شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کانادا

در واکنش به رسوایی هولناک؛

پاپ از بومیان کانادا عذرخواهی کرد

پاپ از بومیان کانادا عذرخواهی کرد

رهبر کاتولیک های جهان ذهنیت استعمارگرانه را عامل قربانی شدن صدها کودک بی گناه بومیان کانادا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رهبر کاتولیک های جهان از بومیان کانادا به دلیل رسوایی های هولناک مدارس ویژه آنها عذرخواهی کرد.

پاپ فرانسیس که در سفری در کانادا به سر می برد، از بومیان این کشور به واسطه نقش کلیسا در آزار و اذیت های مرگبار کودکان آنها در مدارس آنها عذرخواهی کرد. رهبر کاتولیک های جهان از واژه های شیطان اسفناک و خطای فاجعه بار برای همسان سازی فرهنگی اجباری بومیان کانادا در آن زمان استفاده کرد.

پاپ در بازدید از محل دو مدرسه سابق در ماسکواسیس واقع در ایالت آلبرتا، از حمایت مسیحیان از ذهنیت استعمارگرانه آن دوران عذرخواهی کرد.

رهبر کاتولیک های جهان همچنین خواستار تحقیق جدی در مورد این مدارس شد.

پاپ ۸۵ ساله پیش از این به هیئت های بومی که در اوایل سال جاری در واتیکان با او دیدار کردند، وعده چنین سفری را داده بود و در آنجا اولین باربابت این رسوایی عذرخواهی کرد.

سال گذشته میلادی، کشف سریالی گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا غوغایی در جهان به پا کرد و ماهیت اصلی دموکراسی غربی را برملا کرد.

کشف گورهای جمعی کودکان بومی یادآور فصلی تاریک و شرم آور از تاریخ کانادا است که طی آن، دولت این کشور کودکان اقوام بومی را در راستای ممنوعیت استفاده از زبان مادری، از خانواده و قبیله شان جدا می‌کرد و آنها را به مدارس شبانه روزی وابسته به کلیساهای کاتولیک و نزد خانواده‌های سفید پوست به فرزند خواندگی می‌فرستاد.

گزارش‌های متعددی از سوء استفاده‌های جسمی، عاطفی و جنسی، از این کودکان منتشر شده است و اسناد موجود نشان می‌دهد که دانش‌آموزان این مدارس در معرض شیوع سرخک، سل، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های مسری قرار داشتند و بسیاری جان خود را از دست می‌دادند.