شهر خبر

آیت‌الله اعرافی: بر معارف عترت تأکید داریم، اما وحدت نباید تضعیف شود

آیت‌الله اعرافی: بر معارف عترت تأکید داریم، اما وحدت نباید تضعیف شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در حاشیه دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی بر لزوم تقویت وحدت بین مذاهب تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در حاشیه دهمین اجلاسیه رایزنان فرهنگی که امروز در مکان سازمان ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، ضمن تقدیر از برگزاری این اجلاس پس از گذشت 10 سال گفت: در سه محور قصد صحبت داریم. اولین محور از آنجا که در آستانۀ ماه محرم قرار داریم دربارۀ امام حسین (علیه‌السلام) است؛ در آیات آخر سورۀ فجر خداوند از امام حسین علیه‌السلام به «نفس مطمئنه» تعبیر می‌کند. مقولۀ اطمینان و نفس مطمئنه، محور مهم عرفان اسلامی است. در علوم روانشناسی و تربیتی هم درباره اطمینان مباحثی مطرح شده است. نا آرامی و تزلزل در درون یا اطمینان و آرامش درون دو شاخصۀ مهم وضعیت روحی و نفسانی است. گاهی این آرامش به حدی می‌رسد که ملکه فرد اطمینان می‌شود.

وی افزود: دو نوع اطمینان داریم: اطمینان قبل از آشنایی با مخاطرات. کسی که بحران و زلزله و چالش را نمی‌داند، آرام است. این نوع، آرامش کم‌ارزشی است. اما نوع دوم، آرامش پس از آگاهی و اطلاع و شناخت است. اطمینانی در انسان ارزش دارد که پس از اطلاع از ابعاد مختلف یک مسئله باشد. یکی از جلوه‌های اطمینان که ریشه در تربیت مکتب وحی دارد، امام حسین علیه‌السلام است. آرامش که باشد، مسیر را می‌شناسیم و به سمت جلو حرکت می‌کنیم. اطمینان سیاسی، اجتماعی و اطمینان انقلابی نیاز امروز ما است. مقام اطمینان اگر در یک نهاد و سازمان و فرد تجلی یابد، کشتی نجات می‌شوند. این اطمینان را در عصر خودمان در امام دیدیم. این اطمینان آسمانی، آگاهانه و در طوفان و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، پیام بزرگ عاشوراست.

آیت الله اعرافی افزود: محور دوم بحث، بیان چند راهبرد و عملیات و راهکار در کار بین‌المللی است. اولین گزاره، قدرت گفتمانی در حل پاردوکس‌ها و دوگانه‌ای است که فراروی انقلاب اسلامی قرار دارد. عالم اسلامی در مجموعه‌ای از دوگانه‌ها گیر کرده است. انقلاب اسلامی ظرفیت حل این پارادوکس‌ها را فراهم کرد. دو گانه‌های غیر قابل جمع در وجود انسان کامل جمع می‌شود. گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیت بالایی را از خود نشان داد و این دو گانه‌ها را در خود هضم کرد. یک دیپلماسی فعال، سیستمی است که بتواند اینها را در خود حذف کند.

مدیر حوزه‌های علمیه در توضیح دوگانۀ اول گفت: اسلام و تشیع با اسلام و مذهب اولین دوگانه است. ما در طول تاریخ بین اسلام و مذهب، بحث‌هایی فراوانی داشتیم. بسیاری از نهضت‌های ما در این دو گانه‎‌ها واماندند. امام خمینی (ره) در عین اینکه بر همۀ معتقدات مذهبی خود پا می‌فشردند، اما گفتمان ایشان مقبول تمام مذاهب بود. به معارف عترت اصرار داریم، اما وحدت اسلامی نباید تضعیف شود.

آیت‌الله اعرافی افزود: دوگانۀ دوم، امت و ملیت است. از ابتدا این گفتمان رایج بود که ناسیولانسیم یا امت‌گرایی و اندیشه اسلامی؟ شهید مطهری خدمات ایران و اسلام را بر این پایه نوشت. دوگانۀ سوم، رویکرد انقلابی و دیپلمات بودن است. در ظاهر یک دوگانه است، اما می‌توان با تدابیر درست، از قدرت انقلابی بودن آنها کم نکرد.

وی رویکرد بومی‌گرایی و واسپاری و اعتماد به نیروهای بومی سراسر دنیا و رویکرد رسمیت‌بخشی و نهادسازی را از دیگر محورهایی دانست که باید نسبت به آن تدبر داشت و گفت: در هر جایی که ظرفیت لازم وجود دارد، باید نهادسازی صورت گیرد.

 تنوع شبکه‌های علمی و فکری و فرهنگی  وتوجه به آنها، ظرفیت‌شناسی ایران و انقلاب و گشودن مسیرهایی برای پیوند فرهنگی با سایر کشورها از دیگر محورهای سخنان آیت الله اعرافی نسبت به رایزنان  فرهنگی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: انتظاری که از سازمان و رایزنان فرهنگی می‌رود، هماهنگی بین نهادها نیست بلکه ایجاد هماهنگ‌سازی است با تمام آداب و شرایطی که دارد. باید نسبت به مقولۀ دانش و دانشگاه اهتمام ویژه‎‌ای داشت. گفتمان سازی برای پذیرش دانشجو از خارج کشور جزو اولویت‌های رایزنان در کشورها باشد. در این راستا تلاش کنیم تسهیلات لازم را برای دانشجویان خارجی فراهم آوریم. از این رهگذر کرسی‌های انقلاب اسلامی و شیعه‌شناسی را تقویت کنیم.

تقویت تجارت خارجی با پیوست فرهنگی و تقویت هنر و افزایش تعاملات هنر و فرهنگی در بستر دین از دیگر نکات آیت الله اعرافی در گفت‌وگو با رایزنان فرهنگی بود.

انتهای‌پیام/