شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای نگهبان#آیت الله#قائم

رأی پایین نمایندگان به قائم مقام آیت الله جنتی/ موسوی از شورای نگهبان رفت، پروین آمد

کدخبر: 510800
در جریان نشست امروز مجلس سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند اما آنها با چه وعده‌هایی توانستند از سد بهارستان عبور کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، بالاخره روز موعود برای کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان فرا رسید و بهارستان نشینان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را برای شش سال آینده انتخاب کردند. «182 رای برای عباسعلی کدخدایی، 116 رای برای سیامک ره پیک و 149 رای برای خیرالله پروین»؛ این آرائی بود که از سوی ۲۵۴ نماینده مجلس یازدهم به ثبت رسید تا این سه حقوقدان را عازم ساختمان شورای نگهبان کنند.

البته، پیش از نیز، با توجه به پایان یافتن دوره شش ساله عضویت سه تن از فقهای شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل نود و یکم قانون اساسی و در احکامی جداگانه، عضویت  آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّد محمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را برای یک دوره جدید تمدید و آنان را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

دست راست آیت الله جنتی باز هم به شورای نگهبان رفت

اولین انتخاب خانه ملتی‌ها عباسعلی کدخدایی بود و بیشترین رأی را هم به او دادند تا با 182 رای، باز هم به عنوان حقوقدان شورای نگهبان راهی خیابان فلسطین شود. 

کدخدایی که در طی سال های اخیر به‌سبب توئیت‌ها و دفاعیاتش از عملکرد شورا حسابی جنجال‌برانگیز شده است، سابقه ی طولانی در جایگاه سخنگوی شورای نگهبان و همچنین قائم مقامی این شورا دارد. 

چهره جدید راهی شورای نگهبان شد

اما، دومین انتخاب پارلمانی ها برای کرسی حقوقدانی شورای نگهبان، یک چهره جدید بود. خیرالله پروین که با 149 رای توانست از سد بهارستانی ها عبور کند و به جای فضل الله موسوی به شورای نگهبان برود، هنگام دفاع از روزمه و برنامه های خود گفت:«در دوران جنگ تحمیلی بنابر وظیفه شرعی در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتم و مدت 9 سال در زندان های رژیم بعث عراق اسیر شدم؛ در آن زمان نیز تلاش کردم به روشنگری دینی و سیاسی بپردازم.»

وی ادامه داد: « همچنین در دوران توسعه کشور و بعد از پایان یافتن جنگ تحمیلی تلاش کردم در عرصه علم حاضر شوم و اکنون به عنوان استاد تمام دانشگاه تهران در رشته حقوق عمومی افتخار تربیت نسل های مختلف و همچنین تالیف کتب گوناگون را دارم.»

رأی پایین نمایندگان به قائم مقام آیت الله جنتی

 سیامک ره‌پیک، نیز سومین کاندیدای بود که با رای نمایندگان مجلس توانست، کرسی حقوقدانی شورای نگهبان را کسب کند. او که پیش از پایان ماموریت خود در شورای نگهبان، عنوان قائم مقامی دبیر شورای نگهبان را در کارنامه داشت، توانست 116 رای از آرای نمایندگان را به خود اختصاص بدهد. 

وعده‌های منتخبان به پارلمان نشینان چه بود؟

در جریان انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان هرکدام از کاندیداها برای جلب نظر نمایندگان هم از رزومه خود گفتند و هم وعده‌هایی دادند که در جدول زیر سابقه و وعده‌های منتخبان را مرور می‌کنیم. 

اسامی منتخبان

وعده های حقوقدان های جدید به نمایندگان

عباسعلی کدخدایی

* یک تحول در ساختار است که نیازمند بحث های بیشتری است و دوم اینکه تحول در قوانین را نیاز داریم، قوانینی مانند قوانین انتخابات و دیگری تحول در رویکردها بسیار مهم است، در این حوزه باید از نیروهای جوان، نخبه، مستعد و علاقمند به نظام استفاده کنیم که این کار به خصوص در پژوهشکده شورای نگهبان چند سالی است که شروع شده است که حضور این افراد را در کمیسیون های تخصصی مجلس شاهدیم.

