خود می‌شود قوز بالا قوز.

معابر پایتخت مگر اموال شخصی این افراد است که شهروندان باید به آن‌ها پول جا پارک دهد؟ با شهرداری که در این باره صحبت می‌کنی می‌گوید با پلیس در میان بگذارید چراکه ضابط قضایی باید با این افراد برخورد داشته باشد، با پلیس در میان می‌گذاریم هیچ اتفاقی نمی‌افتد! گویا این مسائل آنقدر پیش پا افتاده است که هیچ نهادی مسئولیت برخورد با این افراد را برعهده نمی‌گیرد. اما جالب است که این شرایط برای درآمدزایی کاذب و حتی غیر شرعی این افراد در پایتخت ایران اسلامی مهیا شده و هیچ نهادی هم نمی‌خواهد ورود کند.

شهروندان باید از حق عمومی خود بگذرند و برای اینکه درگیری نداشته باشند و یا کارشان سریع تر راه بیفتد، به این افراد باج دهند.

برخی از شهروندان به صورت گذری با این محل‌ها برخورد دارند اما برخی محل کارشان در این معابر و کوچه‌هایی است که مافیا در اختیار گرفته، یعنی افراد برای پارک خودرو در کوچه باید روزانه کم کم 20 هزار تومان پرداخت کنند؟ مگر حقوق کارمندی چه قدر است که روزانه این رقم را به این دلالان باید بپردازند؟ امید است مسئولان فکری برای وضعیت پایتخت داشته باشند.

انتهای پیام/