شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#مجلس

همکاری‌های پژوهش پارلمانی چین و ایران فراهم می‌شود/ چین خواستار افزایش نقش ایران در ترانزیت کالا است

همکاری‌های پژوهش پارلمانی چین و ایران فراهم می‌شود/ چین خواستار افزایش نقش ایران در ترانزیت کالا است

سفیر چین در تهران امروز با رییس مرکز پژوهش های مجلس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، چانگ هوآ سفیر چین در تهران امروز(سه‌شنبه 4 مرداد ماه 1401) با بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

بابک نگاهداری در این دیدار با اشاره به تعاملات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و چین یادآور شد: دو کشور روابط تاریخی و دیرینه‌ای دارند و این سابقه می‌تواند در طراحی همکاری‌‌های جدید نیز نقش مهمی را ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به روند فعالیت‌ها و کارکردهای مرکز پژوهش‌‌های مجلس، تصریح کرد: تعداد کمی از مجالس کشورها مرکز پژوهش‌ پارلمانی دارند و به دنبال آن هستیم تا با کشورهایی که مراکز مشابه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران دارند، مذاکراتی را انجام دهیم و زمینه‌‌های همکاری را فراهم آوریم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد تا در صورتی که مجلس چین از مرکز پژوهش‌ پارلمانی یا نهادی مشابه مرکز پژوهش‌های مجلس بهره‌مند است، زمینه گفتگو و تعاملات دوجانبه و فرصت تبادل تجربیات در زمینه تقویت امر پژوهش در عرصه قانونگذاری فراهم شود.

وی همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و چین را به نفع دو طرف خواند و تاکید کرد: تعاملات دو جانبه در بخش‌های مختلف می‌تواند در تقویت منافع و رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و چین به صورت همسو و هم افزا عمل کند.

نگاهداری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از طرح‌هایی چون کمربند-راه، توسعه جهانی و امنیت جهانی استقبال کرده و این موارد را در حرکت به نظم جدید چند قطبی مبتنی بر مشارکت بیشتر کشورهای مستقل، مفید ارزیابی می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت جاده ابریشم و نقش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، خاطرنشان کرد: باتوجه به پیشینه تاریخی جاده ابریشم ، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در ترانزیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقش ویژه‌ای داشته باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت‌های خود در عرصه‌های مختلف آمادگی دارد تا با چین در تکمیل زنجیره ارزش کالاهایی که از شرق به غرب صادر می‌شوند و همچنین ترانزیت آنها نقش ویژه‌ای را ایفا کند.

چانگ هوآ سفیر چین در تهران نیز در این جلسه با اشاره به همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و چین، ایجاد زمینه برای اجرای این تعاملات را ضروری دانست و بر نقش پارلمان‌ها دو کشور در این بخش تاکید کرد.

وی با استقبال از پیشنهاد رییس مرکز پژوهش‌های پارلمانی در ایجاد تعامل بین این مرکز و مرکز پژوهش پارلمانی چین، ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک زمینه این همکاری فراهم شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه حمل و نقل، بنادر و ترانزیت کالا، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در احیای جاده ابریشم دارد و چین خواستار افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالای از شرق به غرب است و امیدواریم تا با افزایش همکاری‌های دوجانبه زمینه اجرای این مهم فراهم شود.

انتهای‌پیام/