* موضوع شفافیت شورای نگهبان کارهای علمی بسیار مهمی انجام شده است، درباره چشم انداز شورای نگهبان می توانم سه نکته را مطرح کنم؛ اول اینکه باید دقت کنیم که شورای نگهبان استقلال و بی طرفی خود را حفظ کند، چرا که اعتبار این شورا به حفظ این دو مهم است. ازطرفی اعضای شورای نگهبان فقط و فقط باید قانون و مستندات را در نظر بگیرند و اگر اینگونه باشد، می توانیم بگوییم که از این شورا صیانت کرده و اعتبار و شأن و جایگاه آن را حفظ کرده ایم.

* دومین نکته که به مجلس مرتبط است، اتخاذ یک رویکرد فعالانه بین شورای نگهبان و مجلس است، کارشناسان ما به طور مرتب با همکاران در مجلس شورای اسلامی ارتباط دارند، اما این همکاری باید توسعه یابد و در حوزه هایی که خصوصاً جزو مطالبات مقام معظم رهبری است، اقداماتی مانند سیاست های کلی قانونگذاری و سیاست های کلی انتخابات، اصلاح ساختار بودجه و... اینها را بتوانیم در این دو سال باقیمانده از عمر مجلس یازدهم، انجام دهیم.

* همه نهادهای کشور از جمله شورای نگهبان فقط نیازمند داشتن تخصص نیست. شورای نگهبان فقط یک حقوقدان محض نمی خواهد و حقوقدانی می خواهد که درک عمیقی از مسائل حکمرانی و حاکمیت نظام داشته باشد و نسبت به مسائل روز تحلیل کند و بتواند چشم انداز آینده کشور را رصد کند.

خیرالله پروین

* موضوع نظارت یکی از صلاحیت هایی است که مطابق اصل 90 قانون اساسی برعهده شورای نگهبان گذاشته شده که این مولفه همواره باید با دقت و در چارچوب قوانین انجام شود.

* عملکرد شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت نامزدها و کاندیداها می تواند به مشارکت پر شور مردم و همچنین حضور افراد کارآمد، نخبه و دارای صلاحیت کمک شایانی کند.

* جلوگیری از تضییع حقوق افراد کارآمد در بررسی صلاحیت نامزدها جهت شرکت در انتخابات نیازمند رعایت قوانین است و این موضوع در شرایطی آرام و به دور از حواشی رخ خواهد داد.

سیامک ره پیک

* با توجه به نمونه‌های همکاری‌های خوب میان این دو نهاد در حوزه تقنین، مانند جمعیت و جوانی، بودجه سنواتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و تسهیل کسب و کار صورت گرفت که باید الگویی برای موارد مهمتر بعدی باشد.

*{ با اشاره به اینکه طی چند ماه آینده با برنامه هفتم توسعه و بعد از آن با بودجه سال 1402 روبرو هستیم که باید بر اساس برنامه هفتم تنظیم شود}: با توجه به شرایط کشور و فرصتی که مجلس و شورای نگهبان دارد، باید با هماهنگی و انسجام از پیش تعیین شده قدم برداشته و صرفا همکاری‌ها بعد از تصویب طرح‌ها در مجلس نباشد.

* تاکنون جلسات متعددی در خصوص اصلاح قانون انتخابات با مجلس داشته‌ایم که پیش‌نویس آن بیش از 70 تا 80 درصد پیشرفت داشته و در حال بررسی در کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس است که می‌تواند اقدامات مفیدی در حوزه انتخابات داشته باشد و البته مجلس با اصلاح این قانون می‌تواند به روان سازی و نظارت دقیق شورای نگهبان کمک کرده و پیچیدگی‌ها را حل کند.