شهر خبر

در گفت‌وگو با ایبِنا تشریح شد:

قیمت گذاری دستوری عامل اصلی نوسانات بورس است/ اثر مثبت اقدام بانک مرکزی بر شرکت‌های بورسی 

مجید شاکری

یک کارشناس اقتصادی، از دلایل اصلی تاثیرگذار در وضعیت کنونی بورس را روش‌های جدید قیمت‌گذاری دانست و گفت: با قیمتگذاری دستوری نگرانی‌ها درباره اثرات آن بر ترازنامه شرکت‌ها وجود دارد که هم در ذهن بورسی‌ها و هم در واقعیت بر انتظارات افراد تاثیرگذار است.

به گزارش ایبِنا، مجید شاکری؛ کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: با توجه به اینکه تقریبا ارتباط نرخ بهره بین بانکی با نرخ بهره تسهیلات و سپرده قطع است؛ اثرگذاری مستقیم یا واضحی بر شاخص بورس نمی‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است بگوییم در بلندمدت شاید در رفتار تسهیلات‌دهی یا رفتار بانک‌ها در نرخ سود سپرده می‌تواند با روش‌های غیرصریح اثر داشته باشد؛ اما با این شرایط کنونی و در کل، در کوتاه مدت قطعا اثری ندارد. متاسفانه عملا از اتفاقات سال ۹۹ به بعد نرخ بهره بین بانکی به عنوان یک شاخص بین بورسی‌ها جا افتاده است. 

شاکری با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی که اثر قاطع‌تری در وضعیت کنونی بورس دارد، روش‌های جدید قیمت‌گذاری است، تصریح کرد: با قیمتگذاری دستوری نگرانی‌ها درباره اثرات آن بر ترازنامه شرکت‌ها وجود دارد که این موضوع، هم در ذهن بورسی‌ها و هم در واقعیت بر انتظارات افراد در جریان نقدی که سهم های مختلف برای صاحبانشان می‌تواند ایجاد کند؛ خیلی موثر است. 

اقدام مثبت بانک مرکزی در کمک به شرکت‌های بورسی صادرات‌محور 

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اقدامات بانک مرکزی مانند راه اندازی خرید و فروش ارز توافقی صادرکنندگان در صرافی‌ها و تاثیر آن در تسهیل امور شرکت‌های بورسی صادرات‌محور، تاکید کرد: فارغ از اینکه آیا نرخ توافقی خرید ارز و فروش ارز درست است یا نه؛ می‌توانیم بگوییم ورود نرخ ارز توافقی اثر مثبتی بر ترازنامه شرکت‌های بورسی صادرات محور دارد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، باتوجه به اینکه کشورهای مختلف از سیاست افزایش نرخ بهره در برابر تورم های دو سال اخیر به ویژه در ۲ هفته اخیر (ناشی از کرونا، جنگ اوکراین) استفاده کرده‌اند و باعث شده نرخ کامودیتی‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ریزش داشته باشد، برخی معتقدند این امر هم در نوسانات بازار بی‌تاثیر نبوده است.

در همین‌باره، شاکری معتقد است: می‌توانیم بگوییم بخشی از رشدی که ناشی از رشد کامودیتی‌ها بوده در ماه‌های ابتدایی امسال و انتهای سال گذشته، ممکن است در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت کامودیتی‌ها پس گرفته شده باشد؛ اما این موضوع در مقابل عوامل دیگر و به طور خاص قیمتگذاری دستوری، مهم نیست و نباید اصراری روی آن داشته باشیم.