شهر خبر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان:

غرق‌شدگی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری پیدا کرد/۱۰۰۰نفر غرق شدند

غرق‌شدگی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری پیدا کرد/۱۰۰۰نفر غرق شدند

اهواز - مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به غرق شدن بیش از یک هزار نفر در کشور در سال گذشته گفت: غرق‌شدگی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شعبانی پیش از ظهر امروز سه شنبه در آئین رونمایی از فاز دوم پویش «غرق نشویم» اظهار کرد: روز گذشته (سوم مرداد) روز جهانی «پیشگیری از غرق‌شدگی» بود؛ همه می‌دانیم که در طول سال و به طور عمده در فصل‌های گرم سفر مردم به اماکن مختلف در بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و یا دریاها انجام می‌شود.

وی با اشاره به شنای آماتور و حرفه‌ای و حضور فیزیکی در آب‌ها افزود: موضوع غرق‌شدگی در همه سال‌های مختلف وجود داشت اما در سال‌های گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است و این منظور مسئولان و دست‌اندرکاران مرتبط با این موضوع به فکر راهکارهای کنترلی بودند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و با پیش قراولی استان خوزستان توجه بیشتر از گذشته به موضوع کنترل و کاهش غرق‌شدگی در دستور کار قرار گرفت؛ دستگاه‌های متولی و دخیل باید همه دست به دست هم بدهند تا بتوان با ارائه راهکار این فاجعه‌ای را که در ادوار مختلف و در سال‌های متمادی که آمارها هر سال بیشتر می‌شود، کنترل کرد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ آمار غرق‌شدگی در کل کشور بیش از یک هزار نفر بود و این عدد بسیار بالایی است؛ قاعدتاً فعالیت برای فرهنگ‌سازی و فرهنگ استفاده درست از رودخانه، دریاچه و آب‌های روان موضوعی نیست که با یکی دو فعالیت این شکلی به سرانجام برسد بلکه باید تلاش شود تا با آموزش عمومی، مردم و کسانی که به هر دلیلی در بستر رودخانه‌ها و دریاچه‌ها حضور دارند با مشکل و معضل غرق‌شدگی مواجه نشوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: کارهای بسیار خوبی در گذشته برای این موضوع انجام شده و امروز هم برای آئین رونمایی از فاز دوم پویش ملی «غرق نشویم» گرد هم آمدیم تا حداقل سهم خود را برای فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام دهیم.

وی اضافه کرد: باید از ابزارهای مختلف برای فرهنگ سازی و آموزش عمومی مردم استفاده کنیم؛ استفاده از فضای مجازی، هنر، تولیدات محتوای مناسب، اطلاع رسانی عمومی در فضای مجازی و حضوری و به ویژه برای جامعه هدفی که با این مسئله درگیر هستند و یا در اماکنی که بیشتر این اتفاقات را شاهد هستیم از جمله اقدامات مؤثر قابل انجام هستند.

شعبانی تصریح کرد: کار در این زمینه با چالش‌هایی مواجه است از جمله چالش‌های مهم این است افرادی که معمولاً در معرض این مشکلات هستند، آموزش و اطلاع کافی از مخاطراتی که با حضورشان در رودخانه‌ها، بستر دریاچه‌ها و آب‌های روان با آن مواجه می‌شوند، مطلع نیستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: یکی از چالش‌های خیلی مهم این است که نگاهمان به مخاطرات غرق‌شدگی تنها خاص بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریای بزرگ مثل خزر در شمال، رود کارون و یا خلیج فارس نباشد چون امکان رخداد در رودهای کوچک با عمق حداقلی در تفرجگاه‌های مختلف وجود دارد.

شعبانی تشریح کرد: فرهنگ سازی و بسترسازی برای آموزش عمومی مردم در اقصی نقاط کشور و کل جهان بشریت نیاز است.

وی یادآور شد: این پویش و کار علمی خوب در فاز اول موفق بوده و انتظار داریم با هم‌افزایی با دیگر استان‌ها این رسالت را در فاز دوم نیز به نحو احسن به سرانجام برسانیم؛ امیدوارم با اطلاع‌رسانی و آموزش‌های عمومی از طریق انتقال مفاهیم شاهد کاهش آمار و مخاطرات غرق‌شدگی در کشور باشیم